دلایل مقاربت دردناک در زنان و مردان و راه های درمان این مشکل

رابطه جنسی دردناک

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، روانشناس و سکس تراپ؛ یکی از اختلالات جنسی اختلال درد مستمر یا متناوب هنگام آمیزش جنسی است و به شکل مقاربت دردناک یا دیسپارونی و واژینیسموس تشخیص داده می‌شود. مقاربت دردناک هم در مردان و هم در زنان دیده می‌شود.

واژینیسموس یا انقباض غیر ارادی مستمر عضلات مهبل و عضلات مجرای تناسلی تنها در زنان دیده می‌شود. این مشکل مانع از برقراری رابطه جنسی می‌شود و یا در صورت برقراری رابطه جنسی، درد بسیار زیادی برای زن ایجاد می‌کند.

مقاربت دردناک در مردان

مقاربت دردناک در آقایان شیوع بسیار ناچیزی دارد و علل آن نیز بیشتر پزشکی است.  مردانی که درد حین مقاربت دارند باید از نظر مشکلات ناحیه تناسلی به دقت بررسی شوند. عفونت سر آلت تناسلی یا بالانایتیس، عفونت مجرای ادراری، عفونت کیسه‌‌های منی و پروستات، عفونت مجاری اسپرم بر یا اپیدیدیم و واریکوسل یا اتساع ورید‌های بیضه می‌توانند علت درد حین مقاربت در مردان باشند.

یکی دیگر از علل درد حین مقاربت در مردان بیماری پیرونی است که طی آن به دلیل ایجاد پلاک‌‌های فیبروزه در داخل سینوس‌‌های  غاری، آلت تناسلی به یک سمت منحرف می‌شود و این امر ممکن است هنگام مقاربت ایجاد درد و ناراحتی در آلت تناسلی بکند.

مردانی که مبتلا به مقاربت دردناک هستند لازم است حتما تحت معاینه و بررسی دقیق پزشکی قرار گیرند تا علت درد مشخص و درمان مناسب صورت گیرد. می‌توان گفت تمام بیماری‌های ذکر شده قابل درمان هستند و فرد بعد از درمان بدون هرگونه مشکلی می‌تواند رابطه جنسی بدون درد را تجربه نماید.

درمان در آقایان بسته به علت از درمان دارویی تا جراحی می‌تواند متفاوت باشد ولی بطور عمده اکثر مشکلات با مصرف دارو قابل درمان هستند و فرد به راحتی بعد از درمان می‌تواند رابطه جنسی بدون درد برقرار نماید.

دردناک - دلایل مقاربت دردناک در زنان و مردان و راه های درمان این مشکل

مقاربت دردناک در زنان

بیماری مقاربت دردناک یا دیسپارونی در زنان شیوع بیشتری دارد و زنان بیشتری در مقایسه با مردان این مشکل را تجربه می‌کنند. علل درد حین مقاربت متفاوت می‌باشد و می‌تواند هم علل ارگانیک و پزشکی باشد و هم علل روانشناختی. همچنین شدت و سطح دردی که افراد تجربه می‌کنند نیز متفاوت است. گاهی اوقات درد سطحی است و گاهی اوقات عمیق. همچنین برخی زنان در بعضی از موقعیت‌ها درد دارند و در برخی دیگر از موقعیت‌ها هیچ دردی احساس نمی‌کنند. همچنین پوزیشن‌ها یا موقعیت‌های خاصی باعث درد می‌تواند بشود و در خارج از آن‌ها هیچ دردی وجود نداشته باشد.

در افرادی که با شکایت مقاربت دردناک مراجعه می‌کنند ضروری است که ابتدا مشکلات پزشکی و ارگانیک بررسی شود. گاهی اوقات به دلیل تنگی دهانه مجرای تناسلی درد حین مقاربت ایجاد می‌شود. گاهی اوقات التهاب یا عفونت در اندام تناسلی خارجی یا مجرای تناسلی باعث مقاربت دردناک می‌شود. در افراد مسن و کسانی که یائسه شده اند آتروفی مجرا باعث خشکی شدید شده و می‌تواند باعث مقاربت دردناک شود.

زنانی که فرزند خود را شیر می‌دهند نیز بواسطه تغییرات هورمونی این دوره می‌توانند به علت خشکی مخاط واژن مقاربت دردناک را تجربه کنند. عفونت‌های ناشی از قارچ‌ها مثل کاندیدا و عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها مثل هرپس تیپ 1 یا 2 و یا ویروس پاپیلومای انسانی و نیز عفونت‌های ناشی از کلامیدیا می‌توانند باعث واکنش التهابی در دستگاه تناسلی خارجی یا مجرای تناسلی شوند و هنگام مقاربت درد و سوزش ایجاد کنند. حساسیت‌های پوستی و تماس با مواد آلرژن مثل مواد شوینده، کاندوم و حتی حساسیت نسبت به مایع منی شریک جنسی از دیگر علل دیسپارونی است.

اگزما‌های ناشی از لباس زیر یا نوار‌های بهداشتی و حتی بیماری پسوریازیس نیز می‌توانند باعث دیسپارونی شوند. وستیبولیت یا التهاب غدد وستیبولار داخل ورودی مجرای تناسلی زنان نیز می‌تواند باعث دیسپارونی شود. اسکار یا بقایای زخم ناشی از جراحی یا زایمان قبلی نیز می‌تواند باعث درد شود. بیماری التهابی لگن و حتی بارداری خارج رحمی و یا اندومتریوز یا بافت نابجای رحمی نیز می‌توانند باعث مقاربت دردناک شوند.

غیر از علل پزشکی و جسمانی علل روانی نیز می‌توانند باعث درد حین مقاربت شوند. وقتی زن تمایلی به رابطه جنسی ندارد و یا ارتباط عاطفی مناسبی بین او و همسرش وجود ندارد و یا در رابطه جنسی تحریک لازم صورت نگیرد ترشحات لغزنده ساز در مجرا کم خواهد بود و مقاربت باعث درد و سوزش خواهد شد. ترس از رابطه جنسی، بی میلی نسبت به رابطه جنسی، فقدان برانگیختگی کافی یا آسیب پس از رابطه جنسی می‌توانند از علل دیگر مقاربت دردناک در زنان باشند.

راه های درمان این مشکل

در مردان پس از بررسی علت این اختلال و تشخیص بیماری یا علت پزشکی بوجود آورنده درد، درمان پزشکی متناسب با مشکل صورت می‌گیرد. گاهی اوقات باید آنتی بیوتیک مصرف شود تا عفونت از بین برود و گاهی از دارو‌های ضد التهاب می‌توان برای کاهش التهاب و درد کمک گرفت.

در زنان نیز که شیوع بیشتری از مقاربت دردناک را در مقایسه با مردان دارند قبل از هر اقدامی یک معاینه کامل تناسلی لازم است تا مشخص شود بیماری یا مشکل خاص جسمانی یا پزشکی وجود دارد یا خیر و بعد درمان بر اساس علت بوجود آورنده صورت می‌گیرد. گاهی لازم است آنتی بیوتیک یا دارو‌های ضد قارچ مصرف شود تا عفونت از بین برود. گاهی یک ضد التهاب یا یک داروی کورتونی مشکل را حل می‌کند و گاهی اوقات نیز جراحی لازم است. همچنین در زنانی که یائسه هستند و مبتلا به خشکی مجرا یا آتروفی مجرا هستند می‌توان از کرم‌های استروژن استفاده نمود.

دردناک1 - دلایل مقاربت دردناک در زنان و مردان و راه های درمان این مشکل

در زنانی که علل پزشکی باعث مقاربت دردناک در آن‌ها نیست و مشکل ایشان ناشی از علل روانی است لازم است تا با شریک جنسی صحبت شود و رابطه عاطفی بازسازی شود. وقتی رابطه عاطفی بین زن و مرد بهبود یابد و تمایل به رابطه جنسی در زن بیشتر شود بخش عمده مشکل حل می‌شود. زن و مرد باید یاد بگیرند تا در رابطه جنسی بعنوان مربی به همدیگر آموزش دهند تا رفتار‌های آزارنده و ناخوشایند در رابطه جنسی کاهش یابد و رفتار‌های خوشایند طرفین در رابطه افزایش یابد.

توصیه به رعایت اصول رابطه جنسی صحیح نیز برای پیشگیری از مقاربت دردناک ضروری است. مردان در چنین مواردی باید یاد بگیرند رفتار‌های آرام و بدون تنشی داشته باشند و از تحمیل یا فشار خودداری کنند. عجله برای دخول نداشته باشند و با طمانینه و آرامش مراحل رابطه جنسی را پیش ببرند. هر چقدر پیش نوازش یا معاشقه قبل از رابطه جنسی افزایش یابد و احساس راحتی و آرامش بیشتری در زن ایجاد شود، زن برانگیختگی بیشتری خواهد داشت و عضلات ناحیه تناسلی وی از انبساط بیشتری برخوردار بوده و درد کمتری را تجربه می‌کند.

همچنین لازم است قبل از برقراری رابطه ابتدا تحریک مناسب با استفاده از تکنیک‌های پیش نوازش صورت گیرد تا ترشحات لغزنده ساز کافی ترشح شده و باعث کاهش درد حین مقاربت گردد. همچنین می‌توان از ژل‌های لوبریکانت یا لغزنده ساز نیز استفاده کرد تا خشکی مجرا کمتر شود و درد کاهش یابد یا از بین برود. توصیه به نداشتن رابطه جنسی در مواقعی که تمایل به این رابطه وجود ندارد یا آمادگی لازم برای رابطه وجود ندارد نیز از دیگر راهکار‌های درمان مقاربت دردناک است.

انجام ورزش کگل یا سایر تمرینات ورزشی نیز می‌تواند کمک کند تا درد حین مقاربت کاهش یابد. استفاده از پوزیشن‌ها و موقعیت‌هایی که زن کنترل بیشتری روی رابطه دارد نیز می‌تواند کمک کند تا زن درد کمتری تجربه کند و کمتر اذیت شود.

نکته مهمی که در درمان افراد مبتلا به مقاربت دردناک وجود دارد اطمینان دهی به بیمار در رابطه با  این موضوع است که اختلال درد حین مقاربت به راحتی درمان شده و افراد می‌توانند رابطه بدون درد را تجربه کنند. رفع نگرانی بیمار می‌تواند نقش بسزایی در درمان او داشته باشد.

در همین زمینه بخوانید:

زنان و مردان چه تفاوت هایی در رفتارهای جنسی دارند؟ 

تاثیر انگاره بدنی در مورد اندام های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

اختلال برانگیختگی جنسی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

همه چیزهایی که باید درباره به ارگاسم رسیدن زنان بدانید

‫3 نظر

  • هما گفت:

    من مدتهاست این مشکل را داشتم و این مطلب کمک خوبی است برای رفع این مشکل، من با همسرم امتحان کردم و مشکلم حل شد، از شما بابت این مطلب تشکر می کنم، جامعه ما نیاز به آگاهی در این موارد دارد.

  • امیرحسین گفت:

    سپاسگزارم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *