اهمیت توجه به رفتارهای غیر کلامی در انتخاب همسر آینده

غیر کلامی - اهمیت توجه به رفتارهای غیر کلامی در انتخاب همسر آینده

برخی مواقع اطلاعاتی که علایم غیرکلامی می دهد خیلی بیشتر از کلمات، روی پاسخ دادن شما تأثیر می گذارد. پس در روابط خود باید به علایم غیر کلامی خود و دیگران توجه داشته باشید.

موسسه خانواده سلامت بنیان، دکتر علی شیخ الاسلامی؛ یکی از مواردی که در زمان انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشید رفتارهای غیر کلامی طرف مقابل است. چرا که همه گفت و گو و محاوره، رد و بدل کردن کلمات نیست. عوامل دیگری وجود دارند که از این تبادل كلمات حمایت می کنند و به شدت روی آن تاثیر می گذارند که علایم و پیام های غیرکلامی از جمله این عوامل هستند.

بلندی یا کوتاهی صدا، اشارات و حرکات سر و دست که به کار می رود، طریقه ای که چشمان با بدن خود را حرکت می دهید و وضعیتی که برای گفت و گو با طرف مقابل انتخاب می کنید بخشی از علایم غیرکلامی هستند. برخی از این رفتارها بسیار ناخودآگاهانه هستند. برخی مواقع اطلاعاتی که علایم غیرکلامی می دهد خیلی بیشتر از کلمات، روی پاسخ دادن شما تأثیر می گذارد.

مثل معروفی وجود دارد که می گوید: «حرکات بدن هنگام روبه رو شدن، افراد را لو می دهد». نکته مهم آن است که ما معمولا روی صحبت کردنمان بیشتر از حرکات بدنیمان کنترل و تسلط داریم. چرا که ما حرکات بدنی را در ارتباط با دیگران از افراد اطرافمان یاد می گیریم و معمولا برای آن تربیت نمی شویم. خیلی از مواقع حرکات بدنی ما چیزی را منتقل می کنند که قصد نداریم آن را نشان دهیم. مانند خشم، رضایت، بی تفاوتی، بی علاقگی یا اشتیاق.

تأثیر عوامل فرهنگی در روابط غیر کلامی

بخشی از این علایم غیرکلامی، فرهنگی هستند و با توجه به زمینه فرهنگی اقوام و ملیت های گوناگون تفسیر می شوند. مثلا در کشور ما رسم است هنگامی که کسی به سوی ما می آید برای احترام جلوی او بایستیم و یا معمولا تا درب اتاق، سالن یا ساختمان او را بدرقه و یا مشایعت کنیم و وقتی این کار را انجام نمی دهیم طرف مقابل ممکن است احساس بی احترامی کند، اما ممکن است در دیگر مناطق جهان چنین رفتاری تفسیر یاد شده را به همراه نداشته باشد.

ارتباطات غیر کلامی به دلایل زیر از اهمیت زیادی برخوردار هستند:

– پیام های غیر کلامی اولین راهی هستند که احساسات افراد را منتقل می کند

– پیام های غیرکلامی نسبت به پیام های کلامی قابل اتكاترند چرا که کمتر می توان آنها را جعل کرد

– پیام های غیر کلامی به شدت به پیام های کلامی بستگی دارند. این پیام ها می توانند تقویت کننده، تنظیم و تعدیل کننده، تاکید کننده، نقض کننده و یا جا به جا کننده معنی کلمه ای باشند که افراد به کار می برند. در گفت و گو برای ازدواج نیز افراد باید به پیام های غیر کلامی خود و طرف مقابل توجه کنند.

گفت و گوها معمولا به خاطر سوء تعبیر در پیام های غیر کلامی، با اختلال مواجه می شوند. 4 دلیل برای این موضوع وجود دارد:

– پیام های غیر کلامی مبهم و دو پهلو هستند و هیچ فرهنگ لغاتی نمی تواند دقیقا آن ها را تعریف کند. معنی این پیام ها با توجه به زمینه گفت و گو و این که ما دقیقا چه میزان از حس خود را می خواهیم از طریق پیام های غیر کلامی منتقل کنیم متفاوت خواهد بود. ممکن است وقتی می خواهید به حرف های یک نفر گوش کنید طبق عادت چشمان خود را ببندید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. اما در همان زمان طرف مقابل ممکن است گمان کند که نسبت به حرف های او بی علاقه و بی توجه هستید.

– پیام های غیر کلامی ادامه دار هستند. ممکن است صحبت را به دلیلی قطع کنید. اما رفتار شما همچنان ادامه خواهد داشت و تأثیر خود را خواهد گذاشت. در واقع ساختار پیام های کلامی و غیر کلامی کاملا با هم متفاوت است.

– پیام های غیر کلامی چند مجرایی هستند. در پیام های غیر کلامی همه چیز به سرعت اتفاق می افتد. حرکت دست یا چشم، موقعیت بدن و پاها در یک آن شکل می گیرند. این پیام ها به عنوان یک حس عمومی که به شخص دست می دهد، به صورت کلی تفسیر می شوند و از همین رو باعث می شود این پیام ها بسیار قدرتمند باشند اما متاسفانه اگر مهارت های لازم را برای توجه به آن نیاموخته باشید، می توانند از کنترل شما خارج شوند.

– پیام های غیر کلامی بستگی زیادی به فرهنگ ها دارد. برخی پیام های غیر کلامی جهانی هستند مثل اینکه وقتی یک نفر خوشحال است، لبخند می زند. اما بسیاری از پیام های غیر کلامی وابسته به فرهنگ اقوام و ملیت های گوناگون هستند. بسیاری از سوء تفاهمات در خصوص پیام های غیر کلامی مربوط به سوء تعبیر این شکاف فرهنگی است. وقتی با اقوام و یا فرهنگ های دیگر گفت و گو می کنید به خاطر داشته باشید از کدهای فرهنگی مخصوص خود استفاده کمتری کنید. مطمئن شوید که نشانه ها و کدهای فرهنگی مورد استفاده ما مفهومی عمومی دارند و موجب ایجاد اختلال در رابطه شما نمی شود.

برای کنترل و مدیریت پیام های غیرکلامی می توان 4 عامل کلیدی زیر را مورد توجه قرارداد:

  1. آگاهی: نسبت به مقدار و چگونگی تماس چشمی که در گفت و گو با دیگران استفاده می کنیم. باید بدانیم دقیقا چه مقدار و با چه کیفیتی می خواهیم اشتیاق، نگرانی و احتمالا بی تفاوتی خود را نشان بدهیم.
  2. تغییر: تغییرات در کدهای ارتباطی را باید درک کنیم. از جمله تغییراتی که در پوشیدن لباس و ظاهر ممکن است رخ داده باشد.
  3. تقابل: برخی از این کدهای ارتباطی ممکن است برای همه افراد معنای یکسانی نداشته باشد. ممکن است رفتار و علایمی که مثلا برای شما معنای مطلوبی دارد در مورد فرد دیگری معنی متفاوتی داشته باشد.
  4. حساسیت: حساسیت افراد مختلف به پیام های غیرکلامی متفاوت است و می تواند تاثیر اندک و در مواردی تاثیر بسزایی در رابطه ایجاد کند.
  5. یادآوری: اگر پیام های غیر کلامی، محتوا و جهت گیری گفت و گو در یک مسیر باشند بیشترین نتیجه از گفت و گو حاصل می شود اما اگر در خلاف جهت باشند از تاثیرگذاری آن کاسته خواهد شد. نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که اگر در گفت و گو برای ازدواج سو تفاهمی ایجاد شد یا نشانه ای غیر کلامی باعث آزار شد باید بدون قضاوت در مورد رفتار طرف مقابل از وی سوال کرد. مثلا از او پرسید از اینکه چشم خود را می بندید من احساس بی توجهی به حرف هایم را می کنم، دلیل خاصی برای این کار دارید یا حرف های من خسته کننده است؟ و فرد مقابل با توضیح خود در صورتی که هدف خاصی دارد آن را بیان می کند و سوء تفاهم برطرف می شود.

مطالب مرتبط: 

۹ سناریوی جالب برای پیش بینی رفتار همسر آینده مان

با کسی ازدواج کنید که این ۱۵ویژگی خیلی مهم را داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *