چند راهکار برای حفظ سلامت روان در شرایط تنش زای امروز

سلامت روان

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]ایده آل گرایی جوانان و کمال طلبی آنها موجب شده نیاز به زیباتر دیده شدن و خاص بودن داشته باشند و این باعث شده به تغدیه خود آسیب برسانند و متأسفانه خیلی از این افراد از نظر روحی دچار مشکل می شوند.[/box]

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، هر ساله هفته سلامت روان از روز هجدهم مهرماه آغاز می شود. در کشور ما روز 18 مهر به عنوان روز جوانان، سلامت روان و خود مراقبتی نام گذاری شده است. به این مناسبت با مینا ایوبی؛ روانشناس و مشاور گفتگو کردیم.

او در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که همه ما انسان ها نیاز به سلامت روانی داریم اظهار داشت: در کشور ما مشکلات اقتصادی، آلاینده های محیطی، آلاینده های صوتی و کم تحرکی موجب پایین آمدن کیفیت زندگی شده و همه این مشکلات می توانند در سلامت روان تأثیرگذار باشند. این صداهای بلند، جمعیت زیاد و آلودگی هوا می تواند روز خسته کننده ای را برای آدم ها رقم بزند و بسیاری از افراد وقتی از سرکار به منزل بر می گردند با وجود این خستگی ها وقتی برای رسیدن به کار دیگری ندارند چون به قدری به سیستم عصبی آنها فشار آمده که نیاز زیادی به استراحت دارند.

ایوبی با اشاره به چگونگی کاهش تنش های دریافتی از محیط بیان داشت: تنش هایی که از محیط به ما وارد می شود جسم و روح ما را تحت فشار قرار می دهد چون روح و بدن مکمل یکدیگر هستند به طوری که بیماری های جسمی به شدت می تواند روی سلامت روان تأثیر بگذارد و سلامت روان نیز ارتباط زیادی با جسم و سلامت آن دارد. مثلا وقتی کسی معده درد دارد از نظر عصبی بسیار تحریک می شود یا وقتی از نظر عصبی تحریک می شویم معده درد می گیریم. پس وقتی محیط به ما استرس روحی وارد می کند دچار بیماری های جسمی هم می شویم.

ورزش را فراموش نکنید

این مشاور افزود: برای ایجاد توازن در این مساله راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارد. یکی از راهکارهای بلندمدت که خیلی زود جواب نمی دهد اما در گذر زمان و با تکرار می تواند موثر باشد ورزش است. ورزش هایی مانند یوگا که موجب تقویت تمرکز می شود، رقص، پیاده روی، نرمش کردن و … در این زمینه موثر است. متأسفانه ما خیلی با ورزش غریبه هستیم و وقتی اسم ورزش می آید فکر می کنیم که حتما باید در باشگاه ثبت نام  کنیم اما وقتی حتی نرمش های ساده در خانه انجام می دهیم، ترشح هورمون های ضد استرس بسیار بالا می رود و بدن به حالت طبیعی خود بر می گردد.

او در ادامه گفت: بسیاری از افراد هستند که چند ماه باشگاه می روند اما بعد از آن ورزش را رها می کنند چون فشاری که ورزش های سخت به آنها می آورد باعث کنار گذاشتن ورزش می شود. برای تمدد اعصاب ورزش را خیلی پیشنهاد می کنیم، ورزشی که روزانه باشد، سبک باشد و فشار وارد نکند، حتی در خانه باشد و همراه دوستان انجام شود. چنین ورزشی حتی اگر 10 دقیقه تا یک ربع باشد تأثیر مثبتی روی روان می گذارد.

ایوبی با اشاره به تأثیر ورزش شنا اظهار داشت: یکی از ورزش های بسیار تأثیرگذار شناست چون برخورد آب با بدن موجب کاهش استرس می شود. البته، حتما قرار نیست استخرها یا کلاس های خاص بروید. همین که هفته ای یک یا دو مرتبه شنا را تجربه کنید بسیاری عالی است. همچنین، وقتی استرس دارید یا خسته و تنیده هستید پیشنهاد می شود با آب ولرم رو به خنک حمام کنید چون این کار تمام تنش ها را از بین می برد.

با طبیعت آشتی کنید

او در رابطه با اهمیت ارتباط با طبیعت گفت: یکی دیگر از شرایطی که می تواند کمک زیادی به سلامت روان ما بکند ارتباط گرفتن با طبیعت است. پیاده روی در پارک ها، پیک نیک رفتن، کوهنوردی و … از جمله اقداماتی هستند که می توانند حال ما را فوق العاده خوب کنند چون انسان در سرشت خود نیاز به اکسیژن، طبیعت، آرامش خیال و فضایی امن و آزاد دارد.

تخلیه انرژی های منفی از طریق نوشتن آنها

این مشاور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راهکارهای بلند مدت که موجب سلامت روان می شود تمرین تنفس عمیق است به این ترتیب که روزانه حداقل 5 دقیقه تنفس عمیق را تجربه کنیم. همچنین، می توانیم دفتری درست کنیم و روزانه انرژی های منفی مان را تخلیه کنیم. مثلا وقتی شب از محل کار به خانه بر می گردیم قبل از خواب تمام وقایع آن روز و به ویژه وقایع منفی را در آن دفتر می نویسیم سپس پاره می کنیم و در سطل زباله می اندازیم. از این طریق با فکر و روحی پاک به خواب می رویم. این تخلیه هیجانی می تواند انرژی های منفی ما را کاهش دهد و به آرامش ما کمک کند.

ببینید با چه کسانی معاشرت دارید

ایوبی گفت: در بخش راهکارهای کوتاه مدت، حضور در مهمانی های شاد و ارتباط با دوستان پر انرژی بسیار می تواند به سلامت روان کمک کند. به یاد داشته باشید که معاشرت با افراد افسرده می تواند روحیه شما را افسرده کند. همچنین، افراد ضربه دیده و شکست خورده بسیار می توانند روی روحیه جوانان تأثیر منفی بگذارند. جوانان برای پیشرفت نیاز به افراد موفق دارند اما اگر این الگوها آدم های شکست خورده باشند این فاز منفی می تواند بسیار روی روحیه آنها اثر داشته باشد.

کمال طلبی؛ دشمن روح و روان

او با اشاره به سایر راهکارهای رسیدن به سلامت روان بیان داشت: خواندن شعر و گوش دادن به موسیقی یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند به سلامت روان کمک کند. راهکار بعدی رسیدگی به تغذیه است چون بسیاری از غذاها می توانند روی روح  و روان ما تأثیر بگذارند. خواب مناسب هم یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار در سلامت روان است. مساله دیگر این است که ایده آل گرایی جوانان و کمال طلبی آنها موجب شده نیاز به زیباتر دیده شدن و خاص بودن داشته باشند و این باعث شده به تغدیه خود آسیب برسانند و متأسفانه خیلی از این افراد از نظر روحی دچار مشکل می شوند.

پناه بردن به اعتقادات معنوی

این مشاور در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مهمی که به سلامت روان کمک می کند ارتباط معنوی است. کارهایی مثل مدیتیشن یا اعتقادات و اعمال مذهبی و توکل و توجه به یک منبع خاص می تواند در سلامت ما بسیار تأثیرگذار باشد. وقتی در لحظات نا امیدی و افسردگی احساس می کنیم جایی هست که می توانیم به آنجا پناه ببریم و کسی هست که با دعا کردن می توانیم به او نزدیک شویم می تواند به سلامت روان ما کمک کند.

یک نظر

  • الهام گفت:

    بسیار کاربردی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.