واژینیسموس چه مشکلی برای سکس زنان ایجاد می کند و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

واژینیسموس

بیماری بعد از انجام مراحل اولیه درمان به این خاطره خود آگاهی یافت که در کلاس دوم دبستان و هنگام تعریف خاطره شب عروسی خواهر دوستش، وی از پاره شدن پرده بکارت بوسیله چاقو و بعد برقراری رابطه سخن گفته بود که باعث ترس شدیدی در مراجع شده و هر چند این خاطره فراموش شده بود ولی در بزرگسالی باعث بروز واژینیسموس گردید.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، روانشناس و سکس تراپ؛ همانطور که در شماره قبل اشاره کردیم یکی از اختلالات عملکرد جنسی بیماری واژینیسموس یا اسپاسم عضلات مجرای تناسلی است. در این بیماری عضلات مجرای تناسلی در خانم به شدت منقبض شده و مجرا را بطور کامل می بندند و امکان برقراری رابطه وجود ندارد.

واژینیسموس فقط در زنان رخ می دهد و عبارت است از انقباض‌های غیر ارادی مکرر یا مستمر عضلات بیرونی مهبل بطوریکه دخول غیر ممکن یا دردناک است. این زنان در واکنش به هر گونه تلاش برای دخول مهبلی حتی اقداماتی مثل فرو کردن تامپون و معاینات لگن توسط پزشک نیز دچار انقباض‌های عضلانی مشابه می شوند.

ویژگی‌های تشخیصی واژینیسموس

زنان مبتلا به این اختلال بطور مکرر یا مستمر، دچار انقباض غیر ارادی نظام عضلانی یک سوم خارجی مهبل می شوند که آمیزش جنسی را مختل می کند. این اختلال پریشانی و مشکل میان فردی زیادی به بار می آورد. این اختلال با اختلال دیگر، بیماری جسمانی یا مصرف مواد، بهتر توجیه نمی شود. همچنین می تواند دایمی یا اکتسابی، فراگیر یا موقعیتی، ناشی از عوامل روانی یا آمیزه ای از عوامل روانی جسمانی باشد.

علل بوجود آورنده واژینیسموس

واژینیسموس به علت اسپاسم ناخواسته عضله پوبوکوکسیژئوس (که یک سوم ابتدای و دهانه ورودی مجرای تناسلی را در بر می گیرد) اتفاق می افتد و زمانی بعنوان عکس العمل رفلکسی اتفاق می افتد که انتظار می رود دخول دردناک باشد. این اختلال ممکن است به دلیل تجارب جنسی تنفرآور، مانند تجاوز یا سوءاستفاده و یا اکثرا به دلایل ساده تر اتفاق افتد.

گاهی دیدن تصاویر یا فیلم‌های تجاوز یا رابطه جنسی در حالتی که فرد تنش دارد و احساس بدی از دیدن این صحنه ها برایش ایجاد می شود، می تواند سبب بروز آن گردد. همچنین شنیدن خاطرات یا مطالبی که راجع به درد رابطه جنسی  می باشد می تواند باعث بروز آن شود.

هر علتی که باعث درد مجرا در طول رابطه جنسی شود می تواند باعث ایجاد این فکر شود که دخول بعدی دردناک خواهد بود و نتیجه این مساله، انقباض ناخواسته در مجرا یا همان واژینیسموس است.

Vaginismus - واژینیسموس چه مشکلی برای سکس زنان ایجاد می کند و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

چنین عللی شامل رابطه جنسی به همراه عفونت کاندیدایی مجرا، تجربه جنسی اول یا زودهنگام که به علت بسته بودن دهانه در اثر هیجان، ترس یا دلایل ناشناخته دردناک بوده است، می باشد. همچنین اگر معاینه مجرا به طریق صحیح انجام نشود موجب اسپاسم عضلانی می گردد که به خودی خود می تواند دردناک باشد و بطور واضح با ادامه تلاش برای دخول، به دلیل بسته بودن دهانه، شدت می یابد.

مشکلات فرهنگی که باعث ایجاد واژینیسموس می شود

در کشور ما بخاطر مسائل فرهنگی، تابو بودن مسایل جنسی و عدم وجود آموزش‌های لازم قبل از ازدواج در این زمینه واژینیسموس زیاد دیده می شود و متاسفانه رفتار نادرست مردان در هنگام مواجهه با این وضعیت باعث بروز مشکلات جدی می گردد. اکثر افراد مبتلا خاطراتی از شنیده ها یا دیده ‌های خود در رابطه با رابطه جنسی دارند که با هیجانات شدیدی مثل ترس یا وحشت همراه بوده و همین باعث بروز این مشکل برایشان شده است.

برای نمونه، بیماری بعد از انجام مراحل اولیه درمان به این خاطره خود آگاهی یافت که در کلاس دوم دبستان و هنگام تعریف خاطره شب عروسی خواهر دوستش، وی از پاره شدن پرده بکارت بوسیله چاقو و بعد برقراری رابطه سخن گفته بود که باعث ترس شدیدی در مراجع شده و هر چند این خاطره فراموش شده بود ولی در بزرگسالی باعث بروز واژینیسموس گردید.

مراجع دیگری در خاطرات خود به یاد آورد که اولین چیزی که راجع به ارتباط زن و مرد دیده تصویر وحشتناکی از تجاوز چند مرد قوی هیکل در فیلمی ویدئویی بوده است که در دوره نوجوانی و در خفا دیده است و همین موضوع علیرغم فراموشی ظاهری باعث بروز واژینیسموس در وی شده بود.

راه های درمان این مشکل 

برای درمان مشکل واژینیسموس لازم است به چند نکته توجه داشت. درمان این بیماری با همکاری مشترک زن و مرد امکان پذیر است و اگر هر یک از ایشان همکاری نداشته باشند درمان بسیار دشوار خواهد شد. در طول دوره درمان تلاشی برای برقراری رابطه همراه با دخول نباید انجام شود.

قبل از شروع درمان لازم است جلسه مشترکی با زن و مرد داشت و اطلاعات کاملی در مورد ماهیت بیماری، دلایل و عوامل بوجود آورنده آن داد و توافق هر دو نفر برای شروع روند درمان را به دست آورد. توجه به احساسات هر یک از زوجین و بویژه زوج از اهمیت بسزایی برخوردار است. زوجینی که همکاری و تعامل خوبی با درمانگر داشته باشند و بر طبق توافق و تمرینات درمانگر پیش بروند درمان بیماری را در فاصله زمانی کوتاهتری شاهد خواهند بود.

برای درمان واژینیسموس، تمرینات خاصی به زن داده می شود تا وی طی آنها بتواند به ترسها و نگرانی هایی که در ذهن خود دارد واقف شود و عواملی که در ذهن وی باعث ایجاد این حالت می شود را شناسایی کند و طی روند درمان بر آنها غلبه نماید. بطور معمول از وی خواسته می شود با یادآوری خاطرات و تصاویری که در رابطه با مسایل جنسی در ذهن دارد در شرایطی که کاملا راحت و آرام است از یکسو و تمرکز بر موقعیت فیزیکی موقعیتی که خاطره در آن اتفاق افتاده است به تدریج نگرانی و ترس ناخوداگاه را از خود دور کند.

در گام دوم لازم است زن با بدن خود احساس راحتی کند. بسیاری از زنان مبتلا به این اختلال حتی حاضر به نگاه کردن به اندام برهنه خویش نیستند و از برهنه بودن خویش احساس خوبی ندارند. طی تمرینات خاص به زنان مبتلا آموزش داده می شود که برهنه شوند و بدن خود را در آینه مورد بررسی قرار دهند و در هنگامی که تنها هستند و حس جنسی ندارند سعی کنند به آرامی و با استفاده از ژل انگشت کوچک خویش را داخل مجرا نمایند. به تدریج و بر اساس مراحل درمان میزان و دفعات تمرین متفاوت می شود.

هدف از این تمرینات آماده ساختن زن برای پذیرش بدن خود و تجربه دخول انگشت در شرایطی که در آرامش است می باشد تا آمادگی لازم برای رابطه با همسر را فرا بگیرد.

گام دیگر درمان واژینیسموس تمرینات آشتی با بدن همسر یا پذیرش بدن اوست. برای این امر توصیه می شود معاشقات و ارتباطات بدنی غیر جنسی افزایش یابد تا به تدریج زن با مرد ارتباط عاطفی مناسبی شکل دهد و بتواند بدن او را مثل بدن خودش بپذیرد.

درمانگر در تمام مراحل درمان کنار و همراه بیمار و همسرش می باشد و لازم است توجه لازم را به بحث انعطاف پذیری در درمان داشت که باعث نتیجه بخشی بیشتر درمان می شود.

Vaginismus1 - واژینیسموس چه مشکلی برای سکس زنان ایجاد می کند و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

نکته ای که برای درمان واژینیسموس باید به آن توجه و تاکید داشت بحث عدم تلاش برای داشتن رابطه همراه دخول است. زوجین در روند درمان هرگونه تلاشی برای این امر داشته باشند باعث خدشه در درمان می شود. در روند درمان هدف این است که ترس ها و نگرانی‌های ناخودآگاه بیمار از بین برود، او احساس آرامش در هنگام رابطه داشته باشد و ترسی از اینکه دخول می تواند دردناک باشد یا منجر به آسیبی به او شود، نداشته باشد. و این اهداف درمانی به تدریج و با انجام مستمر تمرینات فردی و مشترک مقدور می شود.

بطور معمول پیش آگهی درمان خوب و تا صد درصد موارد می رسد هر چند دوره درمان می تواند از سه ماه تا چند سال متفاوت باشد و به عوامل مختلف فردی و زوجی بر می گردد. همراهی و تلاش زوجین، تعامل بهتر ایشان با هم و با درمانگر و صبر و حوصله ایشان در دستیابی به نتیجه مناسب، بسیار موثر است.

متاسفانه گاهی اوقات توصیه ‌های غلطی برای درمان واژینیسموس صورت می گیرد که نتیجه درمانی در بر ندارد. مثلا توصیه به عمل جراحی، استفاده از آرامبخش‌های بسیار قوی و بی حس کننده ها و یا توصیه به انجام رابطه با زور و فشار توسط همسر. جراحی بطور معمول در درمان واژینیسموس جایگاهی ندارد. آرامبخش ها و بی حس کننده ها نیز کمکی به زوجین نمی کنند چرا که ترس و نگرانی ناخودآگاه است و با دارو برطرف نمی شود و عدم نتیجه گیری باعث تشدید مشکل می شود. انجام رابطه با زور نیز فقط باعث ایجاد مشکلات بیشتر و تشدید علل بوجود آورنده مشکل شده و درمان را سخت تر می کند.

نکته آخر در درمان واژینیسموس اینکه افراد باید به پزشکان یا روانشناسانی مراجعه کنند که در حوزه سکس تبحر و دانش کافی داشته باشند و بتوانند به حل مشکلات ایشان کمک نمایند.

در همین زمینه بخوانید:

ورود به منطقه ممنوعه-۱// تفاوت زنان و مردان در واکنش های جنسی

تأثیر انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

ورود به منطقه ممنوعه – ۳// چرا نمی‌توانیم رابطه جنسی رضایت‌بخشی با همسرمان داشته باشیم؟

ورود به منطقه ممنوعه -۴// اما و اگرهای به ارگاسم رسیدن زنان

ورود به منطقه ممنوعه-۵// گام به گام تا حل مشکل زودانزالی مردان

ورود به منطقه ممنوعه -۶/// معضل روابط فرازناشویی در ارگاسم مردان

ورود به منطقه ممنوعه -۷/// دلایل مقاربت دردناک در زنان و مردان و راه های درمان آن

‫3 نظر

  • آرزو گفت:

    سلام در خصوص بیماری واژینیسموس من میتونم کمکتون کنم.با تشکر

  • آذین گفت:

    بسیار عالی این سری مطالبتون رو ادامه بدین لطفا

  • سعيده گفت:

    خيلى خوب بود، ممنون بابت مطالب عاليتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *