راهکارهایی برای نجات از حسادت آدم حسود

برخورد-با-آدم-حسود

آدم‌های حسود اول خودشان را آزار می‌دهند بعد دیگران را. با این حال، تا جایی که در توان شماست می‌توانید رفتارهایی داشته باشید که از آتش حسادت آنها کم کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- حتما برای شما هم پیش آمده که گیر آدم حسود افتاده‌اید و زندگی به کام‌تان زهر شده است. در ارتباط بودن با آدم‌های حسود یکی از کارهای شاق دنیاست اما متأسفانه این آدم‌ها در همه جا دیده می‌شوند و از جمع فامیلی گرفته تا جمع دوستانه، محیط کار و حتی گاهی در خانواده ممکن است با این آدم‌ها برخورد داشته باشید.

از آن‌جایی که این افراد در همه جا پیدا می‌شوند، جز در موارد معدود، شما نمی‌توانید همه آنها را از زندگی‌تان بیرون کنید و باید به دنبال راهکارهایی برای کنار آمدن با آنها و حتی کاهش میزان حسادتشان باشید.

.jpg - راهکارهایی برای نجات از حسادت آدم حسود

نشانه‌های آدم حسود

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا چه کسانی حسود هستند و در صورت دیدن چه علایمی در آدم‌ها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مشکل آنها حسادت است؟

آدم حسود کسی است که:

– از ناراحتی دیگران شاد می‌شود.

– اگر کار اشتباهی انجام دهید شما را به شدت سرزنش می‌کند.

– اگر در مسیر موفقیت باشید، دائم به شما می‌گوید نمی‌توانید به موفقیت برسید.

– اگر کار درستی انجام دهید و به موفقیت برسید از کار شما تعریف نمی‌کند و تبریک نمی‌گوید.

امام علی (ع) هم آدم حسود را این‌گونه معرفی می‌کند: «برای شناخت حسود همین بس که او غمگین شود در حالی که تو شادمان هستی».

با تمام این اوصاف، برخورد با آدم حسود هم قلق‌های خاص خود را دارد که باعث می‌شود آزار و اذیت او کمتر گریبان‌گیر شما شود. در این مطلب به بعضی از این قلق‌ها اشاره می‌کنیم.

فخرفروشی و تکبر را کنار بگذارید

گاهی اوقات، اگر دلیل حسادت آدم حسود را ریشه‌یابی کنیم به رفتارهای خودمان می‌رسیم. در واقع، بعضی وقت‌ها خودمان رفتارهایی داریم که آتش حسادت دیگران را شعله‌ور می‌کنیم. برای این که این آتش دامن‌مان را نگیرد باید حواس‌مان بیشتر به رفتارهایمان باشد.

.jpg - راهکارهایی برای نجات از حسادت آدم حسود

فکر کنید که شما به موفقیتی رسیدید و از این موفقیت خیلی خوشحال هستید و دوست دارید آن را با همه در میان بگذارید. وقتی با شور و شوق فراوان و حتی نوعی غرور و تکبر از موفقیت خودتان برای اطرافیان تعریف می‌کنید احتمالا آتش حسادت را در چشم و رفتار یکی یا بعضی از آنها می‌بینید. در این مواقع، باید حواستان خیلی جمع باشد و با رفتارهای ناشیانه باعث تحریک دیگران نشوید. به هرحال، موفقیتی که شما به آن رسیده‌اید شاید نقطه ضعف دیگران باشد و ناخودآگاه ذهن آنها را به سمت ضعف‌های خودشان ببرد.

پس سعی کنید فخرفروشی درباره داشته‌ها و موفقیت‌هایتان را کنار بگذارید و متکبرانه و از زاویه بالا به دیگران نگاه نکنید تا آنها هم کمتر تحریک شوند که به شما حسات کنند.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که مسایلی که شعله حسادت دیگران را برانگیخته می‌کند شناسایی کنید و با توجه به شناختی که از شخصیت دیگران پیدا می‌کنید، طوری رفتار نکنید که آن نقاط حساسیت، تحریک شود.

به آدم حسود گوشزد کنید که زندگی‌تان بی نقص نیست

آدم‌های حسود معمولا خودشان را پایین‌تر از دیگران می‌بینند و احساس می‌کنند زندگی آنقدرها که با دیگران عادل و با انصاف بوده با آنها با عدالت رفتار نکرده است. چنین آدمی فقط به نقاط مثبت زندگی شما توجه می‌کند و تصورش این است که شما هیچ مشکل و چالشی در زندگی‌تان ندارید. اگر کسی دائم به شما می‌گوید شما خوشبخت هستید، شانس دارید و همه چیز برایتان خوب پیش می‌رود در حالی که او زندگی خوبی ندارد، به او گوشزد کنید که او از همه زوایای زندگی شما با خبر نیست و شما هم چالش‌هایی در زندگی‌تان دارید و زندگی شما بی نقص نیست.

نقاط مثبت آدم حسود را در چشمش پر رنگ کنید

اگر ارتباط نزدیکی با آدم حسود دارید سعی کنید همیشه نقاط مثبت و خوب او را یادآوری کنید و رفتارتان به‌گونه‌ای باشد که شایستگی‌های او بیشتر به چشم خودش و دیگران بیاید.‌ مثلا اگر همکارتان به شما حسادت می‌کند، در رابطه با تخصصش از او راهنمایی بخواهید و از او تعریف کنید. این کار باعث جلب محبت او نسبت به شما می‌شود و او متوجه خواهد شد که شما دشمنش نیستید و به مرور رفتارش تغییر می‌کند.

.jpg - راهکارهایی برای نجات از حسادت آدم حسود

مقابله به مثل نکنید

بدترین رفتار در مقابل پرخاشگری و توهین یک آدم حسود این است که دست به مقابله به مثل بزنید و دقیقا مانند خودش رفتار کنید. این کار هم آتش خشم او را بیشتر می‌کند هم وجود خودتان را پر از کینه خواهد کرد و اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. به جای این کار سعی کنید خشم خود را کنترل کنید و با متانت به صحبت‌های او گوش دهید سپس با متانت نظرات خودتان را بیان کنید. درست است که این کار سخت به نظر می‌رسد اما قبول کنید که مانند آب روی آتش عمل می‌کند.

نکته مهم – این نکته را هم به یاد داشته باشید که وقتی فردی به شما حسادت می‌کند و این حسادت شما را آزار می‌دهد، خود او بسیار بیشتر از شما آزرده و پریشان است و تنها بخشی از ترکش‌های حال بدش به شما اصابت می‌کند. اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنید تا حدودی احساس خشم‌تان نسبت به او کمتر می‌شود و حتی شاید احساس دلسوزی هم نسبت به او پیدا کنید.

مطالب مرتبط: 

با عمل به این ۶ راهکار، آتش خشم آدم عصبانی دامن‌تان را نمی گیرد 

یک نظر

  • ماهم گفت:

    Very nice

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *