خانه » کارگروه ها » تغذیه » با مصرف این غذاها راحت‌تر می‌توانید سیگار را ترک کنید
ترک سیگار

با مصرف این غذاها راحت‌تر می‌توانید سیگار را ترک کنید

مواد غذایی نظیر گوشت که ادرار را بیشتر اسیدی می کنند باعث از دست دادن سریع نیکوتین شده و در نتیجه علاقه به مصرف نیکوتین را در شخص افزایش می دهند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، اگر تصمیم گرفته اید سیگار را ترک کنید از برخی مواد غذایی که  وابستگی شدید شما را به دود کردن سیگار و ماده مخدر نیکوتین کاهش دهد استفاده کنید.

برای ترک راحت تر سیگار جو دوسر بخورید

خوردن جو دوسر و فرآورده های آن ممکن است برای ترک سیگار و رهای از اعتیاد به نیکوتین به شما کمک کند. در مکتب طب سنتی آیورویک هند، مصرف جوشانده جو دوسر برای ترک اعتیاد به تریاک تجویز می شود. در این روش دیده شده است که پس از ترک اعتیاد به تریاک، اعتیاد به سیگار نیز از بین رفته است.

مشاهده این نتایج در هند باعث شد که دکتر آناند در بیمارستان روجبل در اسکاتلند به منظور بررسی علمی آن یک طرح تحقیقاتی را اجرا کند. دکتر آناند در این آزمایش عده ای داوطلب معتاد به سیگار را انتخاب کرد و به عده ای از آنها عصار جو دوسر و به گروه دیگر از آنها ماده پلاسبو یعنی ماده بی اثر شبیه به آن داد. پس از یک ماه مشاهده شد عده ای که از عصاره جو دوسر مصرف کرده بودند علاقه و وابستگی آنها به سیگار کاهش یافت در حالی که اشخاصی که از جو دوسر استفاده نکرده بودند تغییری در مصرف تعداد سیگار آنها حاصل نشده بود. همچنین، پس از دو ماه مصرف جو دوسر عده ای از این گروه  مصرف سیگار را قطع کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که در عصاره جو دوسر یک ترکیب شیمیایی فعال ضد اعتیاد به سیگار وجود دارد.

با اسفناج و چغندر آشتی کنید

مواد غذایی مفید دیگر که می توانند به ترک سیگار کمک کنند اسفناج و برگ چغندر هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد این سبزیجات میزان ماده اعتیادآور نیکوتین را در بدن تا مدتی در سطح بالایی نگه می دارند و در نتیجه نیاز شخص به مصرف نیکوتین را کاهش می دهند. این در حالی است که مواد غذایی نظیر گوشت که ادرار را بیشتر اسیدی می کنند باعث از دست دادن سریع نیکوتین شده و در نتیجه علاقه به مصرف نیکوتین را در شخص افزایش می دهند. بنابراین رژیم غذایی که شامل مقدار کم و محدودی مواد غذایی اسیدافزا و مقدار زیادی مواد غذایی قلیانی باشد به شخص معتاد کمک می کند که بتدریج اعتیاد خود را ترک کند.

تأثیر مواد غذایی اسیدی و قلیایی بر ترک سیگار

در یک بررسی دیگر که توسط دکتر داوتن به عمل آمد به عده ای اشخاص سیگاری مقداری جوش شیرین داد که بدن آنها بیشتر قلیائی شود و ملاحظه کرد خیلی راحت تر توانستند اعتیاد به دخانیات خود را ترک کنند و پس از ۵ هفته بکلی بدون داشتن عوارض سیگار کشیدن را ترک کردند و عده ای که از مواد قلیائی استفاده نکرده بودند کماکان به سیگار کشیدن ادامه می دادند. در بررسی دیگری دکتر استانلی شاکتر استاد روان شناسی دانشگاه کولومبیا نشان داده است اشخاصی که بدن آنها اسیدی است خیلی بیشتر از اشخاصی که بدن آنها قلیائی است سیگار می کشند.

مواد غذایی که به شما کمک می کند به راحتی قلیانی بودن بدن خود را افزایش دهید اسفناج، برگ چغندر، کشمش، انجیر، برگ گیاه خیرآور و بادام هستند. این در حالی است که مواد غذایی که بدن شما را بیشتر اسیدی می کند و ترک سیگار را برای شما مشکل می کند گوشت قرمز، الکل، جگر، دل و قلوه و سیراب و شیردان، نطفه گندم، عدس، جوجه، تخم مرغ، پنیر، بادام زمینی، مغز گردو، آلو و قهوه هستند.

شرایط استفاده از سقز نیکوتین دار

اگر از سقز نیکوتین دار برای سرکوبی میل به سیگار استفاده می کنید توأم با آن از مواد غذایی اسیدی استفاده نکنید زیرا مواد خوراکی اسیدی اثر نیکوتین سقز را خنثی می کنند. کارشناسان مؤسسه ملی اسراف در مصرف داروهای شیمیایی توصیه می کنند حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع استفاده از سقز نیکوتین دار از خوردن موادخوراکی اسید و نوشابه ها خودداری کنید. منظور از نوشابه ها بخصوص کوکاکولا و قهوه و آب میوه و آبجو است. کارشناسان در بررسیهای خود مشاهده کرده اند اشخاصی که قبل از شروع جویدن سقز نیکوتین مقداری قهوه یا کولا در دهان خود بگیرند و پس از آن جویدن سقز را آغاز کنند، نیکوتین موجود در سقز جذب نمی شود و برعکس شخص میل بیشتری به سیگار پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.