روانشناسی

چطور می توانیم با تغییر فکر و نگرش به مبارزه با استرس برویم؟

در قسمت قبل گفتیم که عواملی مانند انتظارات جامعه، حس رقابت، مسایل و مشکلات اقتصادی، سازگاری با تغییرات، پیچیدگی های روابط انسانی و وسواس روی تناسب و زیبایی اندام می توانند باعث ایجاد استرس شوند. برای پیشگیری از این استرس ها و درمان آنها باید ابتدا طرز فکر و نگرشمان را نسبت به این مسایل تغییر دهیم تا به تدریج بتوانیم کنترل استرس را در دست بگیریم.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- مریم رجب وندی، مطالب قبلی ما در مورد استرس را که یادتان هست؟ در قسمت اول از این سری مطالب در مورد نشانه های وجود استرس صحبت کردیم و در قسمت دوم از دلایلی نام بردیم که باعث ایجاد استرس در ما می شود. در قسمت سوم قصد داریم در مورد راه های پیشگیری از استرس و درمان آن از طریق تغییر نگرش با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

در قسمت قبل گفتیم که عواملی مانند انتظارات جامعه، حس رقابت، مسایل و مشکلات اقتصادی، سازگاری با تغییرات، پیچیدگی های روابط انسانی و وسواس روی تناسب و زیبایی اندام می توانند باعث ایجاد استرس شوند.

 

بدانید که فارغ از انتظارات و توقعات دیگران آدم ارزشمندی هستید

برای پیشگیری از این استرس ها و درمان آنها باید ابتدا طرز فکر و نگرشمان را نسبت به این مسایل تغییر دهیم تا به تدریج بتوانیم کنترل استرس را در دست بگیریم. مثلا جامعه و محیط اطراف به اضافه رسانه ها به صورت دائم ضرورت موفق بودن و ایده آل بودن را به ما القا می کنند و این فشار روانی را برای ما به وجود می آورند که حتما باید در همه زمینه ها از کنکور و تحصیل گرفته تا پیدا کردن شغل، همسر آینده، زندگی مالی و اقتصادی، روابط اجتماعی و… ایده آل و کامل باشیم و گرنه آدم موفق و ارزشمندی نیستیم. اگر ما در برابر این انتظارات منفعلانه عمل کنیم و در دام پاسخگویی به این انتظارات کمال گرایانه بیفتیم به سختی می توانیم خودمان را از عوارض آن که یکی از آنها استرس است نجات دهیم.

 

در نتیجه، بهتر است نگرشمان را نسبت به این مساله تغییر دهیم و بدانیم حتی اگر نخواهیم یا نتوانیم به انتظارات بیش از حد جامعه در مورد موفق بودن پاسخ دهیم باز هم انسان ارزشمندی هستیم. این ما هستیم که اولویت های زندگیمان را تعیین می کنیم و هر چقدر بتوانیم این کار را مستقل از عوامل و فشارهای نامعقول بیرونی انجام دهیم سلامت روحی و روانی و آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

 

خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه با دیگران

حس رقابت شدید یکی دیگر از عوامل استرس زاست که در مطلب قبل درباره آن صحبت کردیم و حتما یادتان هست که گفتیم رقابت به طور کلی حسی مفید و سازنده است اما از جایی برای ما مشکل ایجاد می کند که تبدیل به رقابتی وسواسی، بیمارگونه و مخرب می شود. بهترین راهی که می تواند به شما کمک کند تا درگیر رقابت مخرب نشوید این است که یاد بگیرید خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه با دیگران. در این صورت حتی گام های کوچکی که برمی دارید به شما حس بسیار خوبی خواهند داد و سرعت پیشرفتتان بیشتر می شود. این در حالی است که اگر دائم در حال مقایسه خودتان، عملکردتان و زندگیتان با دیگران باشید، هیچ وقت موفقیت های کوچک و بزرگی که به دست می آورید راضی تان نخواهد کرد چون به هر حال همیشه دست بالای دست بسیار است.

 

این نکته هم یادتان باشد که زندگی، شرایط، علایق، استعدادها و روحیات هیچ یک از ما کاملا شبیه هم نیست و  هر یک از ما زندگی متفاوتی را نسبت به دیگران تجربه کرده ایم. پس مقایسه خودمان با دیگران و رقابت کور و مخرب از اساس کاملا غیر منطقی و استرس زاست.

 

با ایجاد ارزش ها و معناهای جدید به جنگ استرس های اقتصادی بروید 

استرس های مالی و اقتصادی یکی دیگر از انواع استرس هستند که می توانند تأثیر بسیار مخربی بر روحیه و عملکرد ما داشته باشند. این استرس ها گاهی و در مورد برخی از افراد چندان معقول به نظر نمی رسند. مثلا بعضی افراد بدون این که نیاز مالی خاصی داشته باشند در ثروت و رفاه زندگی می کنند اما چیزی که برای آنها استرس ایجاد می کند تمایل به بیشتر و بیشتر کردن اموال و دارایی هایشان است به طوری که این مساله برای آنها خواب و خوراک باقی نمی گذارد.

 

حتما شما هم شنیده اید که بعضی از افراد بسیار پولدار در شرایط بحران اقتصادی و نوسانات ارز و طلا از شدت استرس سکته می کنند و جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که خیلی از این آدم ها حتی در شرایط بحران اقتصادی هم می توانند زندگی خوب و مرفهی داشته باشند اما انتظارات مالی که برای خود تعریف کرده اند با شرایط بحران اقتصادی هم خوانی ندارد و نمی توانند با شرایط جسمی و روانی سالم از این بحران ها گذر کنند.  

 

مهم ترین کاری که این افراد می توانند برای کاهش استرس خود انجام دهند این است که ارزش های دیگری غیر از پول روی پول گذاشتن برای زندگی خود تعریف کنند و به زندگیشان معنای جدیدی بدهند. وقتی مهمترین و اصلی ترین ارزش زندگی انسان کسب ثروت باشد و هیچ ارزش دیگری در کنار آن تعریف نشده باشد، این ثروت دیگر تنها کارکرد گذران زندگی و ایجاد رفاه را ندارد بلکه دارای کارکردهای روانی بسیار مهمی می شود. این در حالی است که اگر کسب ثروت در کنار ارزش های جدیدی مانند رشد و توسعه فردی، کمک به دیگران، کمک به پیشرفت و توسعه کشور، ارزش های محیط زیستی و … به صورت متعادل و متوازن وجود داشته باشند این توازن و تعادل در روح و روان فرد نیز قابل مشاهده خواهد بود.

 

تعریف ارزش های جدید و معنای غیر مادی دادن به زندگی تنها برای افراد بسیار ثروتمند توصیه نمی شود چون کسب ثروت در همه طبقات اقتصادی و اجتماعی حتی طبقات پایین نیز یک معضل مهم و استرس زاست. گاهی اوقات این استرس بسیار واقعی و معقول است مانند مستأجری که پولی برای پرداخت کرایه خانه ندارد و باید زودتر خانه را تخلیه کند اما گاهی این استرس در نتیجه گرفتار شدن در تله چشم و هم چشمی و قضاوت و ارزیابی انسان ها براساس دارایی ها و میزان مصرفشان ایجاد می شود که این موضوع از طریق ارزش گذاری های جدید در زندگی قابل کنترل است.

 

راه حل برخورد با استرس تغییر 

نکته استرس زای دیگری که در مطلب قبل با شما درباره آن صحبت کردیم تغییر و سازگاری با تغییرات است. به طور کلی تغییر مساله ای است که ایجاد استرس می کند اما شدت آن در بعضی کمتر و در بعضی دیگر بسیار زیاد است. به طوری که حتی بعضی از افراد از ترس استرس دست به تغییر نمی زنند و زندگی راکدی را تجربه می کنند. این در حالی است که ما باید بپذیریم تغییراتی مانند تغییر محل زندگی، تغییر شغل و … دشواری ها و استرس هایی به همراه خود دارند اما یادمان باشد که این تغییرات گذرا هستند و خوبی انسان این است که زود عادت می کند و با شرایط جدید سازگار می شود. پس اگر به زودگذر بودن سختی ها و این نکته فکر کنیم که به زودی تغییرات جدید تبدیل به عادت های روتین زندگی ما می شوند راحت تر می توانیم از پس سختی ها و استرس تغییر بربیاییم.

 

این اصول را رعایت کنید تا در روابط انسانی کمتر دچار استرس شوید

پیچیدگی های روابط انسانی در خانه، محیط کار، فضای مجازی و … خیلی وقت ها کار ما را به استرس می کشاند. با این حال اگر بتوانیم بعضی از اصول را در روابط خود مبنا قرار دهیم تا حدود زیادی می توانیم از بروز چالش در روابط که نتیجه آن استرس است جلوگیری کنیم.

 

مثلا به این اصول توجه کنید و تا جایی که می توانید آنها را در حرف و عمل تمرین و تکرار کنید تا تبدیل به ویژگی شما شوند:

 

  • کم کردن توقعات و انتظارات از دیگران حتی عزیزانتان تا جایی که امکان دارد عین خوشبختی و آرامش است.
  • بحث کردن با دیگران به خصوص بحث های فرسایشی و طولانی مدت سم خطرناکی برای سلامت روح و روان است. پس بحث کردن ممنوع!
  • تفاوت بین آدم ها را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم. همه آدم ها قرار نیست مثل ما فکر و زندگی کنند.
  • سرمان به کار خودمان باشد و نقش خبرچین محله را بازی نکنیم! اگر بتوانیم از خبر بردن و آوردن و حرف و حدیث های تفرقه افکن مرسوم دوری کنیم و به هیچ وجه وارد این بازی های بی سر و ته نشویم گام بسیار مهمی را برای سالم زندگی کردن برداشته ایم.
  • درباره انگیزه های رفتار و حرف های دیگران منفی بافی نکنیم و یادمان باشد همه حقیقت آن چیزی نیست که ما از زاویه دید خودمان می بینیم. خوش بین باشیم.  

راه حل مهم مبارزه با استرس زیبایی و تناسب اندام

نکته دیگری که در مورد آن با شما صحبت کردیم ناراضی بودن از ظاهر و وسواس زیبایی و تناسب اندام است که این روزها خیلی ها را در تمام دنیا دچار استرس کرده است. اول تکلیف خودمان را با زیبایی و تناسب اندام روشن کنیم و بگوییم که به نظر ما هم خوشگل بودن و داشتن اندام زیبا خیلی هم خوب است و می تواند حس بسیار خوبی به انسان بدهد اما مشکل از جایی شروع می شود که درگیر وسواس های عجیب و غریب در این باره می شویم، رژیم های بسیار سخت و مضر می گیریم، درگیر عمل های جراحی متعدد و آسیب رسان می شویم، حالمان به خاطر کمی غبغب یا جوش صورتمان خیلی بد است و در یک کلام خودمان را دوست نداریم.

 

این حال و روزگار ناشاد دقیقا همان حالی است که رسانه ها و تبلیغات دوست دارند در ما ایجاد کنند. آنها دوست دارند به ما تلقین کنند زشت هستیم چون این حس ما را تشویق به خرید محصولات یا انجام کارهایی می کند که آنها می خواهند و ما با این احساس روز به روز آنها را پولدارتر می کنیم و خیلی از اوقات خودمان هم نتیجه دلخواه را نمی گیریم.  

 

این در حالی است که اگر خودمان را دوست داشته باشیم به خاطر چند گرم چربی بیشتر به جنگ با خودمان نمی رویم و از نگاه کردن در آینه خجالت نمی کشیم و دست به اعمال جراحی عجیب و غریب نمی زنیم. بلکه سعی می کنیم با ورزش و راه حل هایی که به سلامتمان آسیب نمی رساند مشکلات موجود را کمتر کنیم.

 

نکته دیگری که باید در مورد زیبایی و تناسب اندام به یاد داشته باشیم این است که زیبایی همیشه یک معیار و متر مشخص و ثابت ندارد و در زمان ها و مکان های مختلف متفاوت است. مثلا اگر مانکن های امروزی در ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته زندگی می کردند همه به آنها می گفتند لاغر مردنی و هیچ جذابیتی نداشتند در عوض در آن زمان چاقی مهمترین ملاک زیبایی به خصوص برای زنان بود!

 

پس یادتان باشد که زیبایی امری نسبی است و هنوز هم سلیقه آدم ها در مورد زیبایی با هم متفاوت است و چه بسا خیلی از افراد علاقه ای به ظاهر و اندام مانکنی نداشته باشند. پس زیاد به خودتان سخت نگیرید و فقط به این نکته فکر کنید که جدا از تبلیغات رسانه ها و القائات دیگران خودتان واقعا چه می خواهید.  

 

به هر حال، نکته مهم در دوست داشتن خودمان است که اگر این اتفاق از درون بیفتد و خودمان را زیبا ببینیم دیگران هم ما را زیباتر و دوست داشتنی تر خواهند دید و کمتر استرس زیبا نبودن خواهیم داشت.

 

*** در قسمت بعدی از مطلب استرس با شما درباره راه هایی که به صورت موقتی به ما کمک می کنند استرسمان را کاهش دهیم صحبت خواهیم کرد.

 

مطالب مرتبط: 

۱۰ نشانه جالب که شاید باورتان نشود اما نشان می دهد استرس شدید دارید

با این ۶ دشمن اصلی که استرس را به جانمان می اندازند آشنا شوید

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن