چگونه می توانیم از طریق اصلاح تغذیه به بهبود بیماری اگزما کمک کنیم؟

اگزما

یکی از مشکلات پوستی که برخی از افراد به آن دچار می‌شوند اگزما است. یکی از راه‌های کاهش این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است.

موسسه خانواده سلامت بنیان، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد– جاوید نجفی؛ امکان بروز ضایعه پوستی در طول زندگی هر شخص وجود دارد. برخی از این ضایعات، پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند اما گاهی این مشکلات، آنقدر پا برجا می‌مانند که فرد ناچار است به پزشک معالج خود مراجعه کند. یکی از مشکلات پوستی که ممکن است ماه‌ها و سال‌ها پابرجا مانده و موجب آزار و ناراحتی بیمار شود اگزما است.

التهاب اگزمایی حاد از لحاظ بالینی با اریتم ادم و تشکیل وزیکول مشخص می‌شود تراوش یا نشت از ضایعات حاد نوعا دیده می‌شود، خارش اغلب شدید است .

چرا بعضی از افراد دچار اگزما می‌شوند؟

علل متعددی برای اگزمای حاد وجود دارد که از میان آنها می‌توان به افزایش حساسیت تماسی آلرژیک به آلرژن‌‌های گیاهی خاصی نظیر پیچک سمی، بلوط یا سماق یا سایر آلرژن‌ها اشاره کرد. نیکل مواد دارویی موضعی نظیر باسیتراسین، نئومایسین، بنزوکائین، عطرها، مواد نگهدارنده در محصولات بهداشتی فردی و افزودنی‌‌های لاستیک نیز از عوامل شایع التهاب اگزمایی حاد محسوب می‌شوند. تماس پوست بدن با موادی چون عصاره گوجه فرنگی نیز می‌تواند به بروز اگزما و یا بدتر شدن آن منجر شود.

برخی از مواد خوراکی نظیر آجیل و مغزها (مغز فندق، بادام زمینی و غیره) هم می‌توانند به بدتر شدن اگزما کمک کنند. در نهایت یکی از عوامل مستعد کننده بروز اگزما، شستشوی مکرر دست با موادی چون صابون است. این مواد با از بین بردن چربی طبیعی و لایه محافظ پوست، موجب حساس شدن پوست بدن نسبت به مواد خارجی و مستعد کننده بروز اگزما می‌گردند. عدم استفاده از دستکش هنگام استفاده از این مواد، علل شیوع اگزما در میان خانم‌هاست.

راه‌های درمان اگزما

پانسمان خنک و مرطوب استروئید موضعی باعث انقباض عروق می‌شوند و التهاب و خارش را سرکوب می‌کنند. به این صورت که یک پارچه تمیز را در آب سرد فرو برده و سپس به مدت 30 دقیقه در نواحی مبتلا قرار می‌دهند سپس یک کرم استروئید موضعی مناسب به خوبی در محل مورد نظر مالیده می‌شود.

کورتیکو استروئید‌‌های خوراکی برای اگزمای حاد فراگیر یا شدید نگه داشته می‌شوند. آنتی هیستامین‌‌های خوراکی نظیر دیفن هیدرامین و هیدروکسیزین می‌توانند خارش را بر طرف کنند و اثر رخوت زای آنها می‌تواند خواب بهتری را فراهم آورد. در صورت شک به عفونت ثانویه یک آنتی بیوتیک ضد استافیلو کک طلایی مثل سفالکسین به مدت 10 تا 14 روز تجویز می‌شود .

رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با اگزما

رعایت رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند به حل مشکل اگزما کمک کند. در ادامه به معرفی برخی از مواد غذایی موثر در این زمینه می‌پردازیم.

مکمل پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند باعث پیشگیری از ابتلا به اگزما در خانم‌‌های باردار و کودکان شوند. محققان معتقدند که پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند. می‌توانید با متخصص کودکان صحبت کرده و به آنها شیر مادری که مکمل پروبیوتیک مصرف کرده است) یا شیر خشک‌‌های غنی شده با پروبیوتیک بدهید. خانم‌‌های باردار یا شیرده می‌توانند با مشورت با پزشک‌شان روزانه مکمل پروبیوتیک مصرف کنند. باید بدانید که هر یک عدد از این کپسول‌ها حاوی میلیون‌ها باکتری لاکتوباسیلوس و بیفیدوس است.

ماست

باکتری‌‌های موجود در ماست و همچنین کفیر، کمک زیادی به سلامت سلول‌‌های سیستم ایمنی بدن می‌کند. آنها خواص ضد التهابی دارند و به تولید گلبول‌‌های سفید و پادتن‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، باعث کاهش واکنش‌‌های آلرژیک بدن نسبت به مواد حساسیت‌زا می‌شوند.

.jpg - چگونه می توانیم از طریق اصلاح تغذیه به بهبود بیماری اگزما کمک کنیم؟

نتایج پژوهش‌‌های متعدد نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها برای نوزادان و کودکان که سیستم ایمنی بدنشان هنوز به طور کامل رشد نکرده است لازم هستند. دو نوع از این باکتری‌ها به نام‌‌های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم باعث جذب بیشتر مواد مغذی می‌شود. به این ترتیب، چربی‌‌های مفید پیشگیری کننده از اگزما به خوبی جذب بدن می‌شوند .

چای اولانگ، دشمن اگزما

محققان ژاپنی به مدت یک ماه روی 118 فرد مبتلا به اگزما بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که خارش پوستی افرادی که روزانه دو فنجان چای اولانگ می‌خورند بعد از یک هفته کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه بر این افرادی که به نوشیدن این چای ادامه می‌دهند در طول 3 هفته به میزان 63 درصد بهبود پیدا می‌کنند. به عقیده این محققان پلی فنول‌‌های موجود در این چای به احیای پوست کمک زیادی می‌کند. محققان مشاهده کرده‌اند که تانین موجود در چای نیز خاصیت ضدالتهابی دارد.

گل گاو زبان

بررسی‌ها نشان داده که گل گاو زبان در رفع علامت‌‌های اگزما بسیار موثر است .

گاو زبان برای اگزما - چگونه می توانیم از طریق اصلاح تغذیه به بهبود بیماری اگزما کمک کنیم؟

ویتامین C

بررسی‌ها نشان داده که این ویتامین مانند آنتی هیستامین در مقابل اگزما عمل می‌کند و در رفع علایم اگزما می‌تواند مفید باشد.

ویتامین  A

این ویتامین نیز برای از بین بردن علایم اگزما مفید است اما در صورتی که از این ویتامین زیاد استفاده شود می‌تواند نقش توکسیک را بر عهده بگیرد.

ماهی

پوست ماهی پوشیده از فلس است اما همین ماهی به بهبود اگزما و مشکلات دیگر پوستی کمک زیادی می‌کند. ماهی بخصوص ماهی‌‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا هستند که پوست برای احیای سلول‌‌های خود و پیشگیری از التهاب به آنها نیاز دارد. محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که روغن ماهی برای پیشگیری و درمان اگزما بسیار موثر است.

fish - چگونه می توانیم از طریق اصلاح تغذیه به بهبود بیماری اگزما کمک کنیم؟

قهوه

قهوه موجب ایجاد علایم اگزما می‌شود. می‌توان تا 3 هفته خوردن قهوه را ترک کرد در صورتی که علایم ناشی از اگزما بهبود پیدا کرده باشد می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف قهوه باعث تشدید علایم اگزما می‌گردد.

شیر گاو و تخم مرغ

این مواد غذایی امکان عکس العمل‌‌های آلرژیک را در بین کودکان مبتلا به حساسیت افزایش داده و باعث تشدید اگزما می‌شود. برای مشخص شدن اینکه به چه ماده غذایی حساسیت دارید کافی است در ابتدا هر ماده غذایی حساسیت‌زا را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. سپس آنها را یکی یکی وارد برنامه غذایی خود یا فرزندتان بکنید.

گوشت قرمز

گوشت‌‌های قرمز حاوی اسیدهای چرب التهاب‌زا می‌باشند. افرادی که مبتلا به اگزما هستند باید مصرف آن را کاهش دهند.

مطالب مرتبط: 

مواد غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به اسکلرودرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *