مواردی که امکان فسخ نکاح وجود دارد؛ وقتی مرد حق فسخ نکاح دارد و مهریه و نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد

96 06 c07 966 - مواردی که امکان فسخ نکاح وجود دارد؛ وقتی مرد حق فسخ نکاح دارد و مهریه و نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد

عضو کانون وکلای مرکز گفت: اگر آقایی بفهمد که همسر او دوشیزه نیست و این مساله قبل از عقد به او گفته نشده این حق را دارد که نکاح را فسخ کند و مهریه و نفقه هم به خانم تعلق نمی‌گیرد. البته، نفقه گذشته فرق دارد اما از زمان فسخ نفقه شامل حال خانم نمی‌شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان – دکتر محمدرضا بلباسی، عضو کانون وکلای مرکز در رابطه با این که زن و شوهر در چه مواردی حق فسخ نکاح را دارند، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند موجب فسخ نکاح شود بیماری‌های خاص مثل جنون یا ایدز است. یعنی اگر هر یک از زوجین یکی از بیماری‌های خاص را داشته باشند اما قبل از عقد به یکدیگر اطلاع ندهند و بعد از عقد متوجه این مساله شوند می‌توانند نکاح را فسخ کنند اما در اینجا قید فوریت صادق است و باید به صورت فوری اقدام کنند.

فرد اگر می‌خواهد نکاح را فسخ کند باید به فوریت اقدام کند

او در پاسخ به این سوال که اگر زنی قبل از ازدواج به مرد نگوید دوشیزه نیست و مرد پس از ازدواج متوجه این موضوع شود، آیا امکان فسخ نکاح وجود دارد، گفت: مواردی که افراد به هم دروغ می‌گویند تدلیس محسوب می‌شود و در این موارد اگر فردی می‌خواهد اقدام قانونی انجام دهد باید به فوریت به این موضوع بپردازد. یعنی آقا حق ندارد چند ماه صبر کند و باید سریع تصمیم خود را بگیرد که می‌خواهد نکاح را فسخ کند یا خیر وگرنه حق فسخ او از بین می‌رود.

مسایل عرفی در تشخیص تدلیس اهمیت دارند

بلباسی افزود: تدلیس در مورد مسایلی است که به صورت عرفی مهم هستند. موردی مثل دوشیزه بودن خانم هم جزو مواردی است که عرفا برای ازدواج مهم است. مثلا وقتی یکی از طرفین می‌گوید ماشین پدرش بنز است اما همسرش بعد از ازدواج متوجه می‌شود که ماشین او پراید است، با این که این مساله دروغ و غیر اخلاقی است اما در فسخ نکاح اهمیتی ندارد اما در مواردی که عرف مهم تشخیص می‌دهد این موارد حق فسخ می‌دهند اما اجرای آنها باید فوری باشد و اگر زمان بگذرد مشمول این قانون نمی‌شود.

وقتی مرد حق فسخ نکاح را دارد و مهریه و نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد

عضو کانون وکلای مرکز خاطرنشان کرد: با این حساب اگر آقایی بفهمد که همسر او دوشیزه نیست و این مساله قبل از عقد به او گفته نشده این حق را دارد که نکاح را فسخ کند و مهریه و نفقه هم به خانم تعلق نمی‌گیرد. البته، نفقه گذشته فرق دارد اما از زمان فسخ نفقه شامل حال خانم نمی‌شود.

او با اشاره به روند قانونی پیگیری این مساله اظهار داشت: مرد اگر بخواهد این موضوع را پیگیری قانونی کند باید دادخواست خود را به دادگاه ارایه دهد. دادگاه هم این مساله را بررسی و رد یا تأیید می‌کند. به هر حال، اگر مردی بخواهد در این زمینه اقدام کند باید این کار را به فوریت انجام دهد.

(در همین زمینه بخوانید: روند حقوقی رسیدگی به پرونده های خشونت خانگی و همسرآزاری)

بلباسی بیان داشت: در این زمینه باید مدارکی وجود داشته باشد مثلا ممکن است مرد مدارک ازدواج قبلی خانم را پیدا کند یا این که شاهدی وجود داشته باشد که در این رابطه شهادت دهد. آقا باید ادعای خود را ثابت کند اما اگر دلیلی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد موضوع منتفی می‌شود و دادگاه دعوا را رد می‌کند.

دعوای اعاده حیثیت

عضو کانون وکلای مرکز با اشاره به این که اگر مرد به زن تهمت زده باشد او می‌تواند دعوای اعاده حیثیت را مطرح کند، خاطرنشان کرد: دعوای اعاده حیثیت دعوای خاصی است چون هر کسی حق شکایت دارد اما اگر برای دادگاه ثابت شود که آقا با سوء نیت قصد تهمت داشته و دروغ گفته او را محکوم می‌کند.

‫3 نظر

  • آرمان گفت:

    سلام. مهمترین مسایل عرفی رو کی تشخیص میده؟

  • مهسان گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدی که به اشتراک می گذارید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *