پروژه‌ای موفق که جلوی کشتار حیوانات را گرفت

حیات وحش

اگر رستوران‌ها و تالارها پسماند غذای خودشان را (البته بدون مواد تیز، برنده و پلاستیکی) در کیسه‌هایی خارج از سطل زباله و در مکان‌های خارج از شهر و مکان‌های مناسب قرار دهند قطعا هم حیوانات این غذاها را می‌خورند و هم از  دور ریختن برکت خدا جلوگیری می‌شود و هم حیوان سیر کمتر در محیط‌های شهری دیده می‌شود.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، فرنوش گلمروی؛ فعال محیط زیست و مدافع حیات وحش در رابطه با فعالیت‌های خود در این حوزه به خبرنگار این موسسه گفت: از سال 94 تاکنون تلاش‌های بسیاری در قالب طرح و پروژه ثبتی‌ام انجام دادم تا کشتار حیوانات متوقف شود و روزی شاهد توقف کشتار حیوانات در همه شهرها و شهرستان‌ها باشیم و حق حیات از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های ذیصلاح برای حیوانات بی پناه به معنای واقعی تدارک دیده شود و همچنین روزی شاهد زندگی مسالمت‌آمیز حیوانات باشیم که محل زندگی آنان را با توجه به ازدیاد جمعیت انسان‌ها و توسعه شهرنشینی اشغال کرده‌ایم.

او افزود: بر اساس طرح و پروژه ثبتی‌ام علیرغم همه ممانعت‌ها و مخالفت‌ها از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های ذیصلاح زمینی به عنوان نمونه و پایلوت اختصاص داده شد و حتی ساخته شد و با وجود همه مخالفت‌ها، موافقت مبنی بر رهاسازی حیوانات در شهر مربوطه و فازهای مرتبط با ارگان مربوطه را نیز گرفتم  تا حیوانات به امید خدا بعد از مراحل مذکور در طبیعت و محل زندگی خودشان رهاسازی شوند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: از آنجا که برای اولین بار شاهد صدای سگ کشی در شهر جدید پرند بودم براساس بحث و اختلافم با پیمانکاران و شکارچیان کشتار و اعتراض نسبت به موضوع در آن زمان با مسئولین مربوط جلسه‌ای داشتم اما چون آنها بر اساس مجوز از ارگان‌های ذیصلاح اینکار را انجام می‌دادند، به من گفته شد حق اعتراض ندارم مگر این که طرح داشته باشم.

گلمروی در ادامه گفت: از آنجایی که بنده طراح و نویسنده چندین طرح و پروژه دیگر بودم ظرف 48 ساعت طرح جایگزینی را به جای قتل عام وحشیانه حیوانات نوشتم و تحویل مسئولین مربوطه دادم. این طرح به قدری مورد قبول قرار گرفت که کشتار حیوانات در دو ارگان مربوطه در پرند متوقف شد و شهرداری زمینی پشت پارک کوهسار و شرکت عمران 7 هزار متر زمین طبق پروپوزالم برای این کار در اختیارم قرار دادند.

او اظهار داشت: با همکاری و کمک مسئولین در حال حاضر که 5 سال از آغاز کار می‌گذرد حیوانات جمع‌آوری، کنترل جمعیت و حتی رهاسازی می‌شوند و این اقدامی است که شاید تنها در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته شاهد آن باشیم. البته این طرح پایلوت است اما مطمئنم کم کم ترویج پیدا خواهد کرد و مورد استقبال سایر مسئولان قرار خواهد گرفت تا انشاالله روزی در هر شهر و شهرستانی شاهد توقف کشتار حیوانات بی پناه و کنترل جمعیت آنها باشیم.

این فعال محیط زیست بیان داشت: قطعا ادامه این راه نیازمند حمایت‌های مردمی و حیوان‌دوستان واقعی است تا انشاالله با مشارکت جمعی، این طرح نتیجه مطلوب خود را به بهترین وجه به نمایش بگذارد. ما به دلیل ازدحام جمعیت و توسعه شهرنشینی محل زندگی حیوانات را اشغال کرده‌ایم و باید به محل زندگی آنها و حق حیاتشان احترام بگذاریم و زندگی مسالمت آمیز در کنارشان را تجربه کنیم.

گلمروی اضافه کرد: سگ‌ها نگهبانانی باوفا و بی آزارند و به ویژه در شهرهایی که امکان حصارکشی وجود ندارد مانع ورود حیوانات وحشی می‌شوند. تنها کافی است دست محبتی بر سرشان بکشیم و غذای اضافه خودمان را با آنها سهیم شویم و در کیسه فریزر بصورت پرسی  و خارج از محل مسکونی و حتی جایی امن برایشان در بیابان‌ها قرار دهیم. اگر رستوران‌ها و تالارها پسماند غذای خودشان را (البته بدون مواد تیز، برنده و پلاستیکی) در کیسه‌هایی خارج از سطل زباله و در مکان‌های خارج از شهر و مکان‌های مناسب قرار دهند قطعا هم حیوانات این غذاها را می‌خورند و هم از  دور ریختن برکت خدا جلوگیری می‌شود و هم حیوان سیر کمتر در محیط‌های شهری دیده می‌شود. امیدوارم شهرداری‌ها نیز به اجرای این طرح کمک کنند.

یک نظر

  • مهراد گفت:

    این موضوع به شدت نیاز به فرهنگ سازی دارد در ایران تشکر میکنم از شما که این موضوع را مطرح کردید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *