مسئولیت اجتماعی
به دپارتمان مسئولیت اجتماعی موسسه خانواده سلامت بنیان خوش آمدید
در این بخش میتوانید ضمن آگاهی از خدمات موسسه در راستای مسئولیت اجتماعی، با فعالیتها و اقدامات این حوزه آشنا شوید.
مسئولیت اجتماعی چیست؟
واژه مسئولیت اجتماعی Corporate Social Responsibility یا همان CSR وقتی در حیطه کار شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد، زیر مجموعه اخلاق کسبوکار به حساب میآید.
این مفهوم به نقش شرکتها در حوزه اجتماع، منابع انسانی، محیط زیست و اخلاق میپردازد.
فعالیتهای اجتماعی برندها و انجام کارهای نوعدوستانه، خدمات متقابل شرکتها به جامعه و منافعی که از این فعالیتها میتواند نصیب شرکت شود، در حیطه مسئولیت اجتماعی قرار میگیرد.
در دنیای توسعهیافته، بخش عمدهای از هزینه تبلیغات شرکتها به تبلیغ و اطلاعرسانی درباره خدماتی اختصاص پیدا میکند که شرکت به جامعه داده است. اگر مبالغی که شرکت در این حوزه هزینه میکند، بهطور صحیح به اطلاع مردم برسد، منافع آن به شکلهای مختلف، از جمله افزایش فروش، افزایش توانایی نسبت به رقبا و افزایش سهم بازار به شرکت برمیگردد.
در سازمانهای دولتی نیز اگر هزینههایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی صرف شده، به درستی اطلاعرسانی شود، حمایت جامعه از سیاستهای سازمانها را به دنبال خواهد داشت.
انواع مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی 4 شاخه اصلی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.
- مسئولیت محیطی- زیستمحیطی: اقداماتی مانند کمکهای یک شرکت برای کاهش آلودگی هوا، جمعآوری پلاستیک از طبیعت، لولهکشی آب در روستاهای فاقد آب سالم، کاشت درخت، بهسازی سیستم آبیاری و غیره.
- مسئولیت اخلاقی: مواردی مانند عدم خرید محصولات از شرکتهایی که محیط زیست را آلوده میکنند یا سابقه فساد اقتصادی دارند.
- مسئولیت خیرخواهانه- خیریه: انواع مختلف کارهای خیر از مدرسهسازی و ساخت بیمارستان گرفته تا تهیه و توزیع غذای گرم بین کودکان کار و حتی اختصاص هزینه سررسیدهای نوروزی به امور خیر و خیریه. در ایران بیشتر فعالیتهای حوزه مسئولیت اجتماعی در این شاخه قرار دارد.
- مسئولیت در حوزه منابع انسانی: بسیاری از شرکتها تلاش دارند از نیروها و سرمایه انسانی خود حمایت کنند و خدمات خوبی برای آنها در نظر بگیرند. رسیدگی به کارکنان و ارائه خدمات به آنها، هم مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان را نشان میدهد و هم باعث بهبود کیفیت کار و محیط کسب میشود. این چرخه در نهایت، باعث افزایش سودآوری شرکت خواهد شد.
چرا شرکتها باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند؟
تبلیغ گسترده نام و فعالیتهای شرکت در رسانههای مختلف، توسعه فعالیتهای خیرخواهانه و اثرگذاری بر شهروندان، اثرگذاری غیرمستقیم بر افکار عمومی، جلب اعتماد مصرفکنندگان محصولات شرکت، افزایش سهم بازار و میزان فروش شرکتهای مبتنی بر تولید و عرضه و همچنین، ارتقاء کیفیت فعالیتهای شرکتها، از جمله ویژگیهای فعال کردن حوزه مسئولیت اجتماعی است.
در حوزه سازمانها و نهادهای دولتی نیز مسئولیت اجتماعی در راستای انجام تعهدات اجتماعی و ارتقاء اعتماد عمومی به سازمان و افزایش سرمایه اجتماعی آن تاثیرگذار خواهد بود.
سازمانهای مردمنهاد یا همان “سمنها” نیز میتوانند واسطه انجام مسئولیت اجتماعی بین شرکتها و سازمان با مردم، یعنی خدماتگیرندگان باشند.
خدمات موسسه خانواده سلامت بنیان در حوزه مسئولیت اجتماعی
خدمات زیر توسط دپارتمان مسئولیت اجتماعی موسسه خانواده سلامت بنیان در 3 سطح پیش از اجرا، اجرا و پس از اجرا ارائه میشود:
- طراحی، برنامهریزی و تدوین راهبردها و برنامههای مسئولیت اجتماعی سازمانها و بنگاههای دولتی و خصوصی
- ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی(اتاف) فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمانها
- تولید محتوا و تدوین گزارش از اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمانها
- مستندسازی و تولید محتوای رسانهای (دیجیتال) فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمانها
- انتشار و انعکاس خدمات و فعالیتهای انجام شده مسئولیت اجتماعی از طریق بنگاههای تبلیغاتی همکار
نحوه ارتباط با واحد مسئولیت اجتماعیCSR موسسه خانواده سلامت بنیان
- 09352533977
- 021-77430163
- salamat@gmail.com
- salamatbonyan.ir