با کودکی که حرکت های غیر معمول دارد چه کنیم؟

حرکات غیر معمول کودک

در اوایل دوران کودکی وقتی مادر، کودک را برای خواب در گهواره یا تختخوابش می گذارد یا وقت هایی که کودک تنهاست سر خود را به دیواره تخت می زند یا خودش را خم و راست می کند و تکان می دهد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از عادت های غیر معمول کودکان که برای والدین آنها ناراحت کننده است و دوست دارند این عادت را از سر کودک بیندازند محکم زدن سر به تختخواب و در و دیوار و خم و راست شدن و جنباندن بدن توسط کودک است. در این رابطه با سمانه شیرلو؛ مشاور، روانشناس و کارشناس موسسه خانواده سلامت بنیان گفتگو کردیم و از او درباره علل ایجاد این رفتار و راه های درمان آن پرسیدیم.

دلیل حرکت های غیر عادی

شیرلو در ابتدای سخنان خود گفت: در اوایل دوران کودکی وقتی مادر، کودک را برای خواب در گهواره یا تختخوابش می گذارد یا وقت هایی که کودک تنهاست سر خود را به دیواره تخت می زند یا خودش را خم و راست می کند و تکان می دهد. علت اصلی این حرکت ها محرومیت کودک از عواطف مادری است و نشانه این است که خواسته ها و تمایلات کودک برآورده نشده است.

رهایی از اضطراب و تنش

او افزود: چون کودک این حرکات منظم و ریتمیک را قبل از این که بخوابد یا زمانی که در حالت خواب و بیداری است انجام می دهد به نظر می رسد که انجام این حرکت ها آرامشی در کودک به وجود می آورد و او به این وسیله از اضطراب درونی راحت می شود و بهتر می خوابد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بعضی از کودکان ممکن است این عادت رفتاری را ترک کنند و عادت دیگری را جایگزین آن کنند. گاهی بچه جنباندن بدن خود را ترک می کنند اما در عوض مثلا با موهایش بازی می کند و موهایش را می پیچد یا این که با قسمت دیگری از بدنش بازی می کند و این کار برایش تبدیل به یک عادت رفتاری می شود.

به روانشناس مراجعه کنید

شیرلو اظهار داشت: کودکی که دچار چنین عادت هایی است هر چه بزرگتر می شود بیشتر سعی می کند این حالت ها را ترک کند، به ویژه مواقعی که در جمع حضور دارد. معمولا این عادت های رفتاری تا 5 الی 6 سالگی بچه از بین می رود. اما نکته ای که در اینجا اهمیت دارد این است که اگر کودک دچار محرومیت عاطفی یا مشکلات روانی شدید باشد این عادت ها به طور منظم و ریتمیک ادامه پیدا می کند. پس اگر دیدید که کودک شما این عادت ها را دارد حتما باید به روانشناس و درمان گر کودک مراجعه کنید تا کمک کنند مشکلات روانی و اتفاقاتی که باعث شده اند این عادت ها در کودک باقی بمانند برطرف شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *