بر خلاف باور اکثر جوانان، ازدواج منافع بلند مدت و پایدار دارد

علی شیخ الاسلامی 1 - بر خلاف باور اکثر جوانان، ازدواج منافع بلند مدت و پایدار دارد

گروه خبر- همایش ازدواج در عصر یخبندان با همت کلینیک خانواده مجموعه فرهنگی سرچشمه روز پنج شنبه 17 دیماه با سخنرانی دکتر شیخ الاسلامی مدیر عامل موسسه خانواده سلامت بنیان و حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زایری برگزار شد.

دکتر علی شیخ الاسلامی در همایش ازدواج در عصر یخبندان با اشاره به کاهش ازدواج در کشور، گفت : در برخی کشورها از جمله آمریکا با کار رسانه ای توانسته اند میزان ازدواج دراین کشور را در چند سال اخیر افزایش دهند و از میزان آمار طلاق بکاهند.

ایشان با اشاره به نگرش منفی جوانان نسبت به ازدواج تاکید کردند: امروز یک جوان ازدواج را حماقت می داند و معتقد است با ازدواج اسیر می شود. این نگاه منفی در جامعه حاصل اشتباهات محاسباتی در سود و زیان ازدواج است و افراد ازدواج را کنار می گذارند، در حالی که در ازدواج منافع بلندمدت و پایدار وجود دارد.

مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان یاداور شد که رسانه ها باید تبلیغات زیادی در مورد فواید ازدواج همچون طول عمر بیشتر افراد متاهل ، سبک زندگی سالمتر متاهلین، رضایت بیشتر ایشان از روابط جنسی، گردآوری ثروت و سرمایه اقتصادی بیشتر و داشتن فرزندانی سالم تر، داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه، رسانه ها و مطبوعات وظیفه خود را فراموش کرده اند و تنها به بیان آمار طلاق می پردازند و نگرش منفی نسبت به ازدواج را تشدید می کنند.

علی شیخ الاسلامی 2 300x200 - بر خلاف باور اکثر جوانان، ازدواج منافع بلند مدت و پایدار دارد

وی انتخاب درست را لازمه دستیابی به ازدواج پایدار دانست و گفت: اگر ملاک های درستی برای ازدواج وجود داشته باشد افراد بخشی از موفقیت را به دست آورده اند. عامل دیگر بحث مهارت های زناشویی است. همان طور که برای رانندگی باید گواهینامه گرفت برای ازدواج لازم است مهارت هایی را فرابگیریم.

دکتر شیخ الاسلامی در ادامه عنوان کرد: نخستین ویژگی ملاک ازدواج ثبات و پایداری آن است و همچنین باید ملاک قابل سنجشی برای ازدواج وجود داشته باشد در غیر این صورت این ازدواج موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در ازدواج باید فاکتورهای شخصیتی خودمان و طرف مقابل را بشناسیم، افزود: فاکتور دیگر نگرش ها و باورهای طرف مقابل از نظر سیاسی، مذهبی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی مسائل خرافی است.

وی با اشاره به اهمیت فاکتورهای اقتصادی، تصریح کرد: سبک اقتصادی افراد باید نزدیک باشد. همچنین باید دید سبک ارتباطی طرف مقابل با خانواده و اطرافیان چگونه است، سپس این سبک را با خودمان قیاس کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به نوع پوشش و رابطه فرد با محرم و نامحرم ، تصریح کرد: اینکه افراد قول تغییر بعد از ازدواج را می دهند مثل چک بلا محل است بنابراین با واقعیت طرف مقابل باید کنار بیاییم.

در ادامه برنامه وی در مورد طرح همسرگزینی این موسسه توضیح داد: این طرح با تاکید بر حفظ شان افراد، احترام و منزلت خانواده و پاسداشت ستنهای ملی و اسلامی در کنار استفاده از روش ها و شاخص های علمی صورت می گیرد.

به گفته وی، افراد مجردی که قصد ازدواج دایم دارند به این موسسه مراجعه و با ثبت نام در طرح همسر گزینی و ارائه مدارک لازم پرونده تشکیل می دهند .تست شخصیت از آنها گرفته و نتیجه و تفسیر آن ارائه می شود.

مدیر عامل موسسه خانواده سلامت بنیان ادامه داد: این افراد در کارگاه های آموزشی ملاک های ازدواج و همسر گزینی آگاهانه شرکت می کنند تا توانمندی های لازم را برای انتخاب درست به دست آورند.سپس کارشناسان موسسه ازبین افرادی که ثبت نام کرده اند گزینه مناسبی که از نظر شخصیتی، اعتقادی ،شرایط فرهنگی و سبک زندگی در شان فرد متقاضی باشد به وی معرفی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرد پس از مطالعه اطلاعات و روحیات شخص معرفی شده در صورت تمایل در دفتر موسسه زیر نظر کارشناسان با وی دیدار خواهد داشت و درصورت نبود مشکل ، زمینه ازدواج موفق آنها فراهم می شود.

**گذر از سنت به مدرنیته از عوامل کاهش ازدواج

شیخ الاسلامی با اشاره به عواملی نظیر گذر از سنت به مدرنیته و اثر آن در کاهش ازدواج در جامعه افزود: نداشتن مهارت های لازم و آگاهی فکری نیز مانع از انتخاب صحیح افراد برای همسر گزینی می شود. وی دلایل کاهش ازدواج را متعدد دانست و عوامل جامعه شناختی، روانشناختی و مذهبی را در این امر دخیل دانست.

وی با انتقاد از برخی رسانه های داخلی به دلیل فراموش کردن رسالت خود در زمینه ترویج ازدواج گفت: این مطبوعات و رسانه ها غیر مستقیم بر روی افزایش آمار طلاق مانور می دهند که این نگرش منفی را در مورد ازدواج ایجاد می کند.

شیخ الاسلامی با تاکید بر ارایه راهکار برای یک ازدواج پایدار توضیح داد: ازدواج یک رابطه دو لبه است یعنی هم می تواند به یک ارتباط آشفته و ناآرام بینجامد و یا به رابطه ای عاطفی و پر از آرامش بینجامد. وی انتخاب صحیح و داشتن مهارتهای زندگی زناشویی را زمینه موفقیت در ازدواج برشمرد.

مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان در بخشی دیگر از سخنانش به نقش خود شناسی و داشتن مهارت های زندگی زناشویی در موفقیت ازدواج اشاره کرد و گفت: مهارت های زندگی مقدمه ازدواج است و برای این که بتوان در زندگی مشترک و ارتباطات کلامی موفق بود و موانع و مشکلات را از سر راه برداش، نیازمند فراگیری آنها هستیم.

وی درباره دلایل زندگی های ناآرام و آشفته گفت: نگذاشتن وقت و انرژی برای تفریح و سرگرمی، اختلاف در شیوه تربیت فرزند، لجبازی زوجین، منفی گرایی و عیب جویی ازجمله این عوامل هستند.

ملاک های ازدواج باید از ثبات و پایداری برخوردار باشد

شیخ الاسلامی درباره ملاک های انتخاب همسر افزود: این ملاک ها باید ویژگی های ثابت طرف مقابل را بسنجد یعنی ویژگی که در ابتدای ازدواج وجود داشته در میانه راه تغییر نکند همچنین در گذشته فرد هم قابل مشاهده باشد.

در عصر یخبندان 1 300x200 - بر خلاف باور اکثر جوانان، ازدواج منافع بلند مدت و پایدار دارد

در این همایش که با حضور تعدادی زیادی از دانشجویان و جوانان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام محمد رضا زائری مدیر این مجموعه سخنانی ایراد کرد و از حاضران خواست تا سوالات و پیشنهادهای خود را برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در زمینه ازدواج و مسائل مرتبط با آن مطرح کنند.

وی گفت: خداوند برای افراد گزینه های مناسب را برای همسرگزینی قرار داده که باید آنها با جست و جوی نیمه دیگر خود از طریق راهنمایی و مشاوره والدین، کلینیک های خانواده و مراکز مشاوره آن را یافته و سپس ازدواج کنند.

حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) با اشاره به اهداف کلینیک خانواده این مجموعه خاطرنشان کرد: برای خیلی افراد گزینه مناسب وجود دارد اما فرد باید آن را پیدا کند و باید شرایط آن هم فراهم شود، ازدواج به راحتی اتفاق می افتد و باید این شرایط را مهیا کرد.

وی اظهار داشت: در اینجا هدف ما این است که اولا برقراری ارتباط دختر و پسر زیر نظر خانواده باشد، و ثانیا وقتی دو نفر همدیگر را پسندیدند با کلینیک خانواده ارتباط برقرار کنند و پس از مشورت با کلینیک اقدام به ازدواج نمایند.

زائری در ادامه افزود: ما درباره مشکل اقتصادی و بیکاری نمی خواهیم صحبت کنیم. مساله ما این است افرادی که قصد ازدواج دارند اما مورد مناسبی را برای ازدواج پیدا نمی کنند زیر نظر کلینیک مشاوره خانواده با هم آشنا و سپس ازدواج کنند.

در عصر یخبندان 2 300x195 - بر خلاف باور اکثر جوانان، ازدواج منافع بلند مدت و پایدار دارد

در ادامه همایش برخی از حاضرین دیدگاههای خود در رابطه با دلایل کاهش ازدواج در جامعه بیان کردند و سوالات خود را از کارشناسان پرسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *