آیا سیگارهای الکترونیکی می  توانند جایگزین سالم و کم خطرتری برای سیگارهای عادی باشند؟

سیگار-الکترونیکی

در گزارش های خبری اعلام شده که سیگارهای الکترونیکی ۹۵ درصد کمتر از تنباکو مضر هستند و ممکن است در آینده جهت ترک سیگار مورد استفاده قرار بگیرند. اما واقعا چنین است؟

موسسه خانواده سلامت بنیان، دکتر معصومه رضایی؛ در انگلستان از هر ۵ فوت، یکی به علت سیگار است. نیمی از افرادی که بصورت طولانی مدت سیگار می کشند دچار مرگ زودرس به علت بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن می شوند. ترک سیگار بدون شک سبب افزایش طول عمر می شود حتی اگر برای مدت های طولانی مصرف شده باشد. در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۵ (۲۴ مرداد ۱۳۹۴) اخبار BBC اعلام کرد که سیگارهای الکترونیکی ۹۵ درصد کمتر از تنباکو مضر هستند و ممکن است در آینده جهت ترک سیگار مورد استفاده قرار بگیرند.

.jpg - آیا سیگارهای الکترونیکی می  توانند جایگزین سالم و کم خطرتری برای سیگارهای عادی باشند؟

سیگارهای الکترونیکی چگونه کار می کنند؟

اما سیگار الکترونیکی (e – cigarette)، چیست؟ این نوع از سیگار وسیله ای الکترونیکی است که شامل باطری، atomizer و یک کارتریج قابل تعویض است. این کارتریج حاوی نیکوتین در محلولی از پروپیلن گلیکول یا گلیس یرین، آب و بعضی طعم دهنده ها (flavouring) می باشد.

پک زدن به سیگار طی مراحلی سبب گرم شدن مایع درون کارتریج و بخار شدن آن می شود. از آنجایی که سوختن در کار نیست، دودی وجود ندارد. بلکه آنچه استنشاق می  شود بخار است. این سیگار بر خلاف سیگار های معمولی بسیاری از مواد شیمیایی و خطرناک موجود در سیگار که سبب افزایش ریسک بیماری های قلبی، سرطان ریه و سکته می شوند را ندارد. گرچه هنوز کاملا بی خطر بودن استنشاق این ترکیبات ثابت نشده است.

انواع و شکل های مختلفی از سیگارهای الکترونیکی وجود دارد. بعضی از آنها بصورت سیگار های متداول طراحی شده اند و برخی بصورت قلم های الکترونیکی و usb memory stick برای کسانی که می خواهند دیگران از سیگار کشیدن آنها مطلع باشند.

الکترونیکی 1 - آیا سیگارهای الکترونیکی می  توانند جایگزین سالم و کم خطرتری برای سیگارهای عادی باشند؟

ضرر سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی است 

سیگارهای الکترونیکی اکنون یکی از محبوبترین راه ها جهت ترک سیگار در انگلستان است و براساس گزارش مذکور می تواند به عنوان جایگزینی برای ترک سیگار باشد. اگرچه خاطرنشان می کند که در مورد مصرف طولانی مدت و عوارض آن اطلاعاتی وجود ندارد اما متخصصین معتقدند که ضرر آن ۹۵٪ کمتر از سیگارهای معمولی است.

همچنین این محصول برای اطرافیان فرد سیگاری که به passive smokers معروفند، ضرری ندارد. همچنین هنوز FDA، هیچ سیگار الکترونیکی را در مورد سلامت و یا موثر بودن آن در ترک سیگار تایید نکرده است. از طرف دیگر FDA اعلام کرد که بسیاری از پروسه  های کنترل کیفی که سازندگان این محصولات استفاده می  کنند  کنترل کیفی ندارند.

عیبی که این محصول می تواند داشته باشد

نکته مهم دیگری که متخصصان را نگران می  کند این است که این محصولات ممکن است موجب تشویق جوانان به مصرف سایر فرآورده های تنباکو، از جمله همان سیگار معمولی شود. از آنجایی که این محصول تقریبا جدید است هنوز تابلوی کاملی از سیگارهای الکترونیکی موجود نیست، شاید سال ها پس از مصرف آن، مضرات واقعی آن مشخص شود.

مطالب مرتبط: 

علایمی که نشان می دهد یک فرد به موادمخدر اعتیاد پیدا کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *