چه کسانی اختلال شخصیت مرزی دارند و چگونه درمان می شوند؟

اختلال-شخصیت-مرزی

تاکنون بیش از 11 نوع اختلال شخصیت معرفی شده است که اختلال شخصیت مرزی یکی از مهمترین و شایعترین این دسته از نابسامانی هاست. از هر صد نفر 2 نفر مبتلا به این اختلال شخصیت هستند.

موسسه خانواده سلامت بنیان، در مبحث سلامت روان، کلمه شخصیت به تمامی روش هایی گفته می شود که فرد در مقابله با محیط دایما در حال تغییر، به کار می برد. اختلال در این روش ها سبب اختلال در شخصیت می شود که نیمی از نابسامانی های روانپزشکی را به خود اختصاص می دهد. افرادی که دارای اختلال شخصیت هستند عمدتا در درس، ازدواج و کار با مشکل مواجه شده و تمایل بیشتری به اعتیاد پیدا می کنند.

اختلالات شخصیت افراد را مستعد ابتلا به انواع مختلفی از بیماری های شدید روانی همچون اختلالات افسردگی، دوقطبی، اضطرابی، اسکیزوفرنی، اختلالات کنترل تکانه و اختلالات خوردن می کند. از طرفی با بهبود صفات شخصیتی و کیفیت زندگی می توان از بسیاری از مشکلات فوق جلوگیری نمود.

ویژگی های افراد دارای اختلال شخصیت مرزی

تاکنون بیش از 11 نوع اختلال شخصیت معرفی شده است که اختلال شخصیت مرزی یکی از مهمترین و شایعترین این دسته از نابسامانی هاست. از هر صد نفر 2 نفر مبتلا به این اختلال شخصیت هستند. این افراد عمدتا دارای تصور ناپایداری از خود و روابطشان با دیگران هستند. در رابطه با دوستان و یا معشوق های خود عواطف آرمانی و پر تلاطم و پر آشوب را تجربه می کنند. از اینکه توسط دیگران طرد شوند بسیار هراس داشته و این مساله سبب بروز اضطراب شدید در این افراد می شود. گاه برای جلوگیری از این امر رفتارهای خودکشی و خودزنی در قالب تهدید بروز پیدا کرده که البته همیشه باید از سوی درمانگر جدی تلقی شود.

شخصیت - چه کسانی اختلال شخصیت مرزی دارند و چگونه درمان می شوند؟

این افراد اغلب در کنترل خشم و تکانش های خود (مانند ولخرجی، رابطه جنسی، مصرف مواد، پرخوری، رانندگی و …) ناتوان هستند و تقریبا همیشه در بحران به سر می برند. احساس پوچی مزمن و سوءظن و بدبینی از جمله مهمترین علایم این اختلال شخصیت می باشد. گاه این بیماران در پاسخ به استرس، دچار روانپریشی شدیدی می شوند که کنترل آن بسیار حائز اهمیت است. تعارضات و آسیب های روانی در کودکی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی عمدتا دیده می شود.

راه های درمان

جهت درمان این اختلال در ابتدا توصیه می شود وضعیت بحرانی بیمار آسیب دیده توسط روانپزشک مدیریت شود. این امر شامل کنترل علایم روانپریشی، اضطراب شدید و خلق اولیه بیمار، افکار خودکشی و خودزنی، پرخاشگری و تکانش گری و انزوای اجتماعی می شود. بر این اساس داروهای ضد روانپریشی با دوز کم، داروهای دارای خواص ضد اضطراب و ضدافسردگی و داروهای ثبات دهنده خلق استفاده مورد استفاده قرار می گیرد.

شخصیت - چه کسانی اختلال شخصیت مرزی دارند و چگونه درمان می شوند؟

بستری در بیمارستان روانپزشکی در این اختلال ندرتا صورت می گیرد. پس از پایدار نمودن وضعیت اولیه بیمار با استفاده از درمان های روان پویشی و شناختی می توان ارزش ها را بیدار کرده و شخصیت بیمار را ارتقا داد.

چند توصیه به بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت یک اشکال در سلامت روان است و با پیگیری و درمان قادر به کنترل آن خواهیم بود. به این منظور بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • غذای سالم میل کنید.
  • مراقب نظم خواب شبانه خود باشید.
  • از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده را منظم و به تعداد مصرف نمایید.
  • وقتی کارها سخت و دشوار شد و تحت فشار قرار گرفتید به روانپزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *