با رعایت این نکات در مقابل فشار روانی ویروس کرونا از خود مراقبت کنید

کرونا

ویروس کرونا مهم است ولی ترس ندارد. نگرانی نسبت به ابتلا خود و نزدیکان به این بیماری طبیعی است ولی باید از اقدامات هیجانی و احساسی پرهیز شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی؛ با ورود بیماری ویروسی کرونا به ایران، بسیاری از هموطنانمان مبتلا شده‌اند و شرایط ویژه‌ای بوجود آمده است. قم، تهران و گیلان 3 استانی هستند که بیشترین درگیری را تاکنون داشته‌اند ولی این بیماری، تقریبا تمام استان‌ها و شهرها را درگیر ساخته و به سرعت در حال پخش است؛ تا جایی‌که ستاد مرکزی و ملی کرونا مجبور به اتخاذ تدابیری شده که بر زندگی و کار بسیاری از ما تأثیر دارد و می‌تواند مشکلاتی را برایمان ایجاد نماید.

دوره نهفتگی ویروس کرونا حدود 2 هفته است

کرونا یک ویروس از خانواده کروناویریده‌هاست که قابلیت‌های متفاوتی با سایر اعضای این خانواده دارد. دوره کمون این بیماری 1 تا 14 روز است و فرد علیرغم ناقل بودن، علامتی که متوجه وجود ویروس در بدن بشود ندارد. عدم پاسخ به درمان‌های رایج ضد ویروسی و وجود ویروس در بدن افراد پس از بهبودی از ویژگی‌های دیگر کروناست. اخیرا نیز مشخص شده که وجود ویروس در بدن فرد بهبود یافته، می‌تواند دوباره او را درگیر بیماری نماید.

2 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند

دوره مخفی وجود ویروس در بدن افراد بدون ایجاد علایم باعث می‌شود که ویروس به‌طور خاموش در بین افراد منتقل شود و افراد زیادی را درگیر کند. این بیماری در افراد دارای نقص سیستم ایمنی و افراد سالمند شدت بیشتری از علایم را ایجاد نموده و حتی می‌تواند کشنده باشد. همان‌طور که آمارها نشان می‌دهند 2 درصد افراد مبتلا جان خود را از دست می‌دهند.

3 فاز اصلی یک بحران

یک بحران بطور طبیعی 3 فاز دارد. فاز «قبل از بحران» که پیشگیری، آماده‌سازی و آموزش را در بر می‌گیرد. فاز «پاسخ به بحران» که طی آن، اقدامات عملی برای رفع بحران و کاهش عوارض آن انجام می‌شود و فاز «پس از بحران» که انجام تعهدات دوره بحران و برطرف ساختن نقاط ضعف و تقویت ساختاری برای مواجهه با بحران‌های بعدی را شامل می‌شود.

از زمانیکه ویروس کرونا در چین شناسایی شد تا زمانی که اولین مورد آن در ایران شناسایی شود فاز پیش از بحران است که در این فاز باید اقدامات لازم برای پیشگیری از ورود ویروس به ایران، آماده‌سازی تجهیزات و امکانات برای مقابله با بیماری در صورت ورود به ایران و آموزش گسترده مردم برای پیشگیری و مقابله با بیماری در صورت ورود به ایران صورت می‌گرفت اما متاسفانه آنطور که بایسته و شایسته بود این کار انجام نشد.

به همین دلیل، در دوره پاسخ به بحران، آنطور که باید نتوانستیم درست عمل کنیم و این مساله باعث تشدید پیامدهای بحران در کشور ما خواهد شد. اما در این مجال قصد نقد عملکرد مسئولین امر را ندارم بلکه می‌خواهم از جنبه دیگری موضوع را بررسی کنم.

کاهش سرعت انتقال ویروس با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی

اهمیت ویروس کرونا در فراگیری و سرعت انتقال آن است. این سرعت انتقال با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند به شدت کاهش پیدا کند و با اقدامات ملی درست نیز مدیریت شود تا این بحران با کمترین تبعات پشت سر گذاشته شود و این امر جز با همکاری همه مردم و مسئولین امکان‌پذیر نیست.

شعار سازمان بهداشت جهانی درباره ویروس کرونا

شعار سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری کرونا این است که: «در بهداشت عمومی صداقت ارزش بالاتری از امید دارد». مسئولان باید با مردم صادقانه سخن بگویند. اطلاع‌رسانی درست، سریع و صادقانه کمک می‌کند مردم اعتماد کنند و به توصیه‌های بهداشتی به درستی توجه داشته باشند. درست‌ترین کاری که مسئولین می‌توانند در دوره بحران انجام دهند همین اطلاع‌رسانی صادقانه و درست است که منجر به جلب اعتماد مردم می‌شود.

فعالیت‌هایی که مسئولان باید برای آرامش‌بخشی به مردم انجام دهند

توزیع امکانات و تجهیزات در مراکز درمانی و بازار، نظارت دقیق و درست بر بازار، جلوگیری از سودجویی دلالان و پیشگیری یا برخورد با گران‌فروشی و احتکار اقلام بهداشتی نیز می‌تواند در زمینه آرامش‌بخشی به مردم کمک کند. متاسفانه پس از اعلام ورود ویروس کرونا به ایران، نایاب شدن ماسک و مواد ضدعفونی و بهداشتی و گران‌فروشی در بازار باعث رنج و دردسر مردم شده و مسئولین امر باید همت بیشتری در این زمینه داشته و سریع‌تر وضعیت را به حالت طبیعی و عادی خود برگردانند.

نکاتی که مردم برای بهبود شرایط روحی خود باید رعایت کنند

مردم نیز به چند نکته باید توجه کنند:

  1. در این شرایط باید از هیجانی شدن و رفتارهای هیجانی پرهیز کرد. نگرانی نسبت به ابتلا خود و نزدیکان به ویروس کرونا طبیعی است ولی واکنش‌ها به این نگرانی باید کنترل شود و از اقدامات هیجانی و احساسی پرهیز شود.
  2. باید مثبت‌اندیش بود و به جنبه‌های مثبت موضوع توجه بیشتری در مقایسه با جنبه‌های منفی داشت. به جای پیگیری اخبار منفی باید اخبار مثبت را نیز مورد توجه قرار داد و از منابع مطمئن اخبار را پیگیری کرد. بسیاری از افراد مبتلا بهبودی می‌یابند و مشکل خاصی نخواهند داشت. توجه به آمار بهبودیافتگان در کنار توجه به آمار مبتلایان می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را کاهش دهد.
  3. هرگز به این سؤال که «چه می‌شود؟» نباید توجه کرد بلکه باید بر راه‌حل‌های موجود تمرکز کرده و سؤال «چه کاری می‌توان انجام داد؟» را جایگزین نمود. باید راهکارهایی که کمک می‌کند میزان ابتلا به ویروس کرونا کاهش یابد را مدنظر قرار داده و با اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه به خود و دیگران کمک کرد.
  4. باید با دوستان و افراد قابل اطمینان ارتباط را حفظ کرده و از افرادی که منفی‌نگر هستند و یا صحبت‌های نگران‌کننده دارند دوری کرد.
  5. باید دانست که دریافت اطلاعات درست راجع به بیماری و راه‌های انتقال آن اهمیت کلیدی در پیشگیری دارد. از بیماری علیرغم خطرات و پیامدهایی که دارد نباید ترسید بلکه باید با آگاهی به مقابله با آن برخواست. برای افرادی که مبتلا نشده‌اند رعایت نکات بهداشتی، عدم خروج غیر ضروری از منزل، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون ضروری می‌باشد. ویروس کرونا در مکان‌های عمومی وجود دارد و لذا دلیل اینکه خواسته می‌شود تا حد امکان از خانه خارج نشوید و به مراکز عمومی مراجعه نکنید پیشگیری از مواجهه با ویروس و ابتلا به آن است.
  6. بهترین پیشگیری را افراد بیمار و مراقبین ایشان خواهند داشت البته، اگر رعایت مسائل بهداشتی را بکنند و خودشان را قرنطینه کنند و تا حد ممکن در فضاهای عمومی جامعه حضور نیابند.
  7. افراد بیمار نباید بترسند بلکه بدون فوت وقت باید با اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای ایشان صورت گیرد. به هیچ وجه افراد بیمار نباید بدون رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه از خانه خارج شوند و خود شخصا به مراکز درمانی عمومی مراجعه کنند.
  8. کودکان به‌واسطه سن کمتر و عدم شکل‌گیری قدرت تفکر انتزاعی در این مواقع، ترس‌ها و نگرانی‌های بیشتری دارند لذا باید به نگرانی‌های ایشان توجه نمود و با ایشان راجع به نگرانی‌ها صحبت کرد. همچنین نباید با دادن اخبار نگران‌کننده و ناگوار آنها را ترساند. بهتر است اطلاعات لازم راجع به پیشگیری از ویروس کرونا در اختیار کودکان قرار گیرد.

اگر همه ما دست در دست هم دهیم و نکات بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت کنیم می‌توانیم دوره بحران این بیماری را با کمترین پیامدهای تلخ پشت سر بگذاریم.

مطالب مرتبط: 

توصیه‌های سایت بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *