امتحانات میان ترم را نادیده نگیرید!

امتحان

فرزندان ما در امتحانات میان ترم و ماهانه استرس کمتری دارند در نتیجه با درست خواندن و برنامه ریزی مناسب نمره مطلوبی را خواهند گرفت، این مسئله باعث افزایش اعتماد به نفس کودک ما می شود و شکل گیری این تفکر که اگر خوب درسم را بخوانم میتوانم نمره خوبی بگیرم.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، امتحانات ماهانه یا میان ترم نه تنها از اهمیت کمی برخوردار نیستند بلکه نقش بسیار مهم و کلیدی را دارا می باشند. در حالی که معمولا والدین و دانش آموزان اهمیت چندانی به این امتحانات نمی دهند، برنامه مهمانی و بیرون رفتن خود را کنسل نمی کنند، زمان مطالعه چندانی نمی گذارند و تنها به یک دور خواندن و مرور بسنده می کنند. بنابراین نتیجه مطلوب را دریافت نمی کنند و متاسفانه بیشترین آسیب را در این اتفاق دانش آموز می بیند.

اما سوالی که هم اکنون در ذهن شما خوانندگان عزیز شکل می گیرد این است که چرا این امتحانات اهمیت ویژه دارند در حالی که نتیجه آنها در کارنامه نهایی دانش آموز وجود ندارند؟

چندین دلیل وجود دارد که خانواده ها و نیز خود دانش آموزان نباید این امتحانات را دست کم گیرند.

۱. از آنجایی که حجم دروس برای این امتحانات کم است، فرصت کافی برای خواندن، جمع بندی، مرور و ارزیابی برای دانش آموز وجود دارد، بنابراین وقتی فرزند ما برای امتحان میان ترم یا ماهانه خود زمان کافی بگذارد قطعا نتیجه مطلوب را دریافت خواهد کرد.

۲. همچنین متوجه ایرادات و اشکالات درسی خود  میشود. حال چرا توجه به نقص ها و کاستی های درسی فرزندمان در اواسط ترم مهم است؟ زیرا حال ما زمان کافی تا انتهای ترم خواهیم داشت که به طریقی اشکال و ضعف درسی فرزندمان را رفع کنیم، حال یا از طریق معلم کلاس یا معلم خصوصی و… .گاهی هم نیاز به یک روانشناس و مشاور در زمینه تحصیلی داریم. اما اگر این آگاهی از ضعف دانش آموز‌، در شب امتحان پایان ترم صورت گیرد، والدین و فرزندان فرصتی جهت رفع اساسی آن اشکال را نخواهند داشت.

۳.وقتی کودک ما زمان مطلوب برای امتحانش نگذارد، نمره پایینش را با نخواندن صحیح درس توجیه خواهیم کرد و هرگز متوجه اشکالات درسی او نخواهیم شد در حالی که ممکن است فرزند ما در این درس ضعف اساسی و ریشه ای داشته باشد که هر چه زودتر باید برای رفع آن اقدام شود.

۴. و نکته آخر اینکه فرزندان ما در امتحانات میان ترم و ماهانه استرس کمتری دارند در نتیجه با درست خواندن و برنامه ریزی مناسب نمره مطلوبی را خواهند گرفت، این مسئله باعث افزایش اعتماد به نفس کودک ما می شود و شکل گیری این تفکر که اگر خوب درسم را بخوانم میتوانم نمره خوبی بگیرم.

اما اگر ما امتحانات ماهانه و میان ترم را کم اهمیت جلوه دهیم، وقتی نمرات فرزندمان کم شود و ما به او بگوییم در امتحان پایان ترم جبران خواهی کرد هم به اعتماد به نفس کودک لطمه وارد کرده ایم هم استرسی نهفته  را در او به وجود آورده ایم که تا نزدیک شدن پایان ترم روز به روز بیشتر خواهد شد و ممکن است این استرس بیش از حد منجر به افت عملکرد فرزندمان شود.

والدین عزیز و دانش آموزان گرامی، بیاییم از این لحظه به بعد، امتحانات در طول ترم را کم اهمیت جلوه ندهیم، درس خواندن فقط برای شب امتحان پایان ترم نیست.

* سمانه شیرلو، مشاور تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *