اگر در مهر و آبان ماه قصد بارداری دارید حتما واکسن آنفولانزا بزنید

در بارداری - اگر در مهر و آبان ماه قصد بارداری دارید حتما واکسن آنفولانزا بزنید

براساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و نیز انجمن زنان و زایمان، واکسیناسیون در تمام خانم‌هایی که قصد بارداری در فصل آنفولانزا را دارند، توصیه شده است.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – دکتر رویا نصیری؛ بیماری آنفولانزا یک نوع عفونت دستگاه تنفسی است که توسط ویروس‌هایی از خانواده آرتومیکسوویریده ایجاد می‌شود. آنفولانزای نوع A و B قادر هستند بیماری‌هایی همه گیر در جوامع انسانی ایجاد کنند. پادتن‌های سطح ویروس باعث شناسایی نوع ویروس می‌شوند و گونه‌ای از آن به نام آنفولانزای A از نوع  H1N1می‌تواند همه ساله باعث فراگیری‌ آنفولانزا شود.

عفونت مادر و جنین

عفونت با این ویروس بصورت علایم عمومی مانند ضعف و بی حالی و درد بدن و نیز تب و سرفه خشک خود را نشان می‌دهد. عفونت این ویروس در فرد غیر باردار و سالم بدون بیماری زمینه‌ای، کشنده نیست؛ ولی خانم‌های باردار مستعد عوارض جدی و خصوصا درگیری‌های تنفسی هستند.

 

(کتاب بارداری سلامت بنیان را از اینجا تهیه کنید)

 

رابطه جدی و ثابت شده‌ای بین ابتلای مادر به آنفولانزا و ناهنجاری‌های جنینی وجود ندارد. البته، پیشترها در بعضی موارد عارضه‌دار شدن طناب عصبی گزارش شده بود که بعدها مشخص شد ناشی از تب بالا در این بیماری بوده است و نه به علت خود ویروس. انتقال ویروس از طریق جفت بسیار نادر است و عوارض بارداری جدی در موارد بسیار شدید بیماری دیده می‌شود.

تشخیص آنفولانزا

بررسی پادتن‌های سطحی ویروس در ترشحات بینی حلقی در تشخیص سریع بیماری کمک کننده است. البته، تست‌های حساس‌تر و اختصاصی‌تری همچون بررسی ماده ژنتیکی نیز وجود دارد که امکان انجام آن در اکثر بیمارستان‌ها وجود ندارد.

لازم به ذکر است تصمیم‌گیری جهت درمان بیماری و یا تجویز داروی پیشگیری نباید تا آماده شدن جواب آزمایش‌های تشخیصی به تعویق افتد؛ بلکه باید درمان بر اساس علایم و شواهد محیطی شروع شود.

درمان آنفولانزا

پیشتر، درمان آنفولانزا به کمک دارویی به نام آمانتادین میسر بود ولی رفته رفته بیش از 90 درصد موارد ویروس نسبت به آن مقاوم شدند.

در حال حاضر، داروی ضد ویروسی در دسترس مؤثر بر این ویروس، داروی اوسلبامبویر است که هم برای درمان موارد ابتلا و هم برای پیشگیری در افراد در معرض خطر ابتلا، بصورت خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو نهایتا باید تا ۴۸ ساعت پس از شروع علایم، آغاز شود و تا ۵ روز ادامه یابد. در مواردی که بیمار در معرض خطر ابتلا است، دارو با دوز کمتر شروع شده و به مدت ۱۰ روز ادامه می‌یابد.

واکسیناسیون در مهر ماه و آبان ماه

براساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و نیز انجمن زنان و زایمان، واکسیناسیون در تمام خانم‌هایی که قصد بارداری در فصل آنفولانزا را دارند، توصیه شده است. مهرماه و آبان ماه بهترین زمان واکسیناسیون عنوان شده است. این واکسیناسیون خصوصا در افرادی که بیماری‌های مزمن زمینه‌ای همچون دیابت، بیماری‌های قلبی، آسم و عفونت‌هایی چون HIV دارند بسیار حایز اهمیت است.

این نوع واکسن عوارض نامطلوب در مادر یا جنین ایجاد نمی‌کند و در افراد سالم می‌تواند ۷۰ تا ۹۰ درصد از بروز بیماری علامت دار جلوگیری کند. حتی در مطالعاتی عنوان شده که واکسیناسیون مادر می‌تواند ابتلای نوزاد را به آنفولانزا تا 6 ماهگی پس از تولد نیز کاهش دهد.

خانم‌های باردار باید در زمان همه‌گیری آنفولانزا اصول بهداشتی را کاملا رعایت نموده و در صورت بروز هرگونه علایم سرماخوردگی به پزشک خود مراجعه کنند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *