دلایل اضطراب های انسان امروزی و راهکارهای درمان آن را در کتاب “اضطراب موقعیت” بخوانید

اضطراب-موقعیت

اضطراب موقعیت یک نگرانی مهلک است که توانایی خراب‌کردن دوره‌هایی طولانی از زندگی ما را دارد. ترس از خطر شکست در برابر آرمان‌هایی که جامعه‌مان وضع کرده است و در نتیجه ازدست‌دادن مقام و منزلت خود.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان، کتاب “اضطراب موقعیت” جدیدترین کتاب آلن دوباتن است که در ایران ترجمه و منتشر شده است. کتاب های دوباتن غالبا در موضوعات فلسفی و روانشناسی تألیف شده اند و کتاب اضطراب موقعیت نیز از این دایره خارج نیست.

دوباتن در این کتاب بر عطش پایان ناپذیر آدم های تمدن امروزی و دنیای مدرن برای رسیدن به جایگاه و موقعیت ممتاز تمرکز کرده و به بررسی ساختارها و بسترهای شکل گیری این وضعیت و تأثیرات روانشناختی عمیق آن بر روح و روان و زندگی انسان های مدرن پرداخته است.

در ابتدای کتاب آمده است: “اضطراب موقعیت دارای ظرفیت چشمگیر برای القای غم است. عطش رسیدن به موقعیت، مانند دیگر تمایلات فوایدی هم دارد؛ به ما مهمیز می زند که حق استعدادهایمان را ادا کنیم، برتری را تشویق می کند، راه ما را در انجام کارهای بی قاعده و زیان آور می بندد و اعضای یک جامعه را حول نظام ارزشی واحدی نگه می دارد. ما مانند دیگر تمایلات حجم زیاد آن می تواند کشنده باشد. مفید ترین راه حل مسئله تلاش برای درک آن و صحبت در مورد آن است. در مجموع، اضطراب موقعیت، یک نگرانی مهلک است که توانایی خراب‌کردن دوره‌هایی طولانی از زندگی ما را دارد. ترس از خطر شکست در برابر آرمان‌هایی که جامعه‌مان وضع کرده است و در نتیجه ازدست‌دادن مقام و منزلت خود. نگرانی از این بابت که نکند در حال حاضر بر روی پله بسیار پایینی از نردبان قرار گرفته‌ایم یا حتی نزدیک است که به پله پایین‌تری هم سقوط کنیم”.

آلن دوباتن در این کتاب، علاوه بر تشریح موضوع اضطراب موقعیت و علل و عوامل به وجود آورنده این مشکل، از راهکارهای حل این مساله نیز غافل نشده است. او در این کتاب، راه حل فرونشاندن اضطراب موقعیت را در چهار بستر فلسفه، هنر، سیاست و دین طبقه بندی کرده و به تشریح این موارد پرداخته است.

موقعیت - دلایل اضطراب های انسان امروزی و راهکارهای درمان آن را در کتاب "اضطراب موقعیت" بخوانید

گفتنی است کتاب اضطراب موقعیت با ترجمه سید حسن رضوی سال 97 در 230 صفحه توسط انتشارات میلکان به چاپ رسیده و می توانید این کتاب را از کتابفروشی ها تهیه کنید.

از کتاب های دیگر دوباتن که در ایران به چاپ رسیده می توان به “جستارهایی در باب عشق”، “هنر سیر و سفر”، “خوشی ها و مصایب کار” و “پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند” اشاره  کرد.

مطالب مرتبط: 

باج گیری عاطفی و آموزش رهایی از قربانی شدن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *