راه‌های کنترل شب ادراری کودکان

ادراری 0 1 - راه‌های کنترل شب ادراری کودکان

تعریف کردن قصه‌هایی که در آنها باران و طوفان و دریا وجود دارد ممکن است باعث شب ادراری شود به همین دلیل بهتر است قصه‌هایی از سرزمین‌های کویری و کوهستانی که غیر مرطوب هستند برای کودک تعریف کنیم.

موسسه خانواده سلامت بنیان – محمد معصوم‌زاده، روانشناس بالینی با اشاره به اقدامات لازم والدین برای شب ادراری کودکان گفت: برای کنترل شب ادراری کودکان ابتدا باید از نظر فیزیولوژیکی مطمئن شویم که کودک مشکل جسمانی ندارد. برای حصول چنین اطمینانی بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم.

او افزود: بعد از مطمئن شدن از این مساله وارد رویکرد روانشناسی می‌شویم و شاید لازم باشد به یک روانشناس کودک مراجعه کنیم البته این موضوع بستگی به شدت مساله دارد. اما اگر احساس می‌کنیم شب ادراری کودک هنوز خیلی شدید نشده می‌توانیم تکنیک‌هایی را در منزل پیاده کنیم.

بچه را به دلیل شب ادراری تنبیه نکنیم

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: ابتدا باید در نظر داشته باشیم که هیچ وقت بچه را تنبیه بدنی نکنیم یا به او برچسب نزنیم. برچسب‌هایی مثل بی عرضه، بی دقت، ناتوان و … اگر به کودک زده شود ممکن است او این برچسب‌ها را باور کند و مشکل دو چندان شود.

استرس ناشی از بازی‌های کامپیوتری

معصوم‌زاده در ادامه بیان داشت: در وهله دوم باید برای کنترل استرس کودک تلاش کنیم. بسیاری از مشکلات کودک و حتی شب ادراری او مربوط به استرس می‌شود. استرس گاهی آشکار است و منبع مشخصی دارد اما گاهی چنین نیست. حتی گاهی بازی‌های کامپیوتری که در آنها جنگ و تعقیب و گریز و چالش وجود دارد باعث استرس بچه می‌شوند هرچند این استرس شیرین است و بچه از آن خوشحال می‌شود اما همین استرس ممکن است باعث شب ادراری او شود و بچه تعارض‌های ناشی از این استرس‌ها را در قالب شب ادراری تخلیه کند.

او اظهار داشت: استرس‌هایی مانند دعواهای والدین، تنبیه بدنی بچه، تجاوز به کودک و سوءاستفاده از او و مسایل دیگر استرس‌هایی هستند که منبع مشخصی دارند. پس باید سعی کنیم استرس‌هایی که کودک را آزار می‌دهند شناسایی و رفع کنیم. همچنین، راه‌های درست کنار آمدن با استرس‌ها را متناسب با سن کودک به او یاد دهیم و اگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم از روانشناس کمک بگیریم.

یکی از دلایل شب ادراری، خوابیدن با شکم پر است

این روانشناس بالینی با اشاره به دیگر عوامل شب ادراری گفت: یکی دیگر از عوامل شب ادراری، خوابیدن بچه با شکم پر است و باید از این مساله جلوگیری کرد. به همین منظور، برنامه‌ریزی می‌کنیم که کودک چه زمانی شام بخورد و بعد از شام مدتی بیدار باشد سپس به دستشویی برود و پس از آن به رختخواب برود و بخوابد. قبل از خواب دقت می‌کنیم که بچه کامل ادرار کند و همچنین در طول شب اگر لازم بود طی یک برنامه یک یا دو بار کودک را با آرامش بیدار می‌کنیم و او را به دستشویی می‌بریم تا احتمال شب ادراری او کاهش پیدا کند.

قصه‌هایی تعریف کنید که در آنها باران و طوفان نباشد

معصوم‌زاده افزود: موقع خواب هم کودک را نوازش می‌کنیم و به او اطمینان می‌دهیم که خطری او را تهدید نمی‌کند و سعی می‌کنیم فضای خواب او فضای امن و آرامی باشد. قبل از خواب برای کودک قصه می‌گوییم و در این قصه‌ها از کسانی صحبت می‌کنیم که توانمندی‌های زیادی داشتند و به اراده خودشان مسلط بودند. تعریف کردن قصه‌هایی که در آنها باران و طوفان و دریا وجود دارد ممکن است باعث شب ادراری شود به همین دلیل بهتر است قصه‌هایی از سرزمین‌های کویری و کوهستانی که غیر مرطوب هستند برای او تعریف کنیم.

استفاده از شب ادراری برای تخلیه روحی و هیجانی

او در پایان بیان داشت: کودکان گاهی ممکن است از شب ادراری به‌عنوان روشی برای تخلیه روحی و هیجانی استفاده کنند بنابراین، شب ادراری تلازم بسیار زیادی با افسردگی‌ و استرس‌های او دارد. در این زمینه باید سعی کنیم روابط خود را به صورت بنیادین با کودک درست کنیم. طرز فکر کودک درباره ادرار هم مهم است چون شاید کودک فکر نکند که لازم است ادرار خود را کنترل کند و باید در مورد فردی قصه بگوییم که سعی می‌کند ادرار خود را کنترل کند و موفق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *