مشکلات مردان در انزال دیررس و راه های درمان آن

ارگاسم

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، روانشناس و سکس تراپ؛ اختلالات و مشکلاتی که در مرحله ارگاسم در مردان ایجاد می‌شود شامل انزال زودرس، انزال دیررس یا تاخیر در انزال، انزال به مثانه، عدم انزال و انزال بدون احساس ارگاسم یا لذت هستند. در شماره قبل انزال زودرس را بررسی کردیم و در این شماره سایر اختلالات ارگاسمی مردان را بررسی می‌کنیم.

چه کسانی به انزال دیررس یا بازداری شده مبتلا هستند؟

این تشخیص در مورد مردانی مقرر می‌شود که بعد از مرحله طبیعی برانگیختگی به هنگام فعالیت جنسی که از لحاظ تمرکز، شدت و مدت کافی محسوب می‌شود، بطور مستمر یا مکرر در رسیدن به ارگاسم تاخیر دارند یا اصلا به ارگاسم نمی‌رسند. این اختلال موجب پریشانی و مشکل میان فردی قابل ملاحظه‌ای می‌شود. همچنین می‌تواند دایمی یا اکتسابی، فراگیر یا موقعیتی، و ناشی از عوامل روانی یا آمیزه‌ای از عوامل روانی و جسمانی باشد.

انزال دیررس که به اختلال ارگاسم بازداری شده نیز معروف است، بیانگر مشکل خاصی در مرحله ارگاسم است که می‌تواند فراگیر یا موقعیتی باشد. مردان مبتلا به اختلال ارگاسمی فراگیر در هر موقعیتی نمی‌توانند به ارگاسم برسند، در حالیکه مردان مبتلا به اختلال ارگاسمی موقعیتی در موقعیت‌های خاص مانند آمیزش جنسی مشکل دارند ولی در استمنا هیچ مشکلی ندارند. شایع‌ترین شکایت افراد مبتلا این است که علیرغم برانگیختگی کافی جنسی در لحظه مطلوب نمی‌توانند با شریک جنسی خود به ارگاسم برسند.

انزال دیررس از تاخیرهای موقعیتی خفیف در انزال تا ناتوانی کامل در رسیدن به ارگاسم نوسان دارد. در انتهای خفیف این پیوستار، مردانی قرار دارند که قبل از انزال کردن مدت زیادی تحریک نیاز دارند. گروهی از مردان به تحریک اضافی از جانب شریک جنسی یا خودشان نیاز دارند تا بتوانند انزال داشته باشند. گاهی اوقات تحریک به شکل دیگر یا با دست برای رسیدن به انزال لازم است.

در بخش دیگر این پیوستار مردانی قرار دارند که فقط هنگام استمنا می‌توانند به ارگاسم برسند و در آمیزش جنسی نمی‌توانند ارگاسم را تجربه کنند. در انتهای دیگر این پیوستار مردانی هستند که صرف نظر از شرایط هرگز ارگاسم را تجربه نمی‌کنند و انزال ندارند. در هر یک از این موارد نگرانی مرد در مورد این مشکل یا مشکلات میان فردی که بواسطه این مشکل برایش پدید می‌آیند، پریشانی روانی قابل ملاحظه‌ای به بار می‌آورد و این پریشانی خود چرخه معیوبی را برای استمرار اختلال جنسی فراهم می‌کند.

ترس ناخودآگاه، شایع‌ترین دلیل در مشکل انزال دیررس مردان است

علل روانی که مهمترین آن ترس ناخودآگاه است، شایع‌ترین دلیل در مشکل انزال دیررس مردان هستند هر چند مشکلات جسمانی و نورولوژیک نیز می‌توانند باعث این مشکل باشند.

ترس ناخودآگاهی در افراد دارای مشکل ارگاسمی وجود دارد که منشا متفاوتی در افراد مختلف دارد. ترس زنای با محارم (ترس از انجام عملی نادرست به علت تابو بودن سکس در ذهن فرد)،  ترس اختگی (ترس از اینکه مبادا در هنگام سکس آسیبی به فرد برسد و آلتش قطع شود)، ترس از صدمه زدن به زن (ترس و نگرانی از اینکه مبادا آلت تناسلی وی باعث آسیبی به همسر شود و برای او مشکلی ایجاد کند)، ترس از دست دادن کنترل (ترس از خجالت زده شدن، شرم به دلیل تربیت جنسی محدود و یا درگیری‌های ناشی از یک کلیشه مردانه، که در آن مرد است که مجاز به نشان دادن احساسات و کنترل شود)، خصومت و خشم (خصومت و خشم پنهان نسبت به جنس زن)، ترس از دست دادن اسپرم (نگرانی از اینکه مبادا اسپرم‌ها تمام شود)، انگیزه‌های پارافیلیک (تمایل به مدل خاصی از تحریک جنسی و یا فانتزی‌های جنسی خاص داشتن)، دفعات زیاد و تکنیک‌های منحصر به فرد استمنا (افراد در شرایط خاص و به شکل خاصی اقدام به استمنا می‌کرده‌اند و همیشه انزال را در آن شرایط تجربه کرده‌اند) از جمله علل بوجود آورنده این ترس ناخوداگاه و در نتیجه، انزال دیررس هستند.

مشکل ارگاسم در افرادی با تربیت مذهبی بسیار خشک

افرادی که از نظر تربیت مذهبی بسیار خشک و متعصب تربیت شده‌اند بطوریکه رابطه جنسی را بسیار امر پلیدی تصور می‌کنند و نسبت به آن دیدگاه افراطی منفی دارند، می‌توانند به مشکل ارگاسمی و انزال دیررس مبتلا شوند.

همچنین برخی از مردان یک دیدگاه کلی و برجسته در مورد زنان دارند که می‌تواند باعث بروز انزال دیررس در آنها شود. این مردان زنان را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • زنان بدکاره
  • زنان پاکدامن

از دید این مردان زنان در یکی از این دو دسته جای می‌گیرند یا زنانی کثیف و بدکاره هستند که آمادگی رابطه جنسی را به هر شکلی و با هر فردی دارند و یا زنانی خوب، تمیز، نجیب و پاکدامن هستند که مادرگونه‌اند و از هر نوع پلیدی رابطه جنسی به دورند. این مردان تمایل دارند همسری از دسته دوم داشته باشند که شریک زندگی و مادر بچه‌های آنها باشند و به دلیل همین نگاه در رابطه با این زنان دچار مشکل هستند. در حالیکه در رابطه با زنان دسته اول هیچ مشکلی برای رابطه جنسی و انزال یا ارگاسم ندارند و به راحتی برانگیخته شده و به ارگاسم می‌رسند. البته همه مردان مبتلا به این اختلال چنین فکر نمی‌کنند. وجود ترسی ناخودآگاه از انزال نیز می‌تواند باعث انزال دیررس شود.

معضل روابط فرازناشویی در ارگاسم مردان

تحقیقات نشان داده است اکثر مردان مبتلا به انزال دیررس در زمان استمنا مشکلی برای ارگاسم و انزال ندارند و فقط در رابطه جنسی خود دچار مشکل هستند و به اشتباه فکر می‌کنند مشکل در همسرشان است و همسرشان جذابیت لازم و یا تحریک مناسب را ندارد و متاسفانه درگیر روابط فرازناشویی برای حل مشکل می‌شوند. این روابط نه تنها کمکی به ایشان نمی‌کند بلکه مشکل را تشدید می‌کند.

برخی از مردان نیز به علت درگیر شدن در روابط فرازناشویی و یا نگرانی از بیماری‌های مقاربتی که ممکن است به همسر خود منتقل کنند دچار انزال دیررس می‌شوند. این مردان به دلیل واهمه از لو رفتن رابطه خود و همچنین به علت نگرانی از ابتلا همسرشان به بیماریهایی نظیر ایدز، زگیل تناسلی و … که ممکن است خود در رابطه فرازناشویی مبتلا شده باشند، در رابطه جنسی با وی دچار مشکل می‌شوند و به انزال یا ارگاسم نمی‌رسند.

راه‌های درمان انزال دیررس

در درمان این مشکل یک شرح حال کامل و بررسی دقیق لازم است تا مشخص شود مشکل موقعیتی است یا فراگیر و دایمی بوده یا اخیرا ایجاد شده است. همچنین مسایل جسمانی و مصرف داروها نیز مورد پرسش قرار می‌گیرد. مصرف داروهای ضد افسردگی یا آرامبخش ها و یا داروهای اعصاب و روان باعث می‌شود انزال به تاخیر بیفتد که باید در شرح حال مراجع مد نظر داشت.

در صورتیکه علل مشکل انزال دیررس ، مشکلات روانی باشد ابتدا درمان‌های شناختی رفتاری باید مد نظر قرار گیرد. در این درمان‌ها کمک می‌شود تا ذهنیت فرد اصلاح شود و بتواند به رابطه جنسی یک نگاه معقول و درست داشته باشد و همچنین تکنیک‌های رفتاری برای کسب لذت بیشتر و تحریک مناسب نیز آموزش داده می‌شود. در کنار آن استفاده از ویبراتور برای تحریک آلت تناسلی مرد، ماساژ انگشتی پروستات و یا ویبراتور رکتال مدنظر قرار می‌گیرد. گاهی اوقات (برای مثال در مواقعی که به علت این مشکل ناباروری ایجاد شده باشد) تحریک الکتریکی انزال ممکن است سودمند باشد. تلاش برای بهبود رابطه عاطفی زوجین و همچنین جلب مشارکت شریک جنسی در درمان مشکل نیز باید مدنظر قرار گیرد.

انزال به مثانه

انزال عقب رونده یا انزال به مثانه به وضعیتی اطلاق می‌شود که انزال صورت می‌گیرد ولی مایع منی به جای خروج از مجرا و بیرون ریختن به داخل مثانه می‌رود و منی از مجرا خارج نمی‌شود. در واقع انزال خشک صورت می‌گیرد. در چنین مواردی با آزمایش ادرار و اثبات وجود اسپرم داخل ادرار، تشخیص صورت می‌گیرد. همچنین ادرار این افراد بعد از رابطه جنسی بطور معمول تیره‌تر است.

انزال به مثانه می‌تواند به علت جراحی در گردن مثانه، جراحی پروستات و برداشتن آن، آسیب به اعصاب ناحیه و یا استفاده از داروهایی مثل آتنولول که برای فشار خون استفاده می‌شود، ایجاد شود. همچنین یکی دیگر از علل آن ممانعت عمدی از خروج منی می‌باشد که باعث برگشت منی به مثانه می‌گردد.

نوروپاتی دیابتی و اثرات جانبی برخی داروهای ضد جنون نیز باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین انزال برگشتی در موارد استفاده از کلردیازپوکساید، داروهای نورولپتیک (کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین، پیموزاید، تیوریدازین، کلوزاپین و تری فلوپرازین)، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، ضد افسردگی‌های سه حلقه ای، ترازودون و نارکوتیک ها دیده شده است.

در مواردی که ناباروری ایجاد شده باشد اسپرم از مثانه جمع آوری و شستشو می‌شود و در محیط آزمایشگاه لقاح صورت می‌گیرد و سلول تخم داخل رحم قرار می‌گیرد.

عدم وجود انزال

در صورت عدم وجود انزال بیمار باید از نظر جسمی به دقت مورد بررسی قرار گیرد چون ممکن است مشکل جسمی (آسیب اعصاب ناحیه) وجود داشته باشد و برای درمان نیز لازم است تحریک الکتریکی صورت گیرد.

انزال بدون لذت

در برخی از بیماران مرد با وجود اینکه انزال اتفاق می‌افتد، احساس مرکزی ارگاسم وجود ندارد یا بسیار کوتاه است. در این موارد نیز ابتدا شرح حال کامل اخذ می‌شود و معاینه صورت می‌گیرد تا علل جسمی و ارگانیک رد شوند. بیشترین دلیل این مساله اختلالات نورولوژیک است.

در همین زمینه بخوانید:

زنان و مردان چه تفاوت هایی در رفتارهای جنسی دارند؟ 

تاثیر انگاره بدنی در مورد اندام های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

اختلال برانگیختگی جنسی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

همه چیزهایی که باید درباره به ارگاسم رسیدن زنان بدانید

‫3 نظر

  • مهراد گفت:

    این سری مطالب بسیار عالی هستند اگرممکنه ادامه دهید این سری از مطالب را ممنون از زحماتتون

  • امیرحسین گفت:

    این مطلب هم مثل مطالب قبل عالی بود و بسیار کمک کننده، از شما بابت انتشار این مطالب سپاسگزارم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *