12 اصل که اگر موقع صحبت کردن رعایت کنید آتش جنگ خانگی روشن نمی شود

صحبت کردن با همسر

صحبت کردن هم مثل هر کار دیگری اصول و قواعدی دارد که اگر رعایت نشود ارتباطات را دچار مشکل می کند. به ویژه اگر در روابط خانوادگی و زناشویی این اصول را رعایت کنیم کمتر دچار چالش و دعواهای خانگی خواهیم شد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- مریم رجب وندی؛ با این که در اتاق مشاوره صحبت می کردند صدایشان در تمام مطب پیچیده بود. زن می گفت: «شوهر من اصلا حرف زدن بلد نیست و فرق “بشین” و “بفرما” و “بتمرگ” رو هم نمی دونه. حتی یک بار هم نشده برای دلخوشی من درست صحبت کنه. تازه بعد از دعوا هم که می خواد از دلم در بیاره بازم حرفی می زنه که همه چیز رو خراب می کنه».  

شوهر این خانم هم در مقابل کم نمی آورد و با صدایی بلندتر رو به من فریاد می زد: «خانم دکتر! من دیگه نمی دونم از دست این زن چیکار کنم. زبونش از نیش مار غاشیه سمی تره. اصلا تا زبونش رو باز می کنه می ترسم که دوباره بخواد نیش بزنه. برای همین سعی می کنم باهاش هم کلام نشم. تازه خانوم طلبکار هم هست»!

وقتی فریادهای زن و مرد بر سر هم تمام می شود با هم به من نگاه می کنند تا ببینند منی که ساکت نشسته ام قرار است چه نظری بدهم. من هم اصولی را برای گفتگوی سالم به آنها پیشنهاد می دهم تا کمتر دچار چالش شوند. البته اگر واقعا به این اصول و راهکارها عمل کنند و بیرون مطب دوباره راه خودشان را در پیش نگیرند.  

اصل اول

اولین راهکاری که برای درست صحبت کردن و پیش نیامدن سوءتفاهم پیشنهاد می شود، این است که به جای سرزنش طرف مقابل، احساس خودمان را بیان کنیم و انگشت اتهام را به سمت او نشانه نگیریم. مثلا به جای این که بگوییم «تو عصبانیم کردی» بهتر است از جمله «من عصبانی شدم» استفاده کنیم.

اصل دوم

ما گاهی اوقات روی عقایدمان نقاب می کشیم و عقاید خودمان را از زبان دیگران می گوییم. مثلا از کلماتی مانند «آنها»، «بعضی ها»، «یک نفر» و … به جای «من» استفاده می کنیم. تصور کنید می خواهید به همسرتان بگویید «من این غذا را دوست ندارم» اما در عوض از جمله «بعضی ها این غذا را دوست ندارند» استفاده می کنید. در این حالت، طرف مقابل نمی تواند با شما ارتباط برقرار کند چون منظور شما مبهم و در لفافه پیچیده شده است. در نتیجه، ارتباط درستی بین شما شکل نمی گیرد.

زدن با همسر1 300x200 - 12 اصل که اگر موقع صحبت کردن رعایت کنید آتش جنگ خانگی روشن نمی شود

اصل سوم

هیچ یک از زوجین در زندگی رییس و کارفرمای دیگری نیست پس از به کار بردن کلماتی مانند «باید» و «نباید» پرهیز کنید.

این کلمات الزام آور هستند و وقتی انجام نشوند این احساس برای ما به وجود می آید که کار بسیار مهمی انجام نشده است. این مساله باعث هدر رفتن انرژی می شود و سطح ارتباط سالم بین شما را پایین خواهد آورد. به جای کلمه «باید» می توانید از کلمه «بهتره…» استفاده کنید. مثلا به جای این که بگویید «باید بریم پیش مشاور» از جمله «بهتره بریم پیش مشاور» استفاده کنید و تأثیر معجزه آسای آن را ببینید.

اصل چهارم

ما می توانیم از همسرمان انتقاد کنیم اما نباید انتقادمان رنگ و بوی توهین و اهانت به خود بگیرد. تصور کنید جوراب های همسرتان روی زمین پخش و پلاست و شما عصبانی شده اید. اگر به همسر محترم بگویید «تو خیلی شلخته ای» قطعا او هم عصبانی می شود و آتش جنگ خانگی روشن خواهد شد. اما اگر بگویید «جورابات روی زمینه» بدون توهین، انتقاد خود را مطرح کرده اید و او هم کمتر جبهه خواهد گرفت.

اصل پنجم

اگر در کنار انتقادی که از همسرتان می کنید یک گزینه پیشنهادی هم روی میز بگذارید احتمال این که او در مقابل انتقادتان جبهه بگیرد و از کوره در برود خیلی کمتر می شود. مثلا بعد از این که می گویید «جورابات روی زمینه» بلافاصله جمله «پیشنهاد می کنم کنار کمد یه سبد مخصوص برای جورابا بذاریم» را بگویید و تغییر میمیک صورت همسرتان را از حالت منفی به حالت مثبت مشاهده کنید.

اصل ششم

اگر کلی صحبت نکنیم و منظور خودمان را از هر چیزی دقیق و روشن بیان کنیم جلوی خیلی از اختلافات گرفته خواهد شد. به خصوص خانم ها به این نکته توجه داشته باشند که آقایان معمولا دنبال منظور دقیق و واضح آنها هستند و از کلی گویی نتیجه چندانی نمی گیرند.

مثلا اگر می خواهید به همسرتان بگویید «کشوی میزت به هم ریخته است و بهتره اون رو جمع کنی» هیچ وقت از جمله کلی «خونه نامرتبه» استفاده نکنید. چون به احتمال زیاد به نتیجه ای که مدنظر دارید نمی رسید. پس خواسته خودتان را صریح و شفاف بیان کنید.

زدن با همسر2 300x168 - 12 اصل که اگر موقع صحبت کردن رعایت کنید آتش جنگ خانگی روشن نمی شود

اصل هفتم

قبل از این که انتقاد خود را مطرح کنید حتما از یکی از ویژگی های خوب همسرتان تعریف کنید یا احساستان را به او نشان دهید. با این کار به طرف مقابل انرژی می دهید و او راحت تر اشتباه خود را می پذیرد.

مثلا فرض کنید که می خواهید به همسرتان بگویید «دیشب تو مهمونی از دستت ناراحت شدم». با گفتن این جمله این احتمال وجود دارد که همسرتان فوری در مقام مقابله به مثل بر بیاید. اما اگر به جای آن بگویید «من خیلی دوستت دارم و تو همیشه منو خوشحال می کنی اما دیشب تو مهمونی از دستت ناراحت شدم» در این صورت همسرتان با روی گشاده تری به حرف های شما گوش می دهد.

اصل هشتم

تصور کنید شریک زندگی تان وقتی در حال صحبت کردن با شماست مدام از کلمه «چرا» استفاده می کند و از شما بابت هر چیزی توضیح می خواهد. در این صورت چه حسی خواهید داشت؟ مسلما هیچ کس دوست ندارد به صورت دائم مورد بازخواست قرار بگیرد و این مساله میزان صمیمیت را کاهش می دهد. پس در روابط خود و به ویژه در روابط زناشویی کمتر از کلمه «چرا» استفاده کنید.

اصل نهم

وقتی همسرتان از شما سوالی می پرسد بدترین کار این است که بدون این که مغزتان زمانی برای کوچکترین تحلیلی داشته باشد فوری و بدون هیچ تفکری جواب بدهید. اگر با فکر و صبر و تأمل به سوال همسرتان پاسخ بدهید قطعا پاسخ شما پخته تر و سنجیده تر خواهد بود. در این صورت کلمات بهتری را انتخاب می کنید و از جنگ لفظی احتمالی پیشگیری خواهید کرد.

اصل دهم

اگر کار اشتباهی انجام دادید از «عذرخواهی کردن» خجالت نکشید. عذرخواهی نه تنها شما را کوچک نمی کند بلکه نشان می دهد آدم قدرتمندی هستید. شما با عذرخواهی به همسرتان می گویید رابطه زناشویی برای شما بیشتر از غرورتان اهمیت دارد و با این کار او را به زندگی دلگرم می کنید.

اگر خواستید عذرخواهی کنید این کار را فوری انجام دهید و نگذارید زمان خیلی زیادی از انجام اشتباهتان بگذرد. همچنین، دقیقا مشخص کنید بابت انجام چه کاری عذرخواهی می کنید.  

زدن با همسر3 300x188 - 12 اصل که اگر موقع صحبت کردن رعایت کنید آتش جنگ خانگی روشن نمی شود

اصل یازدهم

هیچ حسی بدتر از این نیست که وقتی با همسرتان صحبت می کنید سر او در موبایل است و می گوید «تو بگو گوش می دم»! یا حتی بعضی ها همین جمله را هم نمی گویند.

چنین رفتاری این حس را منتقل می کند که همسرم به من و گفته هایم توجهی ندارد. پس فقط گوش دادن کافی نیست بلکه باید فعالانه صحبت های همسرتان را بشنوید. برای این کار بهتر است تمام موانعی که گفتگوی شما را مختل می کنند از بین ببرید و با توجه و تمرکز کامل و تماس چشمی از گفتگو با همسرتان لذت ببرید.

اصل دوازدهم

در هنگام گفتگو با همسرتان چه وقتی که خودتان صحبت می کنید و چه زمانی که در حال گوش دادن صحبت های او هستید، از زبان بدن غافل نشوید. رعایت اصول زبان بدن در هنگام گفتگو می تواند گفتگوی شما را بهتر، دلنشین تر و موثرتر کند.

این 5 اصل را به عنوان اصول گوش دادن با زبان بدن همیشه به خاطر داشته باشید:

  1. به همان حالتی که گوینده قرار دارد شما هم قرار بگیرید. مثلا اگر گوینده ایستاده شما هم بایستید یا اگر نشسته شما هم نشستن را به جای ایستادن انتخاب کنید.
  2. در هنگام صحبت های طرف مقابل حتما سرتان را تکان بدهید. البته، تکان دادن سر لزوما به معنای تأیید صحبت های طرف مقابل نیست بلکه این احساس را به او منتقل می کند که حواستان به حرف های او هست.
  3. دست به سینه نشستن حس خوبی به طرف مقابلتان نمی دهد پس گارد دفاعی نگیرید و حالت گشوده داشته باشید.
  4. هر چهره ای با خنده زیباتر است. پس لبخند را فراموش نکنید.
  5. به چشم های طرف مقابل نگاه کنید.

مطالب مرتبط:

۹ تفاوت زنان و مردان که ممکن است کار زندگی را به جاهای باریک بکشد

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه- ۳ // ۹ گام تا رسیدن به رابطه عاشقانه

چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟

یک نظر

  • محترم شریف پور گفت:

    با سلام و عرض ادب بسیار سپاسگزار از مطالب مفید واموزنده شما 🌹🌹🌹

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *