خانه » کارگروه ها » تغذیه » با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید
میگرن

با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

برای پیش گیری و مبارزه با سردرد و میگرن باید سعی شود مواد غذایی محرک سردرد و حساسیت زای خاص بیمار شناخته شده و از خوردن آنها خودداری شود.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، در این که چه تعدادی از انواع سردردها منشأ غذایی دارند، بین دانشمندان تغذیه اتفاق نظر وجود ندارد. عده ای معتقدند تعداد معدودی از سردردها یعنی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از آنها ریشه غذایی دارند. اما عده دیگری اعتقاد دارند بیشتر سردردها در اثر مصرف غذاهای نامناسب ایجاد می شوند.

دکتر “جیمز برنمن” مدیر کمیته آلرژی های غذایی کالج امریکایی آلرژی معتقد است ۴/۳ سردردهای میگرنی منشأ غذایی دارند. یکی از تحقیقاتی که درباره رابطه مواد غذایی با سردرد انجام گرفت نشان داد که ۷۰ درصد از کسانی که از میگرن رنج می بردند همین که غذاهای محرک میگرن را قطع کردند میگرن آنها به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

از آمین ها پرهیز کنید

برای کاهش سردرد بهتر است از مصرف آمین ها خودداری کنید. زیرا آمین ها ممکن است در کار مغز برخی اشخاص ایجاد اختلال کنند. در اغلب کتابهای طب سنتی از جمله در قانون ابوعلی سینا و الحلوی رازی و کتاب پلینی یونانی و دیگران آمده است که خرمای تازه یکی از محرک های احتمالی انواعی از سردردهاست.

جالب این است که تحقیقات جدید دانشمندان تغذیه نشان می دهد که در خرما پروتئین هایی وجود دارد که در ساختمان شیمیایی آنها یک آمین محرک سردرد یافت می شود و آزمایش های متعدد نشان داده اند که این آمین ها از عوامل محرک سردرد هستند. مثلا شکلات که یکی از مشهورترین محرک های سردرد میگرنی است دارای ماده فنیل اتیل آمینه است. مرکبات نیز به عنوان یکی دیگر از محرک های سردرد دارای آمینی به نام اوکتوپامین است.

300x188 - با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

آمینی که در ایجاد سردرد بیشترین دخالت را دارد تیرامین است که به طور گسترده ای در مواد غذایی و نوشابه های الکلی بخصوص در شراب، لبنیات شامل (پنیرهای سفت و کهنه و ماست های ترش)، برخی گوشت ها و ماهی (گوشت های قرمز دودی و ماهی های دودی و نمک سود تجارتی) و فرآورده های مایه های تخمیری مانند برخی نان ها و کیک تازه، برخی میوه ها مانند انجیر، خرما و انگور و مغزهای گیاهی یافت می شود.

شکلات و تحریک سردردهای میگرنی

شوکلات یکی از معروفترین محرک های سردرد میگرنی است. در یک بررسی آماری جدید که در مورد ۴۹۰ نفر بیمار مبتلا به میگرن به عمل آمده است، ۱۹ درصد آنها گفتند که پس از الکل، شکلات مهمترین محرک سردرد آنهاست.

ببینید فرآورده های گوشتی تجاری با سردرد شما چه می کند

اگر مستعد سردرد هستید از خوردن سوسیس، کالباس، گوشت خوک و انواع فرآورده های گوشتی که با املاح نیتریت سدیم و نیترات سدیم به صورت گوشت تجارتی در آمده اند اجتناب کنید. چرا که املاح نیتریت سدیم و نیترات سدیم از محرک های شناخته شده ومعروف سر درد هستند.

دو نفر از کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا با آزمایش در مورد شخصی که مبتلا به سر درد بسیار شدیدی ناشی از سوسیس بود موضوع را بررسی کردند. فرد مورد آزمایش مردی است ۵۸ ساله که از حمله های شدید سردرد رنج می برد. بعضی اوقات پس از خوردن سوسیس یا سایر گوشت های دودی شور چنان دچار حمله های سردرد می شد که گونه های او از شدت درد به سرخی می شدند و این درد هر بار تا چند ساعت ادامه داشت.

300x199 - با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

در این آزمایش مرد بیمار داوطلب موافقت کرد طبق دستور کارشناسان چند بار از محلول های بی بو و بی طعم که در بعضی از آنها ۱۵ میلی گرم نیتریت سدیم اضافه شده بود و در تعدادی محلول دیگر که از نظر ظاهر کاملا با هم شبیه ولی بدون نیتریت سدیم بودند استفاده کند. داوطلب نمی دانست که هر بار از کدام یک از محلول ها خورده است و این کار چندین بار تکرار شد. در هشت بار از سیزده باری که او محلول دارای نیتریت خورده بود سر درد او ظاهر شد ولی در هیچ یک از دفعاتی که از محلول بدون نیتریت استفاده کرده بود سردرد نگرفت.

این بیمار پس از این که طبق توصیه کارشناسان خوردن گوشت های دودی شور تجارتی نیتریت زده را ترک کرد سردرد شدیدش از بین رفت.

این مواد غذایی را نخورید تا سردردتان کمتر شود

برخی از مواد غذایی و خوراکی که در افراد مستعد، محرک سردرد هستند و از خوردن آنها باید اجتناب شود عبارتند از:

  • کافئین (قهوه، چای اعم از سرد و گرم و کولا)
  • شکلات
  • پنیرهای شور و کهنه
  • ماست ترش
  • مغزهای گیاهی و کره بادام زمینی
  • فرآورده های گوشتی تجاری مانند سوسیس، هات داگ، کالباس و … که در تهیه آنها از املاح نیتریت و نیترات سدیم استفاده شده باشد
  • نوشابه های الکلی به ویژه شراب
  • مرکبات
  • میوه هایی مانند موز، انگور، آلو قرمز و آووکادو

بالاخره مصرف کافئین برای کاهش سردرد خوب است یا بد؟

کافئین در رابطه با سردرد دو اثر متناقض دارد یعنی ممکن است برطرف کننده سردرد و در عین حال ایجاد کننده آن باشد. یک فنجان قهوه قوی ممکن است سردرد ملایم را رفع کند و طبق آزمایش های دکتر نیکولاوردروان کاو در دانشگاه واشنگتن، کافئین به تنهایی یک مسکن درد مانند داروی مسکن استامینوفن است. ولی دکتر بوک هولز می گوید در عین حال کافئین جنبه مضر دیگری دارد که آنرا در ردیف تهدید کننده های سردرد قرار می دهد و توصیه می کند اگر سردرد دارید کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

300x225 - با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

به عقیده هولز درست است که پس از خوردن کافئین ممکن است موقتا از طریق انقباض رگ های خونی که در اثر سردرد متورم شده اند سردرد تسکین یابد ولی در درازمدت رگ های متورم منقبض شده عکس العمل نشان می دهند و دوباره با شدت بیشتری متورم می شوند و سردرد با شدت بیشتری به سیر خود ادامه می دهد. بنابراین در درازمدت مصرف مستمر کافئین سردرد را در عده زیادی از مردم افزایش می دهد و لذا تسکین موقت سردرد با کافئین را توصیه نمی کند.

البته، مقاومت و تحمل افراد برای خوردن کافئین فرق می کند. در یک فرد مستعد سردرد، ممکن است حتی خوردن یک فنجان قهوه سردرد بیاورد در حالی که افراد دیگری ممکن است چندین فنجان قهوه بخورند بدون این که دچار سردرد شوند. به همین دلیل توصیه نمی شود تمام افراد خوردن کافئین را ترک کنند ولی اشخاصی که مستعد سردرد هستند و به کافئین حساسیت دارند حذف کافئین مهمترین کاری است که می توانند برای کاهش سردرد خود انجام دهند.

نقش ماهی و روغن ماهی در کنترل سردرد میگرنی

دانشمندان توصیه می کنند برای پیشگیری و کنترل سردرد میگرنی از روغن ماهی و یا ماهی استفاده کنید. در آزمایش هایی که توسط دکتر تیموتی می کارن در دانشکده پزشکی دانشگاه سینسیناتی انجام گرفته مشاهده شده است که خوردن کپسول های روغن ماهی توسط بیمارانی که مبتلا به میگرن شدید بودند در مدت ۶ هفته سردرد ۶۰ درصد آنها را کاهش داده، تعداد حمله های میگرنی به نصف تقلیل یافته و از هفته ای ۲ بار به هر دو هفته دو بار کاهش یافته و بعلاوه میزان و شدت درد نیز تخفیف یافته است.

1 300x265 - با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

در این آزمایش به دلیل نامعلومی سر درد مردها بیش از سردرد زنان در اثر خوردن روغن ماهی کاهش یافته است. دکتر کارن اضافه می کند که کاهش مصرف چربی های اشباع شده حیوانی نیز در غالب موارد از سردرد میگرن پیش گیری می کند زیرا چربی حیوانی تشکیل مادۂ شبه هورمونی در بدن را که موجب ایجاد سردرد میگرن است تحریک می کند.

توصیه دیگر این است که نه تنها خوردن روغن ماهی بلکه خوردن مرتب ماهی نیز در این امر موثر است و مصرف ماهی های چرب آب های سرد نظیر ماهی سالمون و تونا و ساردین نیز در صورتی که در رژیم غذایی وارد شده و مرتبا خورده شود ممکن است در در ازمدت در ساختمان شیمی مغز اثر کرده و برای تخفیف سردرد میگرن موثر باشد و تعداد حمله های میگرن را کاهش دهد.

مس بخورید تا سردرد نگیرید!!

جگر، مغزهای گیاهی، دانه های گیاهان، زیتون سبز و سبوس گندم ممکن است در مورد سردرد میگرنی در ردیف کاهش دهنده های درد باشند. طبق تحقیقاتی که توسط کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا به عمل آمده تمام مواد خوراکی فوق از نظر مقدار ماده معدنی مس غنی هستند و مس جزو مواد موثر برای کاهش درد است.

300x195 - با این دستورالعمل غذایی میگرن را شکست دهید

تحقیقات نشان می دهند مردان و زنانی که رژیم غذایی آنها از نظر مس کمبود دارد در مواردی که از دردی رنج می برند برای کاهش درد ناچارند ۲ برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی آنها از نظر ماده معدنی مس کمبود ندارد از داروهای مسکن نظیر آسپیرین یا استامینوفن و غیره استفاده کنند. کمبود مس ممکن است در ساختمان شیمی مغز و در نتیجه در وضع رگ های خونی اثر کرده و موجب درد بیشتری شود.

این دستورالعمل را انجام دهید

به طور کلی برای پیش گیری و مبارزه با سردرد باید سعی شود مواد غذایی محرک سردرد و حساسیت زای خاص بیمار شناخته شده و از خوردن آنها خودداری شود. دکتر داوید بوک هولز از دانشگاه جان هاپکینز روش کار را چنین ارائه می دهد:

  • برای یک ماه از خوردن کلیه مواد غذایی که در لیست مواد محرک احتمالی سردرد هستند خودداری شود. هم چنین از داروهای مسکن بدون نسخه که دارای کافئین هستند نظیر اناسین و اکسدرین و اکتی فد استفاده نکنید.
  • اگر هر روز به طور مرتب از مواد کافئین دار استفاده می کنید سعی شود ظرف ۲ هفته بتدریج مصرف آن را کاهش دهید. می توانید از قهوه بدون کافئین و چای و نوشابه هایی که کافئین ندارند استفاده کنید.
  • اگر پس از مدتی پرهیز شما اثر کرد و سردرد شما در اثر نخوردن مواد محرک سردرد کاهش یافت می توان خوردن مواد محرک را که از رژیم غذایی حذف شده بتدریج یکی پس از دیگری آغاز کرد. به این ترتیب که در هر بار یکی از موادغذایی که در مدت پرهیز نمی خوردید به رژیم غذایی خود اضافه کنید اگر ظرف یک هفته سردرد شما مجددا عود کرد معلوم می شود ماده غذایی اضافه شده محرک قوی است و باید آنرا از رژیم غذایی خود حذف کنید. معمولا ممکن است ۲۴ ساعت پس از خوردن یک ماده غذایی اثر تحریکی آن ظاهر شود.
  • می توانید مقدار بیشتری ماهی در رژیم غذایی خود وارد کنید و بعلاوه از زنجبیل نیز که در مورد برخی اشخاص برای کاهش سردرد مؤثر است استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.