خانه » کارگروه ها » تغذیه » خوردنی ها و نخوردنی های پاییزی
موسسه خانواده سلامت بنیان خوردنی ها و نخوردنی های پاییزی تغذیه

خوردنی ها و نخوردنی های پاییزی

بهتر است مصرف برخی مواد غذایی مانند ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست، دوغ، کشک، میوه‌های ترش و ترشیجات را در پاییز به حداقل برسانید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، پاییز فصلی است که طبعی سرد و خشک دارد و به همین دلیل افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند در این فصل اذیت می شوند. از این رو، توصیه هایی در زمینه تغذیه و سبک زندگی وجود دارد که می تواند مشکلات موجود در این فصل را به حداقل برساند.

مزاج این فصل همان طور که ذکر شد، خشک بوده و باید از مصرف غذاهایی مانند گوشت های مانده و ادویه های گرم پرهیز کرد. همچنین نوشیدن آب سرد موجب ضعف حلق و تارهای صوتی شده و با توجه به شیوع زیاد بیماری های تنفسی در این فصل بهتر است از نوشیدن آب سرد پرهیز کرد.

زیاده روی در مصرف میوه در این فصل مضر است. از میوه های مناسب این فصل می توان به سیب، به و انار گلابی اشاره کرد. توصیه می‌شود روزانه به‌خصوص در میانه روز حداقل یک تا دو گلابی استفاده شود‌؛ استفاده از این میوه جرم های غلیظ را دفع می‌کند و مانع از تجمع بخارات گرم در کبد می‌شود‌ بنابراین می‌تواند از بروز سرماخوردگی همچنین احتقان صفراوی جلوگیری کند.

شروع علائم خشکی در پائیز می‌تواند افت و خیز رطوبت و حرارت را ایجاد کند و این باعث اختلال خواب در بعضی از افراد خواهد شد‌. برگ میوه گلابی در حال حاضر به وفور وجود دارد‌؛ می‌توانید برگ این میوه را گرفته و خشک کرده و شبها به عنوان دمنوش استفاده کنید تا باعث آرامش شما شده و از اضطراب و دلشوره‌هایی که مختص فصل پائیز و یا شروع غلبه سودا است‌، جلوگیری شود.

در پاییز از مصرف غذاهای سودازا مانند عدس، بادمجان،  ترشی،  گوشت گوساله،  غذاهای آماده،  غذاهای فست‌فودی،  غذاهای بیات و مانده باید پرهیز کرد. مواد غذایی گرم و تر مانند بادام، نخود، زردک، شلغم، لوبیا، توت سفید، انجیر، خرما، پسته، زیتون، مویز، کشمش، زرده تخم مرغ محلی نیم‌برشت، شکر سرخ، گندم، کنجد، روغن حیوانی، گوشت گوسفند، سمنو، مرغ محلی، شیر تازه گوسفند همراه با عسل، سیب، به، انار شیرین، بوقلمون محلی، بادام زمینی، ارده، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت از جمله مواردی است که مصرف آنها در فصل پاییز توصیه می‌شود.

همچنین، بهتر است مصرف برخی مواد غذایی مانند ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست، دوغ، کشک، میوه‌های ترش و ترشیجات را در پاییز به حداقل برسانید.

 

خوردن برخی از چای ها و دمنوش ها نیز در این فصل مفید است که می توان به موارد زیر اشاره کرد: چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی و چای پنیرک و ختمی به همراه عسل برای درمان سرفه‌های خشک. همچنین، در این فصل بخور اوکالیپتوس برای افزایش رطوبت مناسب است.

۲ نظر

  1. بسیار مفید و کاربردی
    سپاس

  2. ممنونم از مطالب مفید و عالی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.