13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

1281134 900 - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

در این گزارش راهکارهایی را پیشنهاد می کنیم که به وسیله آنها می توانید از اضافه وزن و چاقی در ایام عید و بعد از آن جلوگیری کنید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان؛ تمام سال را زحمت می کشیم تا در دید و بازدیدهای عید نوروز لاغرتر و قلمی تر به چشم بیاییم اما امان از 14 فروردین که وقتی سرکار می رویم همه به محض دیدنمان می گویند: «وای چرا انقدر چاق شدی»؟ این روزها که لاغری و تناسب اندام بیشتر از همه تاریخ بشریت برای آدم ها مهم شده، تعطیلات دو هفته ای عید نوروز که با خوردن و خوابیدن های بسیار همراه است، دغدغه ای برای  تمام علاقه مندان به تناسب اندام است.

در این گزارش راهکارهایی را پیشنهاد می کنیم که به وسیله آنها می توانید از اضافه وزن و چاقی در ایام عید و بعد از آن جلوگیری کنید.

کردن 1 - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

۱. فعالیت فیزیکی داشته باشید

کارهایی مثل نشستن روی مبل و فوتبال تماشا کردن همراه با مقدار زیادی آجیل و شیرینی، یکی از عادات رایج نوروز میان خانواده‌هاست. اما این عدم فعالیت ممکن است به افزایش وزن کمک کند. یکی از راه‌های کنترل وزن در ایام تعطیلات، انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی به همراه خانواده است. یکی از روش‌های ساده‌ای که فکر شما را از غذا و تنقلات دور نگه می‌دارد، یک پیاده‌روی ساده همراه با خانواده است. همچنین شرکت در رویداد‌های ورزشی همراه با دوستان که در ایام تعطیلات برگزار می‌‌شود، یکی دیگر از راه‌های کاهش وزن است.

.jpg - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

2. در هنگام خوردن تنقلات هوشمندانه رفتار کنید

در تعطیلات عید، هر زمان که اراده کنید شیرینی و آجیل و دیگر تنقلات در دسترس شما هستند و به راحتی می‌توانید این خوراکی‌های غیر‌ضروری را نوش جان کنید. وقتی در خانه هستید، با دور نگه داشتن تنقلات، می‌توانید از خوردن بیش از حد آنها جلوگیری کنید اما این استراتژی وقتی به دید‌وبازدید‌های نوروز می‌روید بسیار سخت خواهد شد. با یک روش ساده می‌توانید بر این موقعیت هم غلبه کنید. راه حل این است که تنها زمانی به سراغ آجیل و شیرینی بروید که واقعا گرسنه هستید. روش دیگر این است که وقتی احساس گرسنگی ‌کردید، به جای انتخاب آجیل و شیرینی، غذای اصلی را انتخاب کنید.

به سایز - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

3. مراقب سایز خود باشید

وقتی تعطیلات از راه می‌رسد خیلی راحت می‌توانید به سایز خودتان اضافه کنید. کسانی که بیش از حد در تعطیلات تمایل به خوردن دارند، بیشتر در معرض اضافه‌وزن خواهند بود. بهترین راه برای جلوگیری از پرخوری، وزن کردن غذایتان یا غذا خوردن در بشقاب‌های کوچک‌تر است و یکی از راه‌ها برای تعیین حجم مناسب وعده‌ی غذایی، توجه به مقدار کالری‌‌های مواد غذایی است. اما اگر در موقعیتی هستید که وزن‌ کردن و خواندن کالری‌های مواد غذایی برای‌تان مقدور نیست، خودتان بهترین قاضی برای پر کردن بشقاب غذایتان هستید!

.jpg - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

4. هوشمندانه غذا خوردن را تمرین کنید

به طور معمول مردم در تعطیلات با عجله و همزمان با انجام چند کار دیگر غذا می‌خورند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در هنگام غذا خوردن به انجام کارهای دیگر مشغول هستند، بیش از دیگران در معرض افزایش وزن قرار می‌گیرند زیرا متوجه نیستند کی سیر می‌شوند. برای جلوگیری از این پدیده باید آگاهانه، به دور از وسایل الکترونیکی و در آرامش غذا بخورید. آرام غذا بخورید و هر لقمه را کامل بجوید، این کار باعث می‌شود حواس‌تان به کالری دریافتی‌تان باشد و بهتر متوجه شوید کِی سیر می‌شوید. کشیدن چندین نفس عمیق قبل از شروع غذا،‌ به آرامش و تمرکزتان کمک می‌کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد افرادی که هوشمندانه غذا می‌خورند، کمتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند.

کافی - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

5. خواب کافی داشته باشید

کم‌خوابی یکی از مشکلات رایج در تعطیلات عید است و خود ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد، چون کسانی که کمتر می‌خوابند تمایل بیشتری برای غذا خوردن دارند، مواد پرکالری‌تری مصرف می‌کنند و فعالیت بدنی کمتری دارند. کم‌خوابی، سطح هورمون گرسنگی را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به مصرف غذای بیشتر می‌شود. علاوه بر این، کم‌خوابی با کاهش سوخت‌و‌ساز بدن ارتباط مستقیم دارد و باعث تغییر ساعت بیولوژیکی بدن نیز می‌شود.

.jpg - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

6. وعده‌های غذایی را با پروتئین متعادل نگه دارید

به طور سنتی غذاهای ایام تعطیلات غنی از کربوهیدرات و فاقد پروتئین هستند. بنابراین مهم است که وعده‌های غذایی‌تان شامل پروتئین نیز باشد، زیرا پروتئین به زودتر سیر شدن کمک می‌کند. در حقیقت، مصرف پروتئین همراه با وعده‌‌‌ی غذایی به صورت اتوماتیک به کاهش کالری دریافتی می‌انجامد. پروتئین برای کنترل وزن هم مفید است، زیرا سوخت‌وساز بدن را افزایش و سطح هورمون اشتها را کاهش می‌دهد. برای مدیریت بهتر وزن‌تان، باید در هر وعده‌ی غذایی مقدار ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید. گوشت، مرغ، ماهی و لوبیا منابع غنی‌شده‌ی پروتئین هستند. سعی کنید در وعده‌های غذایی ایام تعطیلات‌‌تان، از این مواد غذایی هم استفاده کنید.

food plate - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

7. یک بشقاب غذای سالم را با دیگران شریک شوید

مهمانی‌های تعطیلات عید می‌تواند کارتان را برای کاهش وزن سخت کند. در این شرایط، هیچ کنترلی در برابر غذاها نخواهید داشت. بهترین کار این است که یک بشقاب غذای سالم با دیگران تقسیم کنید و بر وعده‌ی غذایی خود کنترل داشته باشید. با این راه مطمئن می‌شوید که غذایی برای خوردن دارید که هم‌راستا با اهداف کاهش وزن‌تان است.

.jpg - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

8. از صبحانه نگذرید

صبحانه یا ناهار نخوردن صرفا به دلیل اشتها داشتن برای خوردن غذاهایی که در مهمانی یا جشن سرو می‌شود، تاکتیک خوبی برای حفظ وزن نیست. جدای از اهمیتی که خوردن صبحانه‌ی کامل دارد، تا ظهر یا بعد ازظهر چیزی نخوردن باعث می‌شود بعدا پُرخوری کنید. پس بهتر است صبحانه‌ی سالم و کاملی که شامل پروتئین زیاد باشد میل کنید تا به مدت طولانی‌تری سیر بمانید و وسوسه‌ی پُرخوری سراغ‌تان نیاید.

9. نه بگویید

هر چند اقوام و دوستان تشویق‌تان می‌کنند به پُرخوری اما ایرادی ندارد که موبانه «نه» بگویید.

شام - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

10. غذاهای باقیمانده از مهمانی را به مهمان‌ها بدهید تا با خود ببرند

قبل از اینکه مهمان‌های‌تان شما را با حجم زیادی از غذاهای باقیمانده ترک کنند، این غذاها را در ظروف در بسته گذاشته و در اختیار مهمان‌ها قرار دهید. حتی می‌توانید از قبل ظروف درداری با تِم تعطیلات و سال نو تهیه کنید تا به عنوان گیفت‌های مهمانی از آنها استفاده کنید.

11. غذاهای باقیمانده از مهمانی را فریز کنید

اگر گزینه‌ی بالا را نمی‌پسندید، می‌توانید غذاهای باقیمانده را فریز کنید تا بعدا از آنها استفاده کنید. مطالعات نشان داده که وقتی غذا دور از دید و دسترس باشد، احتمال اینکه سراغ‌شان بروید خیلی کمتر خواهد شد.

12. قواعد میزبانی یا میهمانی شما

مسلماً در دید و بازدیدهای عید، شما به دفعات میزبان خواهید بود. حداقل برای خرید مایحتاج پذیرایی از مهمان در منزل خودتان کمی ابتکار عمل به خرج بدهید. چه اشکالی دارد به جای خوراکی‌های تکراری و تنقلات مضر عید، خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل لواشک، انجیر خشک، توت خشک، آلبالوخشکه، برگ زردآلو و… را جایگزین کنید؟

شیرینی و آجیل و تنقلات پذیرایی از مهمان‌ها را در جای جداگانه‌ای قرار دهید که وقتی مهمان نداردن، در حال تماشای تلویزیون یا گپ زدن با اعضای خانواده، از روی میز یکی یکی به آنها ناخنک نزنید! همچنین، آب، چای و دم‌نوش‌های گیاهی را جایگزین نوشیدنی‌های مضر مثل شربت، آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه گازدار کنید.

.jpg - 13 راهکار مفید برای این که بعد از عید لاغر و قلمی باشیم!

13. بهار و هوای آزاد

بهار تولد دوبارۀ طبیعت است و درختان، آسمان و زمین در زیباترین رنگ سبز خود دیده می‌شوند. پس چه خوب که اجازه ندهیم بی‌تحرّکی، رکود ماهیچه‌ها و عضله‌ها، عامل چاقی و بیماری‌مان بشود و زمانی هرچند کوتاه شب پیش از خواب یا صبح زود را به پیاده روی یا دویدن در فضای آزاد اختصاص بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *