5 روش عالی برای نجات از دست آدم غرغرو

برخورد-با-آدم-غرغرو

برخورد کردن با هر آدمی قلق خاص خود را دارد. وقتی هم که صحبت از برخورد با آدم‌هایی به میان می‌آید که رفتارشان آزاردهنده است، مانند آدم‌هایی غرغرو، باید هوشمندی بیشتری نشان دهیم و رابطه را بهتر مدیریت کنیم.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بعضی از آدم‌ها انگار نمی‌توانند غر نزنند و جان دیگران را به لب نرسانند. آنها به محض این که از خواب بیدار می‌شوند، شروع می‌کنند به غرغر کردن و ایراد گرفتن از زمین و زمان تا وقتی که به خواب بروند. آدم‌های غرغرو مدام در حال جنگ درونی با خود هستند و بخشی از این جنگ درونی در قالب غرغر کردن بروز پیدا می‌کند و به دیگران منتقل می‌شود.

غرغرو - 5 روش عالی برای نجات از دست آدم غرغرو

به احتمال زیاد شما هم در اطرافتان آدم‌هایی را دیده‌اید که حتی در بهترین و زیباترین پدیده‌ها هم چیزهایی را برای بهانه‌گیری و ایراد گرفتن پیدا می‌کنند و این بهانه‌گیری‌های مدام و بی وقفه، جایی برای لذت بردن از زندگی برای آنها باقی نمی‌گذارد.

بعضی از این افراد از مشکلشان آگاه هستند اما به هر دلیلی این توانایی را در خود نمی‌بینند که تغییر رویه دهند و از غرغر کردن فاصله بگیرند. افراد دیگری هم وجود دارند که به قدری در مشکلشان غرق شده‌اند که اصلا وجود آن مشکل را قبول ندارند و اگر به آنها بگویید که غرغر می‌کنند به شما جواب خواهند داد که مشکل از خودتان است و باید فکری به حال خودتان بکنید.

کار وقتی سخت می‌شود که آدم غرغرو، عضو خانواده ما و به‌خصوص همسرمان باشد. در این شرایط، باید به فکر راهکارهایی باشیم که از طریق آنها هم خودمان در مقابل غرغرهای نزدیکانمان آسیب‌پذیر و شکننده نباشیم، هم این که رفتار ما باعث شود فرد غرغرو، از موضع خود عقب‌نشینی کند و به تدریج تغییر رویه دهد. در غیر این صورت، زندگی خانوادگی ما با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و حتی ممکن است کار به جاهای بسیار باریکی برسد.

زدن - 5 روش عالی برای نجات از دست آدم غرغرو

در ادامه این مطلب به راهکارهایی برای برخورد با افراد غرغرو اشاره می‌کنیم. به این راهکارها عمل کنید تا روی آرامش را در زندگیتان ببینید.

1. بهانه دست آدم غرغرو ندهید

اگر می‌خواهید رفتار آدم غرغرو تغییر کند، پیش از این که هر کاری انجام دهید باید سعی کنید بعضی کارها را انجام ندهید. این بهترین کمکی است که از دست شما برمی‌آید. مثلا اگر آدم غرغرو روی صدای بلند، کثیفی، بی نظمی، نامرتبی و … حساس است و اگر در معرض این مسایل قرار گیرد یک بند غر می‌زند، تمام تلاش خود را انجام دهید که خودتان مرتکب این کارها نشوید تا از غرغرهای او در امان بمانید.

2. در دام استفاده از کلمات و جملات ویرانگر نیفتید

اگر شما به کسی که دائم مشغول غرولند کردن است بگویید «وای چقدر غر می‌زنی» یا «دیگه خسته شدم از این همه غرغر کردن»، نه تنها کمکی به تمام شدن این رفتار نخواهید کرد بلکه هیزم روی آتش غرولندهای او می‌ریزید. پس دست نگه دارید و به جای سرزنش کردن، نقاط مثبت چیزهایی که درباره آنها غر می‌زند را به او یادآوری کنید و به او نشان دهید که همه چیز آنقدر که او تصور می‌کند سیاه نیست.

اگر سراغ ایجاد یک رابطه گفتگو محور بروید و او را به صحبت کردن در آرامش تشویق کنید، اوضاع آرام‌تر و عادی‌تر خواهد شد. البته، اگر فکر کرده‌اید که به محض شروع گفتگو همه چیز تغییر می‌کند سخت در اشتباهید چون احتمالا مدت‌ها طول می‌کشد تا آرامش شما روی طرف مقابلتان هم تاثیر بگذارد و آرامش به ذهن و رفتار او برگردد. پس انتظار نتیجه کوتاه‌مدت نداشته باشید اما این باور را در خود تقویت کنید که این راهکار در بلندمدت بسیار موثر است.

3. گوش شنوا داشته باشید

خیلی وقت‌ها آدم های غرغرو به دنبال تخلیه احساسات درونی خود هستند و اگر گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌هایشان وجود داشته باشد خیلی زود آرام می‌شوند و رفتارشان به صورت مستمر و آزاردهنده ادامه پیدا نمی‌کند. پس بهتر است شما هم شنیدن فعالانه را تمرین کنید و وقتی غرغرهای فرد نزدیکتان را می‌شنوید به نشانه تأیید سر تکان دهید و به او نشان دهید که به حرف‌هایش توجه می‌کنید و این حرف‌ها از نظر شما مسخره و بیهوده نیست. این کار، آبی بر آتش فوران احساسات منفی اوست.

آدم‌ها در مواقعی که سرشار از احساسات بد هستند به همدلی دیگران احتیاج دارند و اگر با آنها همدلی کنید، احساسات مثبت در آنها بیدار می‌شود و علاوه بر این که خلق و خوی بهتری پیدا می‌کنند، خودتان هم کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرید.

4. بحث با آدم غرغرو را عوض کنید

فکر کنید برای بار هزارم به غرولندهای یک غرغرو گوش داده‌اید و دیگر ظرفیتی برای شنیدن و همدلی ندارید. در این مواقع، بهتر است سراغ عوض کردن بحث بروید تا ذهنش را منحرف کنید. اگر بتوانید سراغ بحث مورد علاقه او بروید که نور علی نور می‌شود و دست از غر زدن برمی‌دارد. مثلا طرف مقابل شما عاشق یک سریال تلویزیونی خاص است و در حال حاضر، نیم ساعت است که درباره ابری و دلگیر بودن هوا غر می‌زند. برای این که خودتان را از غرغرهای او نجات دهید بحث سریال تلویزیونی را پیش بکشید و از او بخواهید درباره چیزی که به آن علاقه دارد با جزئیات صحبت کند.

5. حد و مرزی برای خودتان تعیین کنید

گاهی آدم‌های غرغرو کار را به جایی می‌رسانند که هیچ کدام از راهکارها روی آنها جواب نمی‌دهد و در مقابل تغییر، مقاومت می‌کنند. قرار گرفتن در چنین شرایطی در درازمدت برای شما بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود و باعث می‌شود اوضاع از کنترل خارج شود.

در این شرایط، خیلی منطقی و آرام به فرد غرغرو یادآوری کنید که او را دوست دارید و چون برایش اهمیت قائل هستید و نمی‌خواهید او دوستان و اطرافیانش را از دست بدهد، مجبورید نکاتی را با او در میان بگذارید.

به او بگویید که دیگر نمی‌توانید به چیزهایی مانند این که چقدر اوضاع بد و سیاه است گوش دهید و نمی‌خواهید تمام روز خود را با شنیدن این مشکلات سپری کنید. اگر فرد غرغرو از صحبت کردن با شما لذت ببرد ممکن است تغییر رویه دهد و دست از منفی بافی بردارد. یادتان باشد اگر او شروع به تغییر رویه کرد با ابراز قدردانی، تشویق‌اش کنید اما این نکته را هم فراموش نکنید که تغییرات تدریجی خواهند بود و باید صبور باشید.

مطالب مرتبط: 

راهکارهایی برای نجات از دست آدم حسود

یک نظر

  • بانو گفت:

    شوهر من که به فنا داده من رو خستم کرده

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *