شب یلدا را با این 5 بازی نوستالژیک ایرانی سپری کنید

یلدا - شب یلدا را با این 5 بازی نوستالژیک ایرانی سپری کنید

می‌توانید از فرصت شب یلدا برای انجام بازی‌های نوستالژیک استفاده کنید تا هم خودتان لذت ببرید هم بچه‌ها را با بازی‌های سنتی ایرانی آشنا کنید.

موسسه خانواده سلامت بنیان- شب یلدا همیشه شب دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی بوده و خانواده‌ها با انار و هندوانه و آجیل و فال حافظ این شب را جشن می‌گرفتند. این روزها هم که با گسترش فضای مجازی، تم‌های شب یلدا در رخت و لباس و تزئینات خانه و … فراگیر شده و حتی آرایش‌های شب یلدا هم به لیست خدمات آرایشگاه‌ها اضافه شده است.

اما اگر می‌خواهید در شب یلدا خوش بگذرانید، صرفا خوراکی‌های این شب و فال حافظ گرفتن جوابگو نیست و باید در این بلندترین شب سال دنبال بازی‌ها و تفریحات سرگرم‌کننده باشید. این شما و این هم چند تفریح سرگرم‌کننده در شب یلدا.

شعر و شاعری و مشاعره

خیلی از خانواده‌های ایرانی در شب یلدا سراغ مشاعره می‌روند. به این ترتیب که یک نفر بیتی را می‌خواند و نفر بعدی باید بیتی را انتخاب کند که با آخرین حرف بیت نفر قبل شروع می‌شود. هر کس هم که نتواند این کار را انجام دهد بازنده است.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که با توجه به علایق و سلایق جمع، تعدادی کتاب شعر را بین آنها پخش کنید و از آنها بخواهید به انتخاب خودشان یک شعر را برای بقیه بخوانند.

شاهنامه‌خوانی

قدیم‌ترها یکی از سرگرمی‌های محبوب شب یلدا شاهنامه‌خوانی بود و بزرگ‌ترهای باسواد فامیل، بقیه را جمع می‌کردند و بعضی از داستان‌های شاهنامه را برایشان می‌خواندند. داستان رستم و سهراب هم در شب یلدا طرفداران زیادی داشت. البته، این روزها که اقبال به کتاب و کتاب‌خوانی کم شده، شاهنامه‌خوانی هم برای اکثر مردم جذابیت خود را از دست داده است. یکی از دلایل آن شاید سنگین بودن اشعار شاهنامه است. اما بعضی از انتشاراتی‌ها این مشکل را حل کرده‌اند و داستان‌های شاهنامه را با نثری ساده و روان به بازار فرستاده‌اند. شنیدن این داستان‌ها قطعا توجه خانواده و مهمان‌های شما را جلب خواهد کرد.

یه قل دو قل

یه قل دو قل یک بازی نوستالژیک برای شب یلدا است و تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید چند قطعه سنگ کوچک و گرد و کسی است که این بازی را بلد باشد. خوبی انجام این بازی این است که بچه‌های نسل امروز هم با بازی‌های سنتی ایرانی آشنا می‌شوند.

اسم و فامیل

کمتر کسی در ایران پیدا می‌شود که تا به حال بازی اسم و فامیل را انجام نداده باشد یا این که اسم آن به گوشش نخورده باشد. شب یلدا هم فرصت خوبی برای این بازی نوستالژیک است. برای انجام این بازی فقط کافی است به تعداد کسانی که می‌خواهند بازی کنند، کاغذ و خودکار داشته باشید.

شیوه انجام بازی هم به این صورت است که بالای برگه‌ها سرفصل‌هایی مانند اسم، فامیل، میوه، غذا، ماشین، شهر، کشور و حیوان را می‌نویسید و با انتخاب یک حرف، شروع به بازی می‌کنید. وقتی هم نوبت به امتیازدهی رسید برای هر موردی که منحصربه‌فرد است 10 امتیاز و برای موارد مشترک 5 امتیاز در نظر می‌گیرید. در نهایت، هرکس امتیاز بیشتری داشته باشد برنده است.

جمله سازی

شکل این بازی به این ترتیب است که نفر اول 3 کلمه به نفر دوم بگوید تا او با این کلمات جمله باربطی بسازد. هر کس هم نتوانست جمله معناداری بسازد یا ساختن جمله‌اش زیاد طول کشید بازنده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *