خطرات بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی برای دختران و پسران

دار شدن در دوران نوجوانی 1 - خطرات بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی برای دختران و پسران

بچه‌دار شدن در دوران  نوجوانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و علاوه بر خود نوجوانان، معمولاً برای فرزندان آنها نیز مشکلات فراوانی به همراه می‌آورد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- مبحث بارداری و بچه‌دار شدن در سنین نوجوانی معمولاً با اشاره به خطرهایی که والدین نوجوان را تهدید می‌کند، آغاز می‌شود. بیایید بحث را از این زاویه شروع کنیم که هر آدم دلسوز و مسؤولیت پذیری به پیامدهایی که ممکن است رفتارهایش برای دیگران داشته باشد، توجه می‌کند. یکی از مهم‌ترین پیامدهای بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی خطرهایی است که فرزند چنین والدینی را تهدید می‌کند. بعضی از این خطرات عبارتند از:

  • وزن پایین هنگام تولد

بدن یک دختر نوجوان به طور طبیعی در حال رشد و تکامل است و برای رشد مطلوب، به خواب کافی و تغذیه سالم نیاز دارد. بسیاری از دختران نوجوان عادت‌های تغذیه‌ای سالمی ندارند و از آنجا که رشد نوزاد تحت تأثیر عادت‌های تغذیه‌ای مادر است، در صورت بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی مراحل رشد جنین در رحم مادر به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود.

حتی اگر یک دختر نوجوان به محض اطلاع از بارداری، عادات تغذیه‌ای خود را اصلاح کند، باز هم نوزادی که نطفه‌اش پیش از این بسته شده، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. این حرف به آن معناست که نوزاد دست کم در ۶ یا ۸ هفته نخست بارداری، تغذیه مناسب و مطلوبی نداشته است.

بسیاری از دختران نوجوانی که باردارند، مراقبت‌های بارداری خود را نیز به تأخیر می‌اندازند و در نتیجه، فرزندان آنها در معرض تولد با وزن پایین هستند. وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم در بدو تولد، باعث می‌شود نوزاد در معرض مشکلات جسمی و ذهنی متعددی قرار گیرد.

  • توارث معیوب

بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی باعث می‌شود عادت‌های مختلف نوجوانان بر رشد و تکامل نوزاد تأثیر بگذارد. به طور مثال، عادت‌های ناسالم برخی پدران نوجوان (مانند مصرف سیگار) می‌تواند بر کیفیت اسپرم آنها تأثیر بگذارد. همسرانی که قصد دارند پدر شوند، باید حداقل ۳ ماه قبل از اقدام برای بارداری، از مصرف این قبیل مواد ناسالم اجتناب کنند.

از آنجا که بسیاری از بارداری‌های سنین نوجوان بدون برنامه ریزی شکل می‌گیرد، دختر نوجوان باید بداند که برخی عادت‌های بد پدر فرزندش می‌تواند تأثیر مخربی بر کیفیت اسپرم او و سلامت نوزاد بگذارد.

  • ضعف مهارت‌های فرزندپروری

تربیت فرزند به دانش و مهارت نیاز دارد اما نوجوانانی که بچه‌دار می‌شوند وقت و فراغت کافی برای آشنایی با مهارت‌های فرزندپروری ندارند. بیشتر نوجوانان مسؤولیت‌های متعددی مانند مدرسه، اشتغال، رشد اجتماعی و سایر مسوولیت های دوران بلوغ و نوجوانی را بر عهده دارند و نمی‌توانند برای کسب مهارت‌ها فرزندپروری و به کار بستن آنها وقت بگذارند. به هر حال، بچه‌دار شدن در دوران  نوجوانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و علاوه بر خود نوجوانان، معمولاً برای فرزندان آنها نیز مشکلات فراوانی به همراه می‌آورد.

خطرهای بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی برای دختران

دختران نوجوانی که باردار می‌شود، در معرض خطر کم خونی و مسمومیت حاملگی قرار دارند. کم خونی، وضعیتی است که به موجب آن، اکسیژن خون کمتر از حد طبیعی است و به این ترتیب نوزاد در معرض سوء تغذیه قرار می‌گیرد، چرا که تأمین اکسیژن و تغذیه او کاملاً وابسته به خون مادری است که خود از کمبود هموگلوبین و اکسیژن رنج می‌برد.

مسمومیت حاملگی نیز اختلالی در دوران بارداری است که با فشار خون بالا، دفع پروتئین در ادرار و تورم اندام‌ها نمایان می‌شود و اگر شدید باشد، به اغمای زن باردار می‌انجامد. بارداری در دوران نوجوانی با خطرهای طبیعی دیگری نیز همراه است؛ از جمله این که بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی مانع ادامه تحصیل مادر نوجوان می‌شود و فرصت‌های شغلی را نیز از او می‌گیرد. بیشتر نوجوانانی که مادر می‌شوند، در مقایسه با سایر نوجوانانی که به زندگی طبیعی متناسب با سن خود مشغول‌اند، وقت و درآمد محدودتری دارند.

مشکلات بچه‌دار شدن در دوران نوجوانی برای پسران

پدران نوجوان، مسؤولیت مراقبت از نوزادان را بر عهده دارند. برخی از آنها برای مراقبت از فرزند خود، خواستار کمک‌های دیگران می‌شوند. برخی از آنها ترک تحصیل می‌کنند تا بتوانند کار کنند و درآمد داشته باشند. برخی از آنها هرگز نمی‌توانند به دانشگاه راه یابند. آن‌ها فرصت و فراغت اندکی برای وقت گذرانی با فرزند خود دارند و غالباً نمی‌توانند با او ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنند.

** برگرفته از راهنمای جامع آموزش سلامت، ترجمه نوید شریفی، محمد کیاسالار و معصومه دانیالی

 

مطالب مرتبط: 

روابط جنسی والدین بعد از تولد فرزند چگونه باید باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *