کودک و نوجوان

ویژگی‌های دانش‌آموزانی که دچار اختلال خواندن هستند

برخی از دانش‌آموزان دچاراختلال خواندن هستند که این مشکل ابتدا باید به درستی تشخیص داده شود سپس اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- اعظم حسنی؛ یکی از مشکلات مهمی که بسیاری از دانش آموزان و حتی بزرگسالان با آن درگیر هستند اختلال در خواندن است. این اختلال در همان سال‌های ابتدایی دبستان خود را نشان می‌دهد و اگر والدین و معلم‌ها راهکاری برای آن داشته باشند مشکل کودک زودتر برطرف می‌شود وگرنه این اختلال را تا دوران بزرگسالی همراه خود خواهد داشت. 

خواندن یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین توانایی‌های انسان است. اختلال خواندن به هر گونه ناتوانی در خواندن گفته‌‌ می‌شود که به واسطه آن، دانش‌آموز از سطح پایه کلاس خود و در زمینه خواندن عقب‌‌ می‌ماند اما هیچ‌گونه شواهد عینی دال بر نارسایی چون عقب ماندگی ذهنی، آسیب مغزی، مشکلات هیجانی، گفتاری و فرهنگی وجود ندارد.

ملاک‌های تشخیص اختلال خواندن

ملاک‌های مختلفی برای تشخیص اختلال خواندن در مدرسه وجود دارد و اگر دانش‌آموز دچار مشکلات زیر باشد می‌توانیم بگوییم مشکل او، اختلال در خواندن است:

  1. اشکال در تشخیص حروف الفبا و صدای آنها
  2. معکوس خواندن کلمات
  3. جا اندازی کلمات
  4. کند خوانی، آهسته خوانی و بریده خوانی جملات
  5. گم کردن خط به هنگام خواندن
  6. بی رغبتی به خواندن
  7. اشکال در بخش و صدا کشی
  8. تغییر افعال به میل خود
  9. به کار بردن کلمه هم معنی کلمه مورد نظر
  10. ضعف در درک مطلب
  11. عدم رعایت علائم نگارشی(:، ؛ ؟ !)
  12. به کار بردن حرفی به جای حرف دیگر و یا کلمه‌ای به جای کلمه دیگر

نارسایی‌هایی که به مشکلات خواندن منجر‌‌ می‌شود

اختلال خواندن ممکن است ریشه در مشکلات دیگری داشته باشد و برای برطرف کردن این اختلال ابتدا باید به درمان ریشه‌های مشکل پرداخت. ریشه‌های این مشکل به شرح زیر هستند:

  • ضعف در تشخیص دیداری

وجود این ضعف به این معناست که دانش‌آموز در تشخیص حروف مشابه مثل(ع غ) ،(ب پ ت ث)

مشکل دارد.

  • ضعف در تشخیص شنیداری

در این مورد، دانش‌آموز درتشخیص کلماتی که تلفظ آنها به هم شبیه است مثل مار، تار، کار، غار و … ضعیف است.

  • ضعف در ترکیب صداها

وقتی کودک در ترکیب صداها ضعف داشته باشد، نمی‌تواند حروف را به هم پیوند دهد و کلمه بسازد.

  • ضعف در حافظه
  • مشکل در مهارت‌های درک لفظی
  • مشکل در مهارت‌های خواندن انتقادی(شامل نتیجه گیری و قضاوت کردن)
  • مشکل در مهارت‌های درک تحلیلی

ویژگی‌های کودکان دارای اختلال خواندن

  1. بیشتر این کودکان پسر هستند (تعداد پسران ۴ برابر بیشتر از تعداد دختران هستند)
  2. در کلاس‌های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.
  3. تمایل به خواندن ندارند.
  4. قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند.
  5. دامنه توجه‌شان کوتاه است.
  6. در تمرکز مشکل دارند.
  7. معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.
  8. معمولا دارای مشکلاتی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند
  9. اغلب این کودکان مشکلات هیجانی دارند.
  10. احساس بی لیاقتی، ناامیدی و کم جراتی دارند.
  11. در خواندن شفاهی و کلامی تردید کرده و دچار لکنت‌‌ می‌شوند.
  12. هنگام خواندن به جای اینکه چشم‌هایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت‌‌ می‌دهند.
  13. کلمه به کلمه‌‌ می‌خوانند.
  14. به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت‌‌ می‌خوانند.
  15. به نقطه گذاری‌‌ها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافلند.
  16. در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
  17. رشد اجتماعی کافی ندارند.
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن