تأثیر انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

زمان نزدیکی - تأثیر انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

بسیاری از زنان و مردان آنچه از فیزیک جنسی خود درک می‌کنند را با آنچه آرمانی می‌دانند متفاوت می‌بینند و این موضوع باعث سرخوردگی و ناراحتی ایشان و کاهش عزت نفس می‌شود. حتی تحقیقات نشان می‌دهد یک چهارم افرادی که هیچگونه مشکلی در اندام خود ندارند و کاملا طبیعی هستند، انگاره بدنی مناسبی ندارند و از اندام خود اظهار ناخشنودی می‌کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، روانشناس و سکس تراپ؛ از آن جایی که دغدغه در مورد انگاره بدنی عامل بسیاری از اختلالات جنسی است، قبل از اینکه اختلالات و مشکلات جنسی بیان شود لازم است موضوع انگاره بدنی و فیزیک جنسی مورد بررسی قرار گیرد.

اهمیت انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی

یکی از عمده‌ترین مسایل مرتبط با مساله جنسی در جوامع مختلف و از جمله در ایران بحث انگاره بدنی است که به‌ویژه در مورد اندام‌های جنسی از اهمیتی بیشتر برخوردار است. این موضوع هم در آقایان و هم در خانم‌ها بعنوان یک سوال مطرح است که آیا من از اندام مناسب و خوبی برخوردارم یا خیر؟

زنان خیلی بیش از مردان تحت فشار چگونگی انگاره آرمانی اندامشان قرار دارند. چون بسیاری از مجله‌‌های زنان تصاویری از زنان را چاپ می‌کنند که ظاهرشان بطور ضمنی یا آشکارا چیزی است که انتظار می‌رود خوانندگان آرزویش را داشته باشند. در برنامه‌‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، تبلیغات و سایر رسانه‌ها نیز چنین تصاویری به وفور عرضه می‌شوند.

زنان حساسیت بیشتری روی انگاره بدنی خود دارند

در مجله‌‌های مرتبط با مردان نیز بیشتر از آنکه اندام مردان به تصویر کشیده شود تصاویر زنان به چاپ می‌رسد و اندام‌های آرمانی زنان برای مردان به تصویر کشیده می‌شود لذا می‌توان گفت جامعه نگاهی که به تصاویر آرمانی از اندام زنان دارد بیشتر از نگاه به تصاویر آرمانی از اندام مردان است. این موضوع به دلیل اهمیت نداشتن موضوع انگاره بدنی برای مردان نیست بلکه این موضوع حساسیت بیشتر زنان روی انگاره بدنی‌شان را توجیه می‌کند. همچنین این موضوع که چرا مردان اهمیت زیادی به ظاهر زنان در ازدواج می‌دهند را توجیه می‌کند.

بدنی1 - تأثیر انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد زنان بیش از مردان به ظاهر فیزیکی خود اهمیت می‌دهند و تفاوت بیشتری بین ادراکی که از خود دارند و خود آرمانی‌شان وجود دارد. همچنین، شواهد نشان می‌دهد کودکان نیز بعد از بلوغ نسبت به تغییرات بدنی بین همگنان خود هشیارتر می‌شوند و خود را با افراد همسن خود مقایسه می‌کنند و این موضوع روی عزت نفس آنها تاثیر زیادی دارد.

موضوع آلت تناسلی و شکل و فرم آن نیز از حساسیت برای هر دو جنس برخوردار است. افراد وقتی به دوره بلوغ می‌رسند تغییرات مشهودی را در سیستم تناسلی خود می‌بینند. مو‌های ناحیه تناسلی رشد می‌کند و از ضخامت بیشتری برخوردار می‌شود و شکل و فرم آلت تناسلی در هر دو جنس تحت تاثیر هورمون‌های جنسی که در دوره بلوغ افزایش یافته‌اند، تغییر پیدا می‌کند. طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن دستگاه تناسلی بعنوان یک ابهام بزرگ ذهن فرد را درگیر می‌کند و او نسبت به اینکه آیا از نظر اندام جنسی طبیعی است، حساس می‌شود.

یک چهارم افرادی که اندام طبیعی دارند از اندام خود ناراضی هستند

بسیاری از زنان و مردان آنچه از فیزیک جنسی خود درک می‌کنند را با آنچه آرمانی می‌دانند متفاوت می‌بینند و این موضوع باعث سرخوردگی و ناراحتی ایشان و کاهش عزت نفس می‌شود. حتی تحقیقات نشان می‌دهد یک چهارم افرادی که هیچگونه مشکلی در اندام خود ندارند و کاملا طبیعی هستند از اندام خود اظهار ناخشنودی می‌کنند.

در جامعه ما علیرغم ممنوعیت مطبوعات و رسانه‌ها از چاپ و پخش تصاویر زنان و اندامشان و همچنین رعایت حجاب، دغدغه نسبت به انگاره بدنی همچنان در زنان وجود دارد و آمار بالای عمل جراحی زیبایی بینی در ایران در مقایسه با سایر کشورها گویای این دغدغه است.

90 درصد از علل اختلال‌های کنش جنسی در مردان مربوط به مشکلات روانی هستند

همچنین، به دلیل نبود آموزش‌های لازم و درست، دغدغه در مورد انگاره از فیزیک جنسی زیاد است و همین مساله باعث ایجاد بسیاری از مشکلات و اختلالات عملکرد جنسی می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند 90 درصد علل اختلال‌های کنش جنسی در مردان روانی هستند و یکی از علل روانی انگاره بدنی ناگوار از خویش است.

تفاوت دغدغه‌ها در مورد انگاره بدنی در میان زنان و مردان

در زنان تناسب اندام و نداشتن چربی اضافه، لاغر و باریک اندام بودن، اندازه سینه‌ها و فرم و شکل و رنگ ناحیه تناسلی بعنوان مهمترین دغدغه‌ها در انگاره بدنی هستند و در مردان فرم عضلانی بدن و اندازه آلت تناسلی مهمترین دغدغه‌ها را شکل می‌دهند.

اهمیت آموزش صحیح در مورد  فیزیک جنسی طبیعی

باید توجه داشت که بخش عمده این دغدغه‌ها غیر واقعی و در افرادی است که از فیزیک جنسی طبیعی برخوردارند. لذا برای درمان اختلالات جنسی یکی از مهمترین کارهایی که می‌توان انجام داد ارائه آموزش صحیح در مورد فیزیک جنسی طبیعی و تغییرات طبیعی اندام تناسلی است تا فرد از طبیعی بودن خود اطمینان یابد و دغدغه و نگرانی نداشته باشد.

بدنی - تأثیر انگاره بدنی در مورد اندام‌های جنسی در رضایت زنان و مردان از رابطه جنسی

تأثیر دیدن فیلم‌های پورن در افزایش مشکلات انگاره بدنی در عملکرد جنسی

در جامعه ما فقدان آموزش صحیح در مورد مسایل جنسی باعث می‌شود افراد به دیدن فیلم‌ها و تصاویر پورن به عنوان آموزش روی آورند و تفاوت بیشتری در ادراکی که از خود دارند و خود آرمانی‌شان احساس کنند و مشکلات انگاره بدنی در عملکرد جنسی ایشان افزایش بیشتری داشته باشد.

اختلال میل جنسی کم کار

حال که تاثیرات انگاره بدنی در اختلالات عملکرد جنسی آشکار شد به بررسی اختلالات عملکرد جنسی می‌پردازیم. یکی از این اختلالات، اختلال میل جنسی کم کار است. فرد مبتلا به اختلال میل جنسی کم کار به طرز غیر عادی، علاقه کمی به فعالیت جنسی دارد. چنین فردی نه در جستجوی رابطه جنسی است، نه آن را تصور می‌کند و نه دوست دارد زندگی جنسی فعالی داشته باشد.

این اختلال در برخی افراد عمومی و در همه شرایط  است و در برخی موقعیتی و در شرایط خاص و در چارچوب رابطه خاصی روی می‌دهد. به احتمال زیاد، افراد در نتیجه سایر مشکلات روانی نظیر افسردگی، آسیب جنسی قبلی، تصویر بدنی ناگوار یا عزت نفس پایین، خصومت میان فردی یا کشمکش‌های اقتدار در رابطه جنسی به این اختلال مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات این اختلال ثانویه به یک اختلال جنسی دیگر است مثلا مردی که زودانزالی دارد ممکن است به علت شرمندگی و نگرانی از بروز انزال زودرس علاقه خود به آمیزش جنسی را از دست بدهد.

افراد مبتلا به شکل‌های عمومی اختلال میل جنسی کم کار از آغاز بلوغ هیچ علاقه‌ای به مسایل جنسی ندارند. البته افرادی که در بزرگسالی بعد از یک دوره استرس یا مشکلات میان فردی دچار این اختلال بصورت موقعیتی می‌شوند به مراتب بیشترند.

افراد مبتلا به این اختلال با در نظر گرفتن عواملی چون سن و شرایط زندگی که بر عملکرد جنسی تاثیر می‌گذارند، در مورد فعالیت جنسی، بطور مستمر یا مکرر کمبود خیال‌پردازی و میل جنسی دارند. این اختلال موجب پریشانی یا مشکلات میان فردی قابل ملاحظه‌ای می‌شود.

فرد مبتلا، بیماری جسمانی یا مصرف موادی که بی میلی را توجیه کند ندارد. این اختلال می‌تواند دایمی یا اکتسابی، فراگیر یا موقعیتی و ناشی از عوامل روانی یا آمیزه‌ای از عوامل روانی و جسمانی باشد. درمان این اختلال نیز با آموزش، مهارت آموزی، روان درمانی و رفتار درمانی صورت می‌گیرد.

در همین زمینه بخوانید:

زنان و مردان چه تفاوت هایی در رفتارهای جنسی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *