نکاتی که والدین بچه های کلاس اول باید رعایت کنند

مدرسه

بچه‌هایی که در هفت سالگی وارد مدرسه و کلاس اول می‌شوند دنیای جدیدی را تجربه می کنند و طبیعتا در این دنیا با مسایل و چالش های جدیدی مواجه می شوند که نیاز به مدیریت و کمک والدین دارند.

 موسسه خانواده سلامت بنیان- در این گزارش، سمانه شیرلو، مشاور تحصیلی به راه‌هایی اشاره  کرده است که والدین از طریق آنها می توانند به فرزندانشان کمک کنند تا تجربه کلاس اول خود را به خوبی پشت سر بگذارند.

1. برای دانش آموزان کلاس اول وسایلی مانند خودکار، ماژیک، مداد نوکی و مداد شمعی به هیچ وجه کاربرد ندارد و فقط موجب بد خطی، تقویت نشدن عضلات دست، زود خسته شدن و از بین رفتن دفاتر و کتاب ها خواهد شد. کلاس اولی ها فقط از مدادهای معمولی و HB استفاده کنند. حتی در برخی از منابع آمده است که مدادهای چند ضلعی بر مدادهای صاف ارجحیت دارند زیرا مدادهای گرد و صاف باعث تعریق دست شده و زمینه اضطراب دانش آموز را فراهم می کنند.

2. نام و نام خانوادگی فرزندتان را با برچسب های کوچک بر روی کلیه وسایل او اعم از کتاب ها، دفترها، مدادها، مدادتراش، جا مدادی و … بچسبانید.

3. موقع خرید وسایل مدرسه و لوازم التحریر سعی کنید وسایل ساده را انتخاب کنید تا در کلاس برای دیگر دانش آموزان دل مشغولی ایجاد نشود.

های کلاس اول - نکاتی که والدین بچه های کلاس اول باید رعایت کنند

4. سعی کنید بچه ها را از همان کلاس اول عادت دهید شب ها زودتر بخواهند (حداکثر 9 شب) و صبح ها زودتر از خواب بیدار شوند.

5. فرزندتان را به قرض دادن وسایل خود به کنار دستی تشویق کنید ولی مسئولیت پس گرفتن با خود او باشد.

6. همه کتاب ها و دفاتر فرزندتان را جلد کرده و فرهنگ استفاده از آنها را به او آموزش دهید.

7. اصول نگهداری از وسایل را به فرزند کلاس اول خود آموزش دهید و نگذارید عادت گم کردن و خراب کردن وسایل در سال های بالاتر ادامه پیدا کند.

8. به فرزندتان آموزش دهید به تنهایی وسایل مدرسه اش را جمع کند و از شما انتظار انجام دادن این کار را نداشته باشد. او را راهنمایی کنید تا برنامه هفتگی و روزانه کلاس را هر شب قبل از خواب جمع کند تا فردی منضبط و منظم بار بیاید.

9. در قبال مطالبی که فرزندتان یاد می گیرد برای او جایزه مادی تعیین نکنید. دانش آموز کلاس اول شما که با اشتیاق حروف، کلمات و … را بیاموزد به محض ورود به منزل برای شما بازگو خواهد کرد و با انگیزه درونی قوی به تلاش ادامه خواهد داد. این شما هستید که با جایگزینی غلط جایزه به جای احساس رضایت و لذت درونی او را شرطی کرده و از لذت های او می کاهید.

10. بهترین جایزه برای فرزند کلاس اول تان تحسین کلامی و خوشحالی شماست پس این موارد را از او دریغ نکنید.

11. تمرکز دانش آموزان به یک فعالیت معمولی بیش از ده دقیقه نیست. اگر هنگام انجام دادن تکلیف به فعالیت های دیگر می پردازد تا حدی طبیعی است ولی باید مواظب باشید عادت نشود.

12. درست و زیبا نوشتن بهتر از زیاد نوشتن است. این امر با کنترل نامحسوس فعالیت نوشتن دانش آموز امکان پذیر است. در روزهای اول مدرسه در خصوص نحوه نوشتن وی زیاد سخت گیری نکنید.

13. از تدریس کتاب های درسی در خانه، قبل از تدریس و بعد از تدریس معلم، خودداری شود تا دانش آموز کلاس اول دچار تعارض نشود.

14. در نوشتن تمرین ها و تکالیف، به منظور کمک به کودک خودداری نمائید و فقط نقش راهنما را ایفا کنید. اجازه بدهید فرزند دلبندتان فکر کند، بنویسد، پاک کند، اشتباهاتش را کشف و اصلاح کند تا سرانجام یاد بگیرد. از این طریق عضلات دست کودک تقویت شده، آمادگی کافی برای نوشتن در آینده را کسب می کند.

15. زمانی که فرزندتان از مشکلات خود صحبت می کند با منطقی ساده با او صحبت کنید و عجولانه قضاوت نکنید چرا که ممکن استمشکل از سوی خود او باشد.

16. هر روز از دانش آموز کلاس اول خود بخواهید که وقایع مدرسه و چیز هایی که یاد گرفته را برای شما بازگو کند. این کار باعث تقویت حافظه شنیداری، دقت، افزایش خزانه واژگان و بالا رفتن مهارت های کلامی و یادگیری دائمی مطالب درسی می شود.

17. به فرزندتان از همین کلاس اول مسئولیت بدهید. برای مثال کفش هایش را در جا کفشی قرار دهد و آنها را پاک کند، موهایش را شانه کند، لباس هایش را مرتب کند و … تا از این طریق احساس خود ارزشمندی داشته باشد.

18. فرزندتان را به خواندن کتاب های غیر درسی در گروه سنی خودش تشویق کنید.

19. در هنگام انجام دادن تکالیف حتما به طور نامحسوس نظارت داشته باشید و با مشاهده هرگونه ضعفی در او به معلم اطلاع دهید.

آموز کلاس اول - نکاتی که والدین بچه های کلاس اول باید رعایت کنند

20. برای انجام دادن تکالیف، بازی و … برنامه ریزی کرده و فرزندتان را ملزم نمائید که از این برنامه پیروی کند.

21. نگران یادگیری او نباشید. قطعا دانش آموز کلاس اول شما خواندن و نوشتن را خواهد آموخت و مستقل خواهد شد. اگر در این مورد نگران باشید یا اضطراب داشته باشید این اضطراب به فرزندتان هم منتقل خواهد شد.

22. اگر فرزندتان از معلم ترس دارد معلم او را ببینید و با او صحبت کنید و اجازه دهید فرزندتان با معلم آشنایی دوستانه ای داشته باشد. سپس خواهید دید که نگرانی شما بی مورد بوده است.

23. هیچ گاه توانایی فرزند کلاس اول خود را با هم‌سالان و هم کلاسی‌هایش مقایسه نکنید. زیرا تفاوت های فردی بین افراد وجود دارد.

24. از درگیری و نزاع حتی به صورت لفظی و در حضور فرزندتان پرهیز و از کم جلوه دادن اهمیت تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید. چرا که تکرار این رویه به تدریج موجب دلسردی و عدم اطمینان دانش آموز به آینده تحصیلی اش خواهد شد.

25. اگر همراه کودک به مدرسه می روید به موقع حاضر شوید.

26. دقت کنید کودک غذایش را خورده و به اندازه کافی استراحت کرده باشد. اگر فرزندتان از هم اکنون که آغاز ورود به دبستان است با لزوم برنامه ریزی و رعایت نظم و انضباط آشنا شود بدون شک در آینده از مشکلات ناشی از بی نظمی رنج نخواهد برد.

27. مطمئن شوید کودک شما لیوان، دستمال و وسایل شخصی خود را به همراه دارد و یادآور شوید که وسایل فقط مخصوص استفاده خود اوست.

28. میزان تماشای تلویزیون را از سوی کودک کلاس اول محدود کنید و مراقب استفاده کودک از تلفن همراه، تبلت و بازی های رایانه ای باشید و با مدیریت صحیح، قانونی مشخص و قاطع را به این منظور اجرا کنید.

29. به محض مشاهده هر گونه مشکل یادگیری در زمینه های خواندن، نوشتن، ریاضی و حتی ورزش و هنر فورا فرزندتان را به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع دهید.

30. هرگز به جای فرزند کلاس اول تان تکلیفی را انجام ندهید. گاهی دیده شده که چون خط کودک هنوز استحکام نیافته والدین برای این که او در کلاس کم نیاورد به جایش تکالیف را می نویسند یا خطای نوشتاری او را اصلاح می کنند. به کودک اجازه اشتباه کردن بدهید و او را از خطاهای یادگیری نترسانید.

مطالب مرتبط: 

نکاتی که والدین باید درباره آموزش مجازی فرزندانشان بدانند

‫2 نظر

  • فاطمه گفت:

    نكات بسيار مفيدى بود 🌹

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *