تغذیه و سلامت

این راه‌های طبیعی و سالم را برای راحت شدن از شر عرق کردن در گرما امتحان کنید

شما باید به بدنتان فرصت بدهید تا بتواند از طریق فعالیت‌های متابولیکی، مواد سمی را از خود دور کند. از جمله این فعالیت‌ها، عرق کردن است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- جاوید نجفی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی؛ تعریق زیاد در تابستان و ماه‌های گرم سال تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ می‌شود. با این حال، تعریق در سلامتی بدن نقش مهمی دارد.

نقش تعریق فراتر از کاهش دمای بدن است. یکی از مهم‌ترین وظایف غدد تعریق، خارج کردن مواد سمی و مضر از بدن است. به همین دلیل است که برای داشتن بدنی سالم، عرق کردن بسیار مهم است.

شما باید به بدنتان این فرصت را بدهید تا بتواند از طریق فعالیت‌های متابولیکی گوناگون، مواد سمی را از خود دور کند. از جمله این فعالیت‌های متابولیکی می‌توان به دفع ادرار، مدفوع، بازدم کربن دی‌اکسید و تعریق اشاره کرد.

از دئودورانت‌ها برای کاهش عرق استفاده نکنید

دئودورانت‌ها نه تنها جلوی خارج شدن مواد سمی بدن را می‌گیرند، بلکه دارای موادی شیمیایی و خطرناکی هستند که به محض تماس با پوست زیر بغل، جذب شده و وارد خون می‌شوند و به وسیله خون به اندام‌های گوناگون، مانند کبد، منتقل می‌شوند و باعث بروز سرطان می‌شوند. برخی مواد موجود در دئودورانت‌ها، مانند آلومینیوم، بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند و منجر به برخی بیماری‌ها، مانند آلزایمر می‌شوند.

غذاهایی که باعث افزایش تعریق می‌شوند

مصرف برخی از غذاها می‌تواند علت اصلی تعریق بیش از حد باشد. برخی مواد غذایی وجود دارند که با عنوان “غذاهای تعریق”  شناخته شده‌اند. به عبارتی این غذاها می‌توانند فعالیت غدد عرقی را در فرد بالا ببرند.

غذاهایی که در افزایش تعریق شهرت جهانی دارند شامل موارد زیر هستند:

سیر، پیاز، زردچوبه و سایر ادویه‌ها و کافئین که در قهوه، چای، کاکائو و نسکافه وجود دارد، گوشت قرمز و سایر غذاهایی که مزه و بوی قوی دارند.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش میزان تعریق، برای کاهش بوی بد عرق که معمولا در هنگام تعریق مفرط تشدید می‌شود، مناسب باشد.

غذاهایی که بوی عرق شما را بیشتر می‌کنند

گوشت قرمز اولین عامل غذایی بوی بد عرق است. گوشت قرمز در بدن دچار نوعی رکود می‌شود؛ زیرا در دستگاه گوارش به مدت طولانی می‌ماند و فاسد می‌شود و انواع و اقسام سموم را از طریق روده بزرگ در جریان خون آزاد می‌کند.

گیاه‌خوارانی که گوشت مصرف نمی‌کنند، اما از غذاهای فرآوری شده زیادی استفاده می‌کنند، دارای رژیم غذایی بسیار ناسالمی هستند و احتمال اینکه سموم در بدن آن‌ها زیاد شود بالاست.

مورد بعدی، غذاهایی هستند که در کارخانه‌ها تولید و فرآوری می‌شوند و دارای مقادیر زیادی آرد تصفیه‌شده، قند، روغن هیدروژنه و سایر مواد غذایی فرآوری شده هستند و درعین‌حال از فیبر کمی برخوردارند.

خوشبوکننده‌های طبیعی بدن

رژیم غذایی مبتنی بر فیبر و سبزیجات، نه تنها بدن را از درون پاک می‌کند، بلکه نوعی خوشبوکننده طبیعی نیز محسوب می‌شوند.

کلروفیل و سایر مواد مغذی گیاهی بدن شما را از سموم پاک می‌کند. برخی از این گیاهان مفید عبارت‌اند از جعفری، گشنیز، کرفس، انواع نعناع، رزماری، آویشن و سایر گیاهان معطر.

 ادویه‌ها می‌توانند باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق شوند. مصرف سبزی‌هایی نظیر سیر و پیاز نیز روی بوی عرق تأثیر می‌گذارد و آن را بدبو می‌کند.

لیست غذاهایی که تعریق را کنترل می‌کنند

غذاهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند تعریق را کنترل کنند. این لیست حاوی غلات و سبزیجات هستند. میوه‌های تازه‌ای همچون پرتقال، هندوانه و هلو هم می‌توانند موثر باشند. غذاهای سرشار از پروتئین همچون تخم‌مرغ یا محصولات سویا هم می‌توانند تعریق را کاهش دهند. مصرف تمام این مواد غذایی می‌توانند به کاهش تعریق شما کمک کنند.

مایعاتی که برای کاهش تعریق مفید هستند

بهترین گزینه آب گوجه فرنگی است که می‌تواند تعریق بیش از اندازه را کنترل کند. از نوشیدنی‌های داغ هم دوری کنید چرا که می‌توانند باعث تعریق بیشتر شوند. آب میوه‌های تازه و نوشیدنی های سرد، مفیدند.

مخلوط عسل و سرکه سیب را امتحان کنید

مخلوط عسل و سرکه‌ سیب واقعا می‌تواند مفید باشد. این نوشیدنی سطح سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از تعریق بیش از اندازه جلوگیری می‌کند.

هر روز ورزش کنید

ورزش به هر شکلی می‌تواند مفید باشد. پیاده روی، شنا یا هر ورزش دیگری می‌تواند به افزایش سطح اندروفین بدن کمک کند که در این صورت، از به وجود آمدن شرایطی که باعث تعریق بیش از اندازه خواهد شد جلوگیری بعمل خواهد آورد.

چای سبز بنوشید

محصولات گیاهی قطعا می‌توانند به کنترل تعریق کمک کنند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تنظیم درجه حرارت طبیعی بدن می‌شود.

از روغن درخت چای غافل نشوید

کاربرد موضعی روغن درخت چای به کنترل وضعیت تعریق بیش از اندازه کمک می‌کند. این روغن چیزی است که در اغلب پودرها و اسپری‌ها از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که روغن درخت چای خواص ضد قارچی دارد، از بوجود آمدن عفونت‌های پوستی نیز جلوگیری خواهد کرد.

آب را فراموش نکنید

خوردن مقادیر زیاد مایعات، مخصوصا آب خالص، به بدن کمک می‌کند تا خود را هیدراته نگه دارید و نیز دمای بدن را در حد مناسب تنظیم کنید. در این شرایط است که نیاز بدن به تعریق کاهش می‌یابد. اما لازم است از نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی پرهیز کنید.

روی و مکمل آن

روی قادر است بوی آزاردهنده عرق را در هنگام تعریق شدید کاهش دهد. استفاده از مکمل روی علاوه بر کاهش بوی عرق، فواید منحصر به فردی نظیر سلامت پوست و مو، بهبود زخم‌ها و …را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

آب لیمو مصرف کنید

دلیل تأثیر آب لیمو را این‌گونه توجیه کرده‌اند که اسید موجود در لیمو توانایی بالایی در از بین بردن بوی عرق دارد. با این حال نمی‌توان گفت آب لیمو تأثیر جدی در کاهش تعریق دارد.

با توجه به همه نکاتی که گفته شد، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که راه کاهش بوی بد عرق، پاک و تمیز کردن بدن از درون و بیرون است. اگر عرق شما بوی نامطبوع و تندی دارد،  باید بدانید که رژیم غذایی‌تان به یک تغییر اساسی نیاز دارد.  

مطالب مرتبط: 

یبوست را با این 15 راهکار از بدنتان فراری دهید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن