خانه » کارگروه ها » تحلیل فیلم » خانواده ای سلامت بنیان در فیلم بادیگارد
موسسه خانواده سلامت بنیان 21714_467 خانواده ای سلامت بنیان در فیلم بادیگارد تحلیل فیلم

خانواده ای سلامت بنیان در فیلم بادیگارد

ساخته ی اخیر حاتمی کیا یک فیلم سیاسی است. این فیلم در عین حال حاوی مضامین عالی دیگری هم به نظر می‌رسد .

بگذریم, در این مجال بر آنیم تنها از منظر برخی جنبه های خانوادگی فیلم، به تحلیلش بپردازیم. باشد که در فرصتی دیگر به سایر جنبه ها نیز معطوف شویم.

این فیلم در لایه‌های پنهان خود، الگوی خانواده مطلوب کارگردان و نقش زن در آن را نمایش می دهد.

گویی سازندگان تلاش می کنند در خلال مساله اصلی فیلم ، نمایی از یک خانواده ی سالم را از منظر خودشان ارائه نمایند.

خانواده در بادیگارد ، با آنچه ملاک مسئولین فرهنگی کشور است شباهت دارد.

مردانگی و ابهت مرد:

حاج حیدر علاوه بر همه ی نقشهایش یک نقش دیگر هم دارد : شوهر.

او اقتدار مردانه را که مورد علاقه ی روانشناختی زنان نیز هست با شکلی مثبت به نمایش گذاشته.

همسرش نسبت به او سطحی از احترام را قایل است که در خانواده های واقعی نسل حاضر کمتر حس می شود.

مددکاری و رسیدگی عاطفی به شوهر.
تکریم شوهر بوسیله ی مریلا زارعی همراه با عطوفت و فرمانبری.
اطاعت و حرف شنوی اعضای خانواده از پدر و…
مجموعاً اثبات می کند که فیلم تصمیم گرفته است تا خانواده ای را نشان دهد که زن ، وظایف زنگی خود را خوب می شناسد.

عدم بی توجهی به نقش زن :

از جمله مزیتهایی که کارگردان سعی کرده مراعات کند ، توجه به حضور زن در جامعه ای به نام خانواده است.

خانواده ی حاج حیدر ، برای زن و نقشش در خانواده  نیز برنامه ای دارد.

زن دارای حضوری پر رنگ در چارچوب خانواده است.

کارگردان , سمت همسری و مادری را به مریم داده است.

تغییر در شکل حجاب وی داخل خانه و خارج از منزل , بیانگر اصالت بخشی فیلم به خانواده است.

مساله ی توجه زن به شوهر و حقوق وی ، همچنین امور ظریفی از این دست , کاشفیت از وجود یک تیم مطالعاتی وسیع و یک مکتب فکری قوی در پشت سر این فیلم دارد.
طرد نکردن عشق فاخر :

برخلاف برخی سریال‌های پرهزینه ی تلویزیونیکه برای جذب مخاطب بیشتر حاضرند به هر کاری اقدام کنند و عشق‌های غیر متعارف میان دو جنسیا حتی یک جنس  را به نمایش می گذارند، اما موضوعات دراماتیک بادیگارد، سعی دارد مبتنی بر یک عشق عمیق و سلامت بنیان باشد.

عشق مورد تایید اسلام نیز هست و ابدا منافاتی ذاتی بین دین و عشق نیست.

عشق حاج حیدر به مریم آنهم بعد مدتهای زیادی که از تشکیل زندگی  می گذرد هنوز عطر جوانی می دهد و طعم نامزدی دارد!

این همان توصیه ایست که روانشناسان عصر حاضر برای ماندگاری خانواده می کنند و راه علاج رشد فزاینده ی طلاق در کشورش می دانند: حفظ و تداوم عشقی که همراه تعهد است و از آن به مثابه مصالحی
برای تحکیم ساختمان خانواده بهره جسته می شود.

پافشاری بر ازدواج سنتی: آری ؟ یا خیر؟
فیلم جدید حاتمی کیا تلاش دارد تا ازدواج سنتی و غیرمدرن را بعنوان یک روش پسندیده نشان دهد. گویی می خواهد اینطور القا کند که الگوی دینی ازدواج , همانا یک ازدواج سنتی است.

البته حفظ سنتهای صحیح ، بدون شک مورد تأیید ادیان است اما آنچه شایان توجه است این است که در صدر اسلام , با توجه به همان زمانه، مدرن ترین ازدواج های آن زمانه ، رخ می داد که در عین حال به روش سنتی انجام می گرفت.

آنچه از تاریخ اسلام و مبارزه اش با ازدواجهای جاهلی می توان فهمید این است که تجدد گرایانه ترین ازدواجها , در عین احترام به سنتهای پسندیده انجام می گردیده. ازدواج بسیاری از افراد قبایل سطح پایینبا افراد قبایل به ظاهر سطح بالا(بعنوان مثال: ماجرای جناب جویبر) , اثبات گر وجود عنصر تجدد خواهی در صدر اسلام است.

می توان فهمید که اسلام آمیزه ای از ازدواج سنتی ومتجدد , با توجه به مقتضیات زمان و باحفظ سنن پسندیده را می خواهد.

ازدواج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله گویای آنست که در یک همسر گزینی سالم ، مرد و زن می توانند راءسا قسمت مهمی از آشنایی و ازدواج را عهده دار باشند اما خانواده‌ها نیز در آن دارای اصالت قلمداد می شوند.

در بادیگارد می‌بینیم که خواستگار برای شناخت دختر  مورد نظرش بیش از آنکه با دختر در تعامل باشد با بادیگارد دختر( ! ) روبروست.

محمد معصوم زاده- کارگروه اندیشه و معارف ، موسسه خانواده سلامت بنیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *