در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

ازدواج

عمق و شکل ارتباط طرف مقابل با خانواده و دوستان می تواند در زندگی مشترک او هم تأثیر داشته باشد و این مساله باید در فرایند انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- چهاردهمین جلسه از جلسات گفتگوی صمیمانه راجع به چگونگی انتخاب همسر با حضور دکتر علی شیخ الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان برگزار شد. مشروح مباحث مطرح شده توسط دکتر شیخ الاسلامی در این جلسه را پیش رو دارید.

براساس آمارها در سال جاری میزان ازدواج نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است که این مساله دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن بحران های اقتصادی است که باعث شده آقایان به شدت از ازدواج بترسند و اقدام نکنند. آمار دیگری نشان می دهد که از ابتدای امسال تا شهریور ماه حدود 17 هزار و 500 مرد را به دلیل مهریه زندانی کردند.

دغدغه اقتصادی مشکل بزرگی برای آقایان است اما اگر این فرهنگ را جا بیندازیم که مسایل اقتصادی می تواند با مشارکت دو نفر در زندگی مشترک حل شود شاید بخشی از آن ترس ها از بین برود. در واقع، این انتظار سنتی که مرد باید تأمین کننده معاش باشد را می توانیم تغییر دهیم و مشارکت در معاش خانواده را امری مشترک بین زن و مرد بدانیم.

ویژگی هایی که در فرایند انتخاب همسر باید به آنها توجه شود

در یک مقاله خارجی مدلی با نام مدل مثلثی ازدواج مطرح شده بود. این مدل بر 3 ویژگی تأکید دارد که باید این ویژگی ها را بررسی و پس از آن ازدواج کنیم. این ویژگی ها عبارتند از ویژگی های فردی، ویژگی های مرتبط با زندگی مشترک و ویژگی های مرتبط با زمینه فامیلی و خانوادگی طرفین.

همسر - در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

موقع انتخاب همسر در زمینه ویژگی های فردی صفات شخصیتی، مدیریت هیجانی، ارزش ها، نگرش ها، انعطاف پذیری و مهارت های فردی را باید مورد بررسی قرار داد. در رابطه با ویژگی های فردی، از جنبه مهارتی به مدیریت هیجانی توجه می شود یعنی آیا فرد توانایی مدیریت بر هیجانات خود را دارد یا خیر؟ وقتی خشم و ناراحتی یا خوشحالی پیدا می کند آن را چطور مدیریت می کند و آیا سبک مدیریتی طرفین برای هم قابل قبول است یا خیر؟ هرکس ابتدا باید خودش را بشناسد سپس ویژگی های طرف مقابل را بشناسد و شباهت ها و تفاوت های خود و طرف مقابل را با هم بسنجد.

مهارت هایی که باید مورد ارزیابی قرار گیرند

در ویژگی های مرتبط با زندگی زوجین یعنی مهارت های برقراری ارتباط، مهارت حل تعارض، درجه شناخت طرفین از هم، شباهت در ارزش ها و اهداف ازدواج و تجارب ارتباط با هم باید ارزیابی شود. این که فرد در ارتباطات خود چه رفتاری دارد و آیا می تواند ارتباط پایدار و متعادلی داشته باشد؟ مورد سلطه گری قرار نمی گیرد؟ خودش سلطه گر نیست؟ اگر تعارضی بین او و طرف مقابل پیش آمد چگونه رفتار می کند؟

یکی دیگر از ویژگی هایی که در فرایند انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد، درجه شناخت طرفین از هم است. این که دو نفر چه مدت با هم ارتباط دارند، عمق ارتباط آنها، شیوه آشنایی آنها و نحوه شناخت آنها از هم عامل دیگری است که باید به آن توجه شود.

مساله دیگر، شباهت در هدف از ازدواج است. باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که آیا هدف دو طرف از ازدواج و انتظاری که از آن دارند با هم همخوانی دارد یا خیر.

تجارب ارتباطی قبل از ازدواج هم اهمیت دارد. یعنی قبل از ازدواج یک دوره آزمایشی مانند ازدواج با هم زندگی کردند یا خیر؟ این مقاله، زندگی مشترک قبل از ازدواج را به عنوان یک ویژگی منفی ذکر کرده بود. چون افرادی که وارد چنین ارتباطی می شوند احساسات آنها وسط می آید و از انتخاب عقلانی و منطقی فاصله می گیرد و بعد نمی توانند تصمیم درستی بگیرند.

ویژگی های خانوادگی که در انتخاب همسر باید به آنها توجه کرد

ویژگی های زمینه خانوادگی و فامیلی طرفین هم در انتخاب همسر مهم است. این که ازدواج قبلی داشتند یا خیر، بچه ای دارند یا خیر، کیفیت ازدواج والدین آنها، کیفیت روابط خانوادگی و فامیلی نیز موارد مهمی است که باید به آنها توجه شود. سنی که در آن اقدام به ازدواج کردند اهمیت دارد از این باب که اگر فرد سن بالایی داشته باشد دلیل ازدواج نکردن او چیست و اگر سن او کم است نیز دلیل ازدواج او اهمیت دارد. همچنین، باید ببینیم طرفین تأیید خانواده و دوستان را برای این ازدواج دارند یا خیر یا برایشان مهم است یا خیر؟

.jpg - در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

البته، این نکته را هم ذکر کنم که در تک تک این فاکتورها قاعده کلی وجود ندارد و قاعده بسته به فرد و شرایط اوست که در آن موقعیتی که قرار دارد چطور عمل کرده و در این زمینه با کسی که می خواهد با  او ازدواج کند هماهنگی دارد یا خیر. مثلا در زمینه مسایل اقتصادی صرف این که مرد چه چیزهایی در زندگی دارد برای تصمیم گیری کفایت نمی کند بلکه باید مدل مدیریت اقتصادی او را ارزیابی کرد و در نظر گرفت که به نسبتی که مرد درآمد دارد نحوه خرج کردن او چگونه است و آیا با نحوه رفتار و انتظارات اقتصادی زن هماهنگی دارد یا خیر.

نکاتی درباره مدیریت ارتباطی

در حوزه مدیریت ارتباطی نیز سبک ارتباط برقرار کردن زن و مرد باید به هم نزدیک باشد. در نحوه مدیریت ارتباطی باید به عمق و شکل آن توجه شود. مثلا شما ممکن است با خواهرتان ارتباط عمیق و نزدیکی داشته باشید یا ممکن است از هم دور باشید اما باز هم آن ارتباط عمیق را داشته باشید.

عمق و شکل ارتباط طرف مقابل با خانواده و دوستان می تواند در زندگی مشترک او هم تأثیر داشته باشد. مثلا خانمی که با مادرش ارتباط عمیق و زیادی داشته باشد به طوری که هر روز بارها با هم تماس بگیرند و همه مسایل را چک کنند اگر با آقایی ازدواج کند که شکل ارتباطش با خانواده خودش سطحی و کم است، با هم دچار چالش می شوند چون برای مرد این شبهه پیش می آید که زندگی او توسط مادر همسر مدیریت می شود. برای خانم هم این شبهه به وجود می آید که مرد به خانواده او احترام نمی گذارد و ارتباط مناسبی ندارد. این سوءتفاهم روز به روز عمیق تر می شود و مشکلات بیشتری به وجود می آورد. پس بهتر است عمق و شکل ارتباط دو طرف نزدیک یا قابل پذیرش برای هم باشد.

مطالب مرتبط: 

نکات بسیار مهمی که تا آنها را مشخص نکرده ایم نباید سراغ انتخاب همسر برویم 

‫2 نظر

  • هما گفت:

    از مطالب خوبتان ممنونم، چگونه میتوان در این جلسات شرکت کرد؟

    • موسسه خانواده سلامت بنیان گفت:

      این جلسات در کانال تلگرام موسسه اطلاع رسانی می شود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *