تغذیه و سلامتکودک و نوجوان

راهکارهایی برای ترغیب دانش آموزان به خوردن صبحانه

سفره آماده که پدر و مادر و سایر اعضای خانواده دور آن نشسته اند یکی از مهمترین عواملی است که کودک را به سمت صبحانه سوق می دهد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد اعضای خانواده با هم صبحانه میل کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، صبحانه مهمترین وعده غذایی برای هر فردی است اما این وعده برای دانش آموزان مهمتر و حیاتی تر است چرا که با میزان یادگیری آنها سر و کار دارد. به طوری که مطالعات علمی نشان می دهند با خوردن صبحانه تمرکز دانش آموزان بیشتر شده و عملکرد مغزی آنها تقویت می شود این در حالی است که بسیاری از دانش آموزان به وعده غذایی صبحانه توجه لازم را ندارند و بسیاری از آنها بدون صرف صبحانه و با شکم گرسنه سر کلاس های درس حاضر می شوند.

از سوی دیگر، دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند برای سیر شدن ناچار به خوردن تنقلات بوفه مدارس پناه می برند که همین مساله در افزایش وزن و کاهش سطح یادگیری و تمرکز آنها تأثیر مخرب خواهد داشت. در واقع، مصرف این تنقلات به دلیل وجود مواد مضر و همچنین تأمین نشدن مواد ضروری برای بدن در دراز مدت اثرات سوء جسمی، رشدی و ذهنی در دانش آموز ایجاد خواهد کرد.

در ادامه، به ذکر نکاتی می پردازیم که می تواند برای وعده صبحانه دانش آموزان مفید باشد.

– کودکان و نوجوانان را زودتر بیدار کنید تا فرصت لازم به وجود بیاید و اشتهای آنها برانگیخته شود و صبحانه  میل کنند چون مغز آنها با خوردن صبحانه بیدار می شود. برای این که کودکان صبح راحت تر بیدار شوند باید وعده غذایی شام را زودتر صرف کنید تا بچه ها زودتر بخوابند.

– مصرف “نان، کره و مربا”، “نان، کره و عسل”، “نان، پنیر و گردو” و “نان و تخم مرغ” می توانند پیشنهادهای مناسبی  برای صبحانه ی کودکان باشند.

– سفره آماده که پدر و مادر و سایر اعضای خانواده دور آن نشسته اند یکی از مهمترین عواملی است که کودک را به سمت صبحانه سوق می دهد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد اعضای خانواده با هم صبحانه میل کنند.

– لقمه های کوچک و نان نرم و تازه هم یکی دیگر از عواملی است که تمایل کودکان را به سمت خوردن صبحانه تقویت می کند.

– اشتهای بسیاری از کودکان با خوردن نان، کره و مربای آلبالو باز می شود پس بهتر است این مواد غذایی را در یخچالتان داشته باشید.

– اگر کودک یا نوجوان بدون صبحانه به مدرسه رفت، “خوراکی زنگ اول” او را در حکم صبحانه فرض کنید. پس گذاشتن موادی مانند لواشک، ذرت بو داده، شکلات، آبمیوه های پاکتی و … در کیف بچه ها گزینه مناسبی نیست.

 – کیک هایی که مواد نگهدارنده دارند و همچنین آبمیوه  مساوی با یک صبحانه سالم نیستند و بهتر است با فرض سیر شدن کودک، به این گزینه ها فکر نکنید.

– تنوع در مواد غذایی صبحانه می تواند توجه بچه ها را به خوردن صبحانه جلب کند پس بهتر است تا جایی که برای خانواده ها امکان دارد هر روز صبحانه متفاوتی تدارک ببینند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن