روانشناسی

۶ راهکار طلایی برای بالا بردن هوش هیجانی

هوش هیجانی علی رغم این که به صفات شخصیتی فرد بستگی دارد اما کاملا اکتسابی است و اگر روی خودتان کار کنید می تواند میزان هوش هیجانی خود را بالا ببرید.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، در مطلب قبل درباره هوش هیجانی صحبت کردیم و گفتیم براساس تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام گرفته هوش هیجانی یا EQ اهمیت بسیاری زیادی دارد و چه بسا حتی اهمیت آن بیشتر از هوش عمومی یا IQ باشد. شاید برای بعضی این دغدغه ذهنی ایجاد شود که هوش هیجانی نیز مانند IQ یه مساله زیستی و وراثتی است که چندان به خود انسان بستگی ندارد و بعضی ها در آن قوی و بعضی دیگر ضعیف هستند.

 

خبر خوش این است که هوش هیجانی علی رغم این که به صفات شخصیتی فرد بستگی دارد اما کاملا اکتسابی است و اگر روی خودتان کار کنید می تواند میزان هوش هیجانی خود را بالا ببرید. فقط کافی است تمرین کردن را فراموش نکنید و یادتان باشد که حتی تا روزهای آخر عمر هم می توانیم برای این کار تلاش کنید و موفق باشید. در این گزارش قصد داریم از راهکارهایی صحبت کنیم که باعث بالا رفتن هوش هیجانی می شود.

 

  1. احساسات دیگران را درک کنید و با آنها همدلی نشان دهید

یکی از بهترین راه های بالا بردن هوش هیجانی این است که از توجه صرف به خودتان بیرون بیایید و دیگران را هم ببینید. افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند معمولا تنها نسبت به خودشان دلمشغولی دارند و هیچ توجهی به دیگران و احساساتشان نمی کنند. مثلا حتما شما هم کسانی را دیده اید که در یک معاشرت دوستانه تنها از خودشان، افکار و احساساتشان صحبت می کنند و هیچ تمایلی برای شنیدن صحبت ها و احساسات فرد مقابل ندارند. این افراد به اصطلاح تنها به دنبال یک گوش مفت می گردند تا فقط از خودشان بگویند.

 

شما اگر می خواهید هوش هیجانی بالایی داشته باشید باید تمرین کنید که به دیگران اهمیت بدهید، به آنها توجه کنید و احساساتشان را درک کنید. سپس با درک درست افکار و احساسات آنها عکس العمل درست و مناسبی نشان بدهید.

 

  1. یاد بگیرید “نه” بگویید

برخی از افراد تمام تلاش خود را برای جلب رضایت دیگران انجام می دهند و خیلی برایشان سخت است که اگر نمی توانند کاری را انجام بدهند یا تمایلی به انجام آن ندارند “نه” بگویند. این افراد از درون بسیار رنج می کشند اما چون جلب رضایت دیگران برایشان خیلی مهم است تصور می کنند که توانایی تغییر رفتارشان را ندارند.  

 

این در حالی است که می توان در عین رعایت ادب و احترام به سادگی به دیگران جواب منفی داد. کسی که می تواند این کار را انجام دهد هم نسبت به خود احساس خوبی پیدا می کند و هم در درازمدت از احترام بیشتری نسبت به کسانی که خود را برای جلب رضایت دیگران به آب و آتش می زنند برخوردار می شود. پس نترسید و با حفظ احترام و ادب هر جا که لازم شد نه بگویید.

 

  1. خودآگاهی تان را بالا ببرید

شما ابتدا باید بدانید در شرایط مختلف چه احساساتی دارید و این احساسات چه اثراتی بر زندگی شما می گذارند. این شناخت باعث می شود نقاط ضعف و قوت خود را بهتر تشخیص دهید و در مرحله بعد سراغ راه های اصولی برای رفع نقاط ضعفتان بروید.

 

  1. فکری برای مدیریت احساسات خود کنید

وقتی خودآگاهی شما بالا می رود و نقاط ضعف خود را شناسایی می کنید باید به دنبال راهی برای حل آنها بگردید. مثلا اگر زود عصبانی می شوید و نمی توانید احساس خشم خود را کنترل کنید باید روی این موضوع کار کنید تا ببینید از چه طریق می توانید این احساس را کنترل کنید تا به اصطلاح شما سوار آن شوید نه این که این احساس سوار شما شود و در ارتباطاتتان اختلال ایجاد کند. برای این کار با مشاور مشورت کنید، کتاب و مقاله بخوانید و ابتکار به خرج دهید تا سازگاریتان با محیط و شرایط افزایش پیدا کند.

 

  1. گوش شنوا داشته باشید

یکی از راه های افزایش هوش هیجانی این است که فعالانه گوش دادن را تمرین کنیم. گوش دادن فعالانه به معنای شنیدن کلام فرد مقابل نیست بلکه ما باید به پیامی که او با گفتارش منتقل می کند، هیجان هایی که ابراز می کند و زبان بدن او توجه داشته باشیم تا احساس او را به طور کامل درک کنیم. تنها از این طریق است که می توانیم ارتباط مثبت و سازنده ای با طرف مقابل برقرار کنیم.

 

  1. با کسی که هوش هیجانی بالایی دارد معاشرت کنید

ارتباط دائم با کسی که هوش هیجانی بالایی دارد به شما کمک می کند ذهن خود را در مسیر درستی قرار دهید و خودآگاهی تان تقویت شود. انسان ها به دلیل داشتن نورون های آینه ای علاقه زیادی به تقلید و الگوبرداری از هم دارند. ما حتی بدون آن که خودمان متوجه باشیم به مرور زمان شبیه افرادی می شویم که زمان زیادی را با آنها سپری می کنیم. برای همین است که می گویند شخصیت هر فرد میانگینی از شخصیت ۵ نفری است که بیشترین ارتباط را با آنها دارد.

 

با این شرایط اگر شما به صورت آگاهانه با کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند معاشرت کنید و به رفتارهای آنها توجه داشته باشید و نکات مثبت رفتارهای آنها را تمرین کنید به زودی خودتان هم دارای هوش هیجانی بالایی می شوید.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن