تیک هایی که اگر درمان نشوند تا آخر عمر کودک او را درگیر می کنند؛ راه چاره چیست؟

تیک کودک

وقتی مشکل تیک های کودکان دیر تشخیص داده شود ممکن است به صورت مزمن در بیاید و چندین سال یا حتی تا آخر عمر کودک را درگیر خود کند پس باید فکری به حال آن شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از عادت های غیر معمول کودکان، تیک هایی است که به صورت های مختلفی بروز می کند. با سمانه شیرلو؛ روانشناس، مشاور و کارشناس موسسه خانواده سلامت بنیان در رابطه با دلایل ایجاد این مشکل در کودکان و راه های درمان آن گفتگو کردیم که مشروح این گفتگو را پیش رو دارید.

تیک به چه رفتارهایی گفته می شود؟

شیرلو با اشاره به تعریف تیک گفت: بعضی از بچه ها ممکن است حرکاتی در صورت، گردن و اندام های فوقانی خودشان داشته باشند که این حرکت ها بدون منظور، بدون هدف، سریع و نامنظم، ناگهانی، غیر ارادی و تکرار شونده هستند.

کودکان - تیک هایی که اگر درمان نشوند تا آخر عمر کودک او را درگیر می کنند؛ راه چاره چیست؟

این مشاور افزود: شایع ترین نمونه های تیک به هم زدن پلک ها، مکیدن لب ها، بیرون آوردن زبان، بالا آوردن شانه ها، آه کشیدن، صاف کردن گلو، حرکات چرخشی سر، بالا آوردن بازوها، شکلک در آوردن، کشیدن هوا با صدا به داخل بینی و سرفه های سطحی هستند.

چه زمانی باید از یک رفتار بگذرد تا آن را تیک بنامیم؟

او در این رابطه که چه زمانی باید طول بکشد تا بتوانیم تیک را یک اختلال روانشناختی بدانیم اظهار داشت: زمانی تیک به عنوان یک اختلال روانی نامگذاری می شود که حداقل 1 سال طول بکشد.

شیوع تیک ساده در 7 سالگی است

شیرلو با اشاره به این که تیک به دو دسته “ساده” و “مجموعه ای از حرکات غیر ارادی” تقسیم بندی می شود بیان داشت: تیک ساده رفتارهایی مانند به هم زدن پلک ها، شکلک درآوردن و … است که به آنها اشاره کردیم. این مشکل معمولا در سن 7 سالگی بیشتر دیده می شود اما قبل از 4 سالگی یا قبل از دوران بلوغ کمتر چنین تیکی مشاهده می شود.

tics child - تیک هایی که اگر درمان نشوند تا آخر عمر کودک او را درگیر می کنند؛ راه چاره چیست؟

این مشاور خاطرنشان کرد: دلیل شیوع تیک ساده در سن 7 سالگی ورود بچه ها به مدرسه و استرس هایی است که در مدرسه یا در راه مدرسه وجود دارد یا تکالیفی که از توانایی های کودک خارج است.

دلیل ایجاد تیک

او در ادامه گفت: علت به وجود آمدن این مشکل، تشویش، هیجان، استرس و فشاری است که به کودک وارد می شود و والدین برای این که بتوانند تیک کودک را کاهش دهند و آن را از بین ببرند باید در ابتدا منبع فشار و استرس او را شناسایی کنند. در واقع، والدین ابتدا باید این منبع فشار را بررسی و پیدا کنند سپس آن را برطرف کنند.

باید و نبایدهای برخورد پدر و مادر در مواجهه با تیک کودک

شیرلو درباره بهترین نوع برخورد والدین با این مشکل کودکان بیان داشت: توصیه ما به والدین، معلم ها و افراد دیگری که با بچه ها در ارتباط هستند این است که وقتی کودک این حرکات غیر ارادی را بروز می دهد این مساله را نادیده بگیرند و به آن توجه نکنند. همچنین، وقتی بچه در جمعی حضور دارد به دیگران در مورد تیک بچه توضیح ندهند و به خود او بازخورد ندهند که این چه رفتارهایی است و این چه صداهایی است که از خودت در می آوری.

این مشاور در رابطه با زمان طول کشیدن این تیک ها گفت: تیک ها معمولا موقتی هستند و بعد از چند وقت از بین می روند به ویژه اگر فشارهایی که به بچه وارد می شود به صورت خود به خود یا در نتیجه اقداماتی برطرف شود تیک هم از بین خواهد رفت.

حرکات غیر ارادی کودک

او در توضیح دسته دیگر تیک ها یعنی حرکات غیر ارادی اظهار داشت: گاهی ممکن است فرزند ما بیش از یک حرکت تیک را داشته باشد یعنی ممکن است همزمان که یک حرکت رفتاری دارد یک تیک صوتی هم داشته باشد. تیک صوتی می تواند بیان کلمات معمولی یا بیان یک سری از کلمات زشت و وقیح باشد که دائما تکرار می شود یا این که حرکات عجیب و غریبی است مثل این که اشیاء را بجود یا دائما به چیزی دست بزند یا قوز کند یا با یک یا دو پا جست و خیز کند. در مواقعی این حالات شدید است اما بعضی اوقات شدت آن کمتر است.

1 - تیک هایی که اگر درمان نشوند تا آخر عمر کودک او را درگیر می کنند؛ راه چاره چیست؟

شیرلو افزود: معمولا در سن 6 سالگی در پسرها این مدل از تیک بیشتر است و ممکن است این بچه ها به اختلال در یادگیری یا اختلال در کاهش دقت و توجه هم مبتلا باشند. معمولا این بیماری در کودکان دیر تشخیص داده می شود چون علایم اولیه آن بسیار خفیف است و تعبیری که والدین از این حرکات دارند لجاجت یا پرخاشگری کودک است که به این شکل خود را بروز می دهد.

این مشاور خاطرنشان کرد: وقتی این مشکل دیر تشخیص داده شود ممکن است به صورت مزمن در بیاید و چندین سال یا حتی تا آخر عمر کودک را درگیر خود کند.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

او درباره اقدامات درمانی بیان داشت: توصیه می شود اگر 6 ماه از بروز تیک گذشت به روانشناس مراجعه شود. روانشناس اقداماتی برای درمان رفتاری تیک های کودک توصیه می کند تا کودک از این حرکتی که از آن انرژی می گیرد و هم خودش و هم والدینش را آزار می دهد و حتی مانع تحصیل یا تفریح او می شود خلاصی پیدا کند.

شیرلو در ادامه گفت: در مواقعی هم کودک باید دارو دریافت کند. معمولا برحسب تحمل کودک هالوپریدول تجویز می شود. تجویز این دارو معمولا با دوز کم شروع می شود سپس دوز آن را افزایش می دهند تا حرکات کودک کنترل شود.

حتی شاید لازم باشد از کودک نوار مغزی بگیریم

این روانشناس اظهار داشت: برای درمان تیک کودک، تشخیص افتراقی هم صورت می گیرد به این معنا که بدانیم این رفتار یک تیک است یا ممکن است مشکل دیگری در میان باشد. معمولا بچه را در این مواقع به پزشک ارجاع می دهیم چون ممکن است تشنج های کوچک و موضعی داشته باشد که خود را به صورت تیک نشان می دهد. اگر کودک مشکوک به این قضیه باشد با نوار مغزی مشخص می شود که رفتار او ناشی از تشنج است یا تیک است.

.jpg - تیک هایی که اگر درمان نشوند تا آخر عمر کودک او را درگیر می کنند؛ راه چاره چیست؟

سخن آخر

او با اشاره به این که این بیماری آزار دهنده است و انرژی زیادی را از کودک می گیرد و حتما باید درمان شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که  اگر این رفتارها را دیدیم آنها را نادیده بگیریم و اهمیت ندهیم و به کودک هم بازخورد ندهیم. همچنین، اگر نتوانستیم متوجه شویم منشأ استرس هایی که موجب بروز این رفتارها شده چیست حتما به یک روانشناس و درمان گر کودک مراجعه کنیم تا کودک درمان شود.

این مطالب را هم بخوانید ضرر نمی کنید:

تعریف، علایم، علت و راه  های درمان تیک در کودکان چیست؟ 

حل مشکل ADD(کمبود توجه) و ADHD(بیش فعالی)به وسیله نوروفیدبک

ADHD چیست؟ (نقص توجه / بیش فعالی)

‫6 نظر

  • اگر روانشناس خوب هم میشناسید معرفی کنید

  • سپاس از سایت خوبتون

  • ردیاب AKS گفت:

    خیلی خوب بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *