برای سلامتی جسم و روح‌تان در فصل پاییز این باید و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید

پاییز

پاییز فصل سرد و خشکی است و برای مصون ماندن از بیماری‌های این فصل بهتر است از خوردن موادغذایی سرد و خشک اجتناب کنید.

موسسه خانواده سلامت بنیان- هر فصلی ویژگی‌های خاص خود را دارد و با توجه به این ویژگی‌ها نوع تغذیه در هر فصل هم متفاوت است. برای داشتن جسم و روح سالم باید تغذیه متناسب با آن فصل به درستی رعایت شود. در این گزارش، به معرفی مواد غذایی مفید برای استفاده در فصل پاییز می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که بهتر است در این فصل از خوردن چه غذاهایی خودداری کنید.

در فصل پاییز این مواد غذایی را نخورید

طب سنتی معتقد است که پاییز مزاج خشکی دارد و نباید کارهایی انجام داد که باعث خشکی بیشتر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی بسیار گرم مانند گوشت‌های مانده، گوشت شکار، ادویه‌جات خیلی گرم مانند فلفل، دارچین، زنجبیل و … خودداری کنید.  

و زنجبیل - برای سلامتی جسم و روح‌تان در فصل پاییز این باید و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید

همچنین بهتر است در پاییز مصرف مواد غذایی زیر را به حداقل برسانید: غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریز شده و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، انواع سس، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته‌بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پر رنگ، مواد حاوی افزودنی و نگه دارنده، بادمجان، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، آب لیمو، آب غوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، گوجه فرنگی، میوه های ترش (لیموترش، گریپ فروت، انار ترش و پرتقال)، عدس، لوبیا سبز و ترشیجات.

شیرینی‌هایی که می‌توانید در پاییز بخورید

در فصل پاییز بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر و مسهل استفاده کنید تا مزاج شما سبک شود. خوردن شیرینی‌هایی که در آنها از مغزهای آجیلی استفاده شده یا با کشمش، شیره خرما و عسل شیرین شده باشد نیز مفید است.

گوشت‌های معتدل مصرف کنید

در مورد گوشت‌ها نیز بهتر است در فصل پاییز گوشت‌های با طبع معتدل مانند گوشت گوسفند، بز و مرغ را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

نوشیدنی‌های مفید

در مورد نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مناسب فصل پاییز هم می‌توان به چای کمرنگ سبز و سیاه، دم‌کرده گل گاو زبان به همراه لیمو عمانی بدون نبات، دمنوش آویشن، بابونه و اسطوخودوس و همچنین شربت عسل با مقداری آبلیمو اشاره کرد.

.jpg - برای سلامتی جسم و روح‌تان در فصل پاییز این باید و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید

انار شیرین بخورید

از میان میوه‌ها نیز خوردن میوه‌هایی مانند انار، به، سیب، گلابی، خرمالو و لیمو شیرین توصیه می‌شود. البته، توجه داشته باشید که بهتر است انار شیرین مصرف کنید نه انار ترش. انار در پاکسازی معده و تصفیه خون نقش موثری دارد و باعث بهبود اعضای اصلی بدن مانند مغز، قلب و کبد می‌شود.

.jpg - برای سلامتی جسم و روح‌تان در فصل پاییز این باید و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید

بهتر است به جای آب انار از دانه‌های انار استفاده کنید چون هسته و فیبر این دانه‌ها ملین است و در مقایسه با آب انار، هضم سبک‌تر و جذب بهتری دارد. بهترین زمان خوردن انار صبح ناشتاست و بهتر است آن را با کمی گلپر میل کنید چون گلپر علاوه بر بوی مطبوعی که دارد میزان نفاخ بودن انار را کاهش می‌دهد.

در پاییز به طور مرتب از شلغم استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در فصل پاییز به آن دچار می‌شوند سرماخوردگی است. راه ساده اما بسیار اثرگذار پیشگیری از این مشکل نیز مصرف مرتب شلغم است. توصیه می‌شود هر روز 2 تا 4 عدد شلغم را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

.jpg - برای سلامتی جسم و روح‌تان در فصل پاییز این باید و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید

شلغم بهترین ترکیبات را برای تقویت قوای بدن داراست و کسی که در فصول سرد سال به طور مرتب از شلغم استفاده کند خانه بدنش را در برابر بیماری‌ها ایمن‌سازی کرده است. شلغم علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی نیز در کاهش التهاب مفاصل، افزایش قوای جنسی، دفع سنگ کلیه و رفع عفونت دارد.

مطالب مرتبط: 

یبوست را با این 15 راهکار از بدنتان فراری دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *