راهکارهایی برای کنار گذاشتن خودارضایی

خودارضایی

شكست در ترک خودارضایی نشانه ضعف اعتماد به نفس و يا بی ارادگی نيست و فرد نبايد به سرزنش و ملامت خود بپردازد بلكه بايد تلاش كند تا بتواند موفق شود. اما بهترين راه اينست كه فرد به دنبال شرايطی باشد كه بتواند با يك ازدواج مناسب برای هميشه خودارضايی را كنار بگذارد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- عمل خودارضايی زماني انجام مي شود كه شهوت فرد تحريك گردد. هر راهي كه منجر به تحريك شهوت گردد وقتي فرد شرايط دفع شهوت به طور صحيح را نداشته باشد می تواند منجر به خودارضايی شود. لذا کسی که می خواهد این عمل را کنار بگذارد اولين کاری که باید انجام دهد جلوگيری از تحريك شهوت است.

جلوگیری از تحریک شهوت

ديدن فيلم ها و تصاوير محرك، شركت در جمع های دوستانه و پارتي هاي مختلط، صحبت كردن در مورد مسايل جنسي و حتي فكر كردن به مسايل جنسي و رابطه جنسي يا جنس مخالف مي تواند منجر به تحريك شهوت و خودارضایی شود.  مصرف برخي مواد غذايی نيز به تحريك شهوت  منجر مي گردد مثلا مصرف فلفل يا پياز يا ادويه جات يا بادام زمينی ميل جنسي را افزايش مي دهند و مصرف مركبات و خيار و كاهو ميل جنسی را كاهش می دهد.

فکرتان را درگیر موضوعات دیگر کنید

دومين راه درگير كردن فكر به مسايل ديگر است. انجام كارهای مختلف مثل ورزش، كارهای علمی و مطالعاتی، مشغول شدن به كار، مسافرت و تفريحات سالم باعث می شود فرصت كمتری برای فكر كردن به مسايل جنسی باشد و خودارضايی كمتر انجام شود.

تنها نمانید تا خودارضایی نکنید

سومين راه، پرهيز از تنهايی است. بايد تلاش كرد تا اوقات تنهايی به حداقل ممكن تقليل يابد. فرد عمل خودارضایی را در زمان هاي تنهايی انجام می دهد و هر چه اين موقعيت ها كمتر شود فرد كمتر به اين عمل می پردازد.

موقعیت هایی که خودارضایی می کردید را ترک کنید

چهارمين راه، كمتر قرار گرفتن در موقعيت ها و مكان هايي است كه خودارضايی در آنها انجام شده است. مثلا فردي كه در حمام اين كار را انجام مي دهد برنامه ريزي خود را به گونه اي تغيير دهد كه مدت زمان ماندن وي در حمام كاهش يابد و فرصت خود ارضايي كمتر شود. يا كسي كه در اتاق خود اين عمل را انجام مي دهد كمتر در اتاق شخصي خويش بماند تا كمتر به خود ارضايي فكر كند. يا اگر فردي در زمان هاي خاصي اين كار را انجام مي دهد سعي كند در آن زمان ها در موقعيتي قرار گيرد كه امكان خودارضايی را نداشته باشد. همچنين، افراد مذهبي مي توانند با روزه گرفتن يا درگيري بيشتر به عبادات تلاش كنند از خودارضایی اجتناب كنند.

خود را سرزنش نکنید

نكته ديگري كه بايد به آن توجه نمود اين است كه شكست در ترك خودارضايی نشانه ضعف اعتماد به نفس و يا بي ارادگي نيست و فرد نبايد به سرزنش و ملامت خود بپردازد بلكه بايد تلاش كند تا بتواند موفق شود. اما بهترين راه اينست كه فرد به دنبال شرايطي باشد كه بتواند با يك ازدواج مناسب براي هميشه خود ارضايي را كنار بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *