این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

مناسب برای خواب 1 - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

مواد شیرین و مواد نشاسته ای در اغلب اشخاص مانند قرص خواب آور مؤثر هستند. به طوری که طی سال های دراز در طب سنتی از عسل به همین منظور استفاده می شده است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بعضی از افراد با مشکل بی خوابی و کم خوابی دست و پنجه نرم می کنند. طوری که شب تا صبح از این پهلو به آن پهلو می غلتند و به سختی به خواب می روند. خیلی وقت ها هم همان میزان خواب کم، کیفیت لازم را ندارد و به اصطلاح “بدخواب” هستند. طب سنتی و طب نوین بعضی از مواد غذایی را برای خواب مناسب می دادند و معتقدند افراد با مصرف این غذاها می توانند خوابیدن خوبی را تجربه کنند.

مواد شیرین بخورید تا راحت بخوابید

مواد شیرین و مواد نشاسته ای در اغلب اشخاص مانند قرص خواب آور مؤثر هستند. به طوری که طی سال های دراز در طب سنتی از عسل به همین منظور استفاده می شده است. دکتر ورتمن دانشمند تغذیه در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست می گوید: اگر برای خوب خوابیدن مشکل دارید نیم ساعت قبل از استراحت مقداری در حدود ۳۰ گرم از مواد شیرین و نشاسته ای بخورید.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

بالاخره نوشیدن شیر به خواب راحت کمک می کند یا خیر؟

در گذشته مرسوم بود که برای به خواب رفتن از یک فنجان شیر گرم یا داغ استفاده می کردند و معتقد بودند که این کار به خوابیدن با کیفیت خوب کمک می کند. تحقیقات بسیاری در مورد این مساله انجام شده که برخی این ادعا را رد می کنند. مثلا بعضی از دانشمندان معتقدند شیر دارای مقدار کافی ماده شیمیائی خواب آور تریپتوفان که در مغز به ماده آرام بخش سروتونین تبدیل می شود نیست و حتی خوردن یك فنجان شیر در اغلب اشخاص ممکن است حتی موجب بیداری شود.

تحقیقات دیگری هم خلاف این مطلب را ثابت کرده اند. به عقیده برخی از محققان از جمله دکتر “وارو تایلر” وجود نوعی موادمخدر طبیعی به نام کازومورفین در شیر ممکن است تا حدودی خاصیت خواب آوری شیر را تأیید کند به ویژه اگر شیر، گرم باشد.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

“دکتر اندريو” پزشک دانشگاه آریزونا نیز تایید می کند که شیر ممکن است برای رفع بی خوابی در بعضی اشخاص مؤثر باشد و او شخصا مشاهده کرده است که شیر در عده ای افراد اثر قرص مسکن و آرام بخش داشته است. در نتیجه توصیه دانشمندان این است که هر کس باید به ندای فیزیولوژی بدن خودش توجه کند و اگر شیر گرم برای او خواب آور بود از آن استفاده کند.

تأثیری که موز روی خواب راحت دارد

یکی دیگر از مواد غذایی مفید، «موز» است. به عقیده دکتر مایکل بروز، موز به دلیل داشتن منیزم تأثیر مثبتی در آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه ها و سلامتی دستگاه گوارش دارد. به همین دلیل می تواند به راحت خوابیدن شما کمک کند.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

این گیلاس معجزه بخش

گیلاس و شربت آن هم یکی دیگر از معجزه بخش هایی هستند که کمک می کنند خواب راحتی داشته باشید. تحقیقات و مطالعات مجله خوراکی های درمانگر که در سال 2010 انجام گرفت نشان داد که مصرف یک لیوان شربت گیلاس که دارای ملاتونین است بی خوابی را در بزرگسالان به شکل چشمگیری کاهش می دهد. شما می توانید قبل از استراحت از گیلاس یا شربت آن یا حتی گیلاس خشک استفاده کنید.

گیلاس - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

دمنوش های مفید برای خواب خوب

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که اکثر دمنوش های بدون کافئین باعث تقویت احساس خواب آلودگی می شوند. به توصیه پزشکی به نام «شان تالبوت» ترکیب چای سبز با چای بابونه می تواند اثر آرامبخش داشته باشد و مدت زمان لازم برای به خواب رفتن و مدت و کیفیت خواب را افزایش دهد. سنبل‌الطیب و اسطوخودوس هم دمنوش هایی هستند که نوشیدن آنها توصیه می شود.

tea - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

ترکیبی خوشمزه و آرامش بخش

کاهو و سیب هم دارای ترکیبات آرامش بخش هستند. بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر با یک عدد سیب بخورید یا اگر به شیر حساسیت دارید، آب کاهو و آب سیب را مخلوط کرده و یا سالادی از کاهو و سیب رنده شده همراه با سسی که از آب لیمو یا نارنج و یک قاشق روغن زیتون تهیه شده، میل کنید.

سیب - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

بعضی از مواد غذایی هم هستند که خوردن آنها نه تنها هیچ کمکی به خواب راحت نخواهد کرد بلکه باعث آشفتگی آن هم می شوند.

سبزیجاتی که نباید قبل از خواب بخورید

سبزیجاتی مانند کلم سرشار از ویتامین ها و املاحی هستند که مصرف آنها می تواند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامتی داشته باشد. اما اگر این سبزیجات در ساعات انتهایی شب مصرف شوند بدن مجبور است برای هضم آنها فعالیت کند و همین مساله خواب را با مشکل مواجه می کند. پس بهتر است کلم را در روز مصرف کنید نه چند ساعت مانده به پایان شب.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

شب ها با پیتزا، ماکارونی و سس خداحافظی کنید

همچنین، بهتر است برای جلوگیری از اختلال در خواب در ساعت های پایانی شب از مصرف پیتزا و ماکارونی همراه با سس گوجه فرنگی خودداری کنید. در صورتی که قصد مصرف این مواد غذایی را دارید بهتر است حداقل 3 ساعت زودتر از این که به رختخواب از آنها استفاده کنید.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

چه زمانی نباید مواد غذایی کافئین دار مصرف کنیم؟

مواد غذایی کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات تلخ و … هم جز موادی هستند که می توانند خواب شما را با اختلال مواجه کنند. پس بهتر است شب ها قید مصرف آنها را بزنید.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

شب ها بی خیال خوردن گوشت قرمز شوید

استفاده از گوشت قرمز و پنیرهای کهنه در ساعت های منتهی به خواب شبانه نیز مانع از خواب مطلوب و راحت می شود. در حالی که گوشت قرمز حاوی پروتئین است و می توان انواع بدون چربی آن را هم انتخاب کرد اما هنوز هم نمی شود چرب بودن آن را انکار کرد. همین چربی گوشت قرمز یکی از عواملی بوده که هضم آن را سخت می کند. پس سعی کنید روزها از گوشت قرمز استفاده کنید نه در ساعت های پایانی شب.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

غذاهای تند ممنوع!

غذاهای تند و ادویه دار هم اگرچه در مواردی بسیار مفید هستند و حتی از طریق افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کنند اما مصرف آنها شب ها قبل از خواب موجب آشفتگی خواب خواهد شد. دلیلش هم این است که غذاهای تند باعث افزایش درجه حرارت بدن می شوند.

.jpg - این غذاها را در ساعت های پایانی شب بخورید تا 7 پادشاه را خواب ببینید

مطالب مرتبط:

چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

سرطان رحم را با این رژیم غذایی از میدان به در کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *