9 گام تا رسیدن به رابطه عاشقانه

رابطه-عاشقانه

در گزارش قبلی به صحبت‌های دکتر شیخ‌الاسلامی درباره پیش شرط‌های زندگی عاشقانه پرداختیم و در این گزارش به گام‌های 9 گانه‌ای که مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان برای ایجاد یک رابطه عاشقانه برشمرد، اشاره می‌کنیم.

موسسه خانواده سلامت بنیان- سومین جلسه از سلسله جلسات “انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه” در محل این موسسه برگزار شد. در این جلسه دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل این موسسه به بیان مطالبی در رابطه با پیش شرط‌های شکل‌گیری یک زندگی عاشقانه پرداخت و پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

در گزارش قبلی به صحبت‌های دکتر شیخ‌الاسلامی درباره پیش شرط‌های زندگی عاشقانه پرداختیم و در این گزارش به گام‌های 9 گانه‌ای که مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان برای ایجاد یک رابطه عاشقانه برشمرد، اشاره می‌کنیم.

گام اول: مراقبت از روابط دوستانه و صمیمانه با همسر

اولین گام برای ایجاد یک رابطه عاشقانه مراقبت از روابط دوستانه و صمیمانه با همسر است. یک رابطه خوب شامل 5 عنصر اعتماد، امنیت، احترام، همدلی و حساسیت است. هر عاملی که این عناصر را به هم بزند یعنی آن رابطه را خراب می‌کند. مثلا دروغ گفتن یا خیانت کردن موجب سلب اعتماد می‌شود. پرخاش و توهین کردن می‌تواند موجب بی احترامی به همسرمان شود یا درک نکردن احساسی که همسرمان دارد همدلی را زیر سوال می‌برد و عدم توجه به نیازهای او عنصر حساسیت را خدشه‌دار می‌کند.

(در همین زمینه:  راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه-۱ / چگونه می توانیم یک ارتباط موفق را بسازیم؟)

باید تمام تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم این روابط صمیمانه را حفظ و تقویت کنیم. هر اندازه کمک کنیم که این عناصر تقویت شوند صمیمت ما با طرف مقابلمان بیشتر می‌شود اما کمرنگ شدن این عناصر منجر به دور شدن از همسرمان خواهد شد.

گام دوم: فراموش نکردن کارهای کوچک

دومین گام برای ایجاد یک رابطه عاشقانه فراموش نکردن کارهای کوچک است. کارهای کوچک و روتینی در زندگی وجود دارند که گاهی آنها فراموش می‌کنیم و به آنها اهمیت نمی‌دهیم اما در زندگی عاشقانه در هر شرایطی باید به این کارها اهمیت دهیم. مثلا یادمان باشد که وقتی می‌خواهیم خانه را ترک کنیم همسرمان را ببوسیم یا وقتی همسرمان وارد خانه می‌شود از او استقبال کنیم و او را در آغوش بگیریم و ببوسیم. یا این که وقتی همسرم می‌خواهد به خانه بیاید لباس مناسبی بپوشم و آرایش کنم. معمولا این کارها اوایل زندگی انجام می‌شود اما بعد از گذشت مدتی از ازدواج، همین کارهای به ظاهر کوچک فراموش می‌شوند اما انجام همین کارهای کوچک باعث تقویت و حفظ عشق خواهند شد.

عاشقانه - 9 گام تا رسیدن به رابطه عاشقانه

گام سوم: گفتگوی روزانه

سومین گام مهم برای ایجاد یک رابطه عاشقانه گفتگوی روزانه با همسر است. منظور از گفتگوی روزانه این است که رو به روی هم و چشم در چشم هم فارغ از تلفن و تلویزیون و سایر کارها راجع به دغدغه‌ها و ارزش‌ها و مسایلی که برایمان اهمیت دارد صحبت کنیم. متأسفانه خیلی از خانواده‌ها چنین گفتگویی ندارند و فقط در حد مکالمات روزمره مثل لیست خرید و پرداخت قبوض و … با هم صحبت می‌کنند. وقتی زن یا مرد بدانند دغدغه همسرشان چیست بسیاری از مشکلاتشان حل می‌شود اما متأسفانه زن و شوهرها معمولا در این موارد با هم صحبت نمی‌کنند. گفتگوی روزانه موجب تقویت اشتراک نظرات خواهد شد.

گام چهارم: اهمیت دادن به روابط جنسی

روابط جنسی یکی از مهمترین ابعاد یک رابطه عاشقانه است. متأسفانه در جامعه ما به محض این که زن و شوهر دعوا می‌کنند اولین چیزی که تعطیل می‌شود روابط جنسی است. رابطه جنسی باید مبتنی بر یک قرارداد دو طرفه باشد و در هیچ شرایطی این قرارداد نباید نقض شود. باید یاد بگیریم رابطه جنسی را وجه المصالحه دعواها نکنیم.

برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند اگر مشکلی پیش می‌آید باید از شوهرشان فاصله بگیرند و با او رابطه برقرار نکنند تا مرد به خاطر نیاز جنسی خود به آنها التماس کند و آشتی کنند اما این کار غلط است و خانمی که این کار را انجام می‌دهد در واقع، خود را تنها به عنوان یک کالای جنسی به همسرش عرضه می‌کند و می‌گوید من تنها برطرف کننده نیاز جنسی تو هستم و خودش را بی ارزش می‌کند. آقایی هم که رابطه جنسی را وجه المصالحه دعواهایش می‌کند خود را بی ارزش می‌کند.

1 - 9 گام تا رسیدن به رابطه عاشقانه

نکته مهم دیگر این است که راجع به ارتباط جنسی به هم بازخورد دهیم و گاهی راجع به آن صحبت کنیم. اکثر قریب به اتفاق مراجعینی که ما داریم می‌گویند اصلا درباره رابطه جنسی با هم صحبت نمی‌کنند و همین مساله موجب خراب شدن رابطه می‌شود.

اصول رابطه صحیح یعنی به هنگام بودن، دو سویه بودن، پیش نوازش، طمأنینه و آرامش را هم باید رعایت کرد. چون وقتی رابطه جنسی صحیحی بین دو نفر شکل بگیرد به روابط عاطفی بهتر آنها کمک می‌کند و روابط عاطفی بهتر هم کمک کننده روابط جنسی بهتر است.

گام پنجم: تفریحات دو نفره منظم

گام پنجم برای ایجاد یک رابطه عاشقانه قرارهای شبانه یا تفریحات دو نفره منظم است. در دوره نامزدی معمولا تفریحات زیاد است اما بعد از ازدواج این تفریحات تمام می‌شود. یک زوج باید برنامه منظمی برای تفریحات خود داشته باشند. زمانی هم که بچه‌دار می‌شوند باز هم باید قرارهای تفریحی دو نفره داشته باشند چون این کار موجب تقویت ارتباط عاشقانه بین آنها خواهد شد.

گاهی وقتی از کسی که خیانت کرده می‌پرسیم چه چیزی باعث شد به همسرت خیانت کنی پاسخ می‌دهد که همسرم به من توجه نمی‌کرد و من دلم می‌خواست در پارک قدم بزنم. برای همین با یک نفر دوست شدم که در پارک قدم بزنیم و صحبت کنیم.

گام ششم: جایگاه برابر

گام ششم برای داشتن رابطه عاشقانه این است که جایگاه برابر داشته باشیم و سلطه‌گری نکنیم و سعی نکنیم طرف مقابل را تحت کنترل و سیطره خودمان قرار دهیم. بعضی از خانم‌ها و آقایان احساس می‌کنند خودشان ارباب هستند و طرف مقابل برده است و باید زیردست آنها باشد. برای همین دائم زنگ می‌زند که کجایی و کجا رفتی و چه می‌کنی یا حق نداری از خانه بیرون بروی. زن و شوهر دو انسان با ارزش‌های انسانی برابر هستند که کنار هم قرار گرفته‌اند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

گام هفتم: دوری از فناوری

گام هفتم ایجاد یک زندگی عاشقانه این است که از فناوری دوری کنیم. البته، به این معنا نیست که اصلا از فناوری استفاده نکنیم اما حدی برای خودمان بگذاریم که در فضای مجازی غرق نشویم و این احساس در همسرمان به وجود نیاید که ما توجهی به او نداریم.

داشتن - 9 گام تا رسیدن به رابطه عاشقانه

گام هشتم: تجدید تعهدات

گام هشتم این است که تعهداتمان را تجدید کنیم تا رابطه ای عاشقانه داشته باشیم. در ابتدای زندگی عهدهای عاشقانه‌ای با هم می‌بندیم که باید آنها را تا آخر عمر حفظ کنیم. تأکید بر دوست داشتن نوعی تعهد است یعنی من تعهد دادم همسرم را دوست داشته باشم پس تا آخر زندگی باید این تعهد را به او بگویم.

حتی وقتی از دست همسرمان عصبانی هستیم به او بگوییم من تو را دوست دارم اما از این رفتارت عصبانی هستم. یعنی اگر می‌خواهی از همسرت انتقاد کنی اول به او بگو که دوستش داری. وقتی این تعهدات را یادآوری کنیم کمک می‌کند که رفتارهایمان را در جهت آرامش و آسایش طرف مقابل تغییر دهیم.

گام نهم: جشن گرفتن

گام نهم این است که موفقیت‌ها و پیروزی‌های زندگی را جشن بگیریم. هر یک از ما موفقیت‌هایی در زندگی‌مان مثلا در کار، تحصیل و … به دست می‌آوریم که خوب است برای این موفقیت‌ها جشن‌های دو نفره یا خانوادگی برگزار کنیم. یا مناسبت‌هایی مانند تولد یا سالگرد ازدواج وجود دارد که باید برای آنها ارزش قائل باشیم و جشن بگیریم. این جشن‌ها باعث ایجاد خاطرات خوب می‌شوند و احساس خوبی به ما می‌دهند. به بچه‌ها هم یاد بدهیم که باید به این مناسبت‌ها اهمیت بدهند و دور هم جمع شوند، جشن بگیرند و شاد باشند.

در همین زمینه بخوانید:

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه-۱ / چگونه می توانیم یک ارتباط موفق را بسازیم؟

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه- ۲ // ۱۰ عاملی که باعث رضایت زوجین از زندگی مشترک می‌شود

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه- ۳ // زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *