تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند؟

تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن

اهمیت تغذیه قبل از بارداری تنها محدود به زنان نمی‌‌شود و تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن نیز اهمیت دارد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- اهمیت تغذیه تنها به زمان بارداری و به دنیا آمدن کودک و مراحل رشد او محدود نمی‌شود. بلکه در مرحله قبل از بارداری نیز تغذیه صحیح بسیار می‌تواند به سلامت مادر و نوزاد کمک کند. البته، باید توجه داشت اهمیت تغذیه قبل از بارداری تنها محدود به زنان نمی‌‌شود و مردان نیز در تغذیه خود باید به موارد لازم توجه داشته باشند. در این مطلب به این موضوع می پردازیم که تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید چگونه باشد. 

ویتامین هایی که مردان باید مصرف کنند

یکی از بهترین روش‌ها برای برنامه‌ریزی باردار شدن در مادران، استفاده از مکمل‌های ویتامین‌ها است و مصرف ویتامین ها یکی از مهمترین اصول تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن به حساب می آید. البته، هیچ مکملی نباید بدون مشورت با دکتر معالج مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از ویتامین‌هایی که مصرف آن قبل از بارداری توصیه می‌شود ویتامین C است که مصرف آن هم برای مردان و هم برای زنان مفید است چون باعث افزایش ترشح هورمون‌ها در افراد شده و روند باروری آن‌ها را بهبود می‌دهد. مصرف ویتامین C توسط مردان تعداد اسپرم‌ها و پذیرش آن‌ها توسط تخمک را افزایش می‌دهد و از اسپرم‌ها در برابر بسیاری از مشکلات محافظت می‌کند. همچنین، مصرف این ویتامین احتمال بروز اختلالات کروموزومی در نوزادان را کاهش داده و از سقط جنین هم پیشگیری می‌کند.

ویتامین C در بسیاری از گیاهان و میوه‌ها مرکبات، کلم بروکلی، کلم، زغال اخته، سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل قرمز وجود دارند.

vitamin - تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند؟

در رژیم تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن نباید از مصرف ویتامین E غافل شد. این ویتامین یکی دیگر از ویتامین‌های مغذی است که هم برای مردان و هم برای زنان بسیار مفید است. مصرف ویتامین Eدر مردان، سبب حفاظت از DNA اسپرم می‌شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در بدن آن‌ها عمل می‌کند.

استفاده از ویتامین E در زنان هم چرخه تخمک‌گذاری آن‌ها را به‌طور منظم تنظیم می‌کند. اگر چرخه تخمک گذاری در یک زن منظم باشد، او می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و اطمینان بیشتر، بهترین زمان را برای باردار شدن خود انتخاب کرده و شانس خود را در باردار شدن نسبت به افراد دیگر افزایش دهد.

از میان منابع غذایی که سرشار از ویتامین E هستند، می‌توان به دانه آفتابگردان، اسفناج، بادام، پاپایا، زیتون و سبزیجات تیره رنگ اشاره کرد.

تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید شامل ویتامین B6 هم باشد. این ویتامین، یکی دیگر از ویتامین‌های حیاتی برای زنان قبل از بارداری است چرا که به تنظیم چرخه تخمک‌گذاری در زنان کمک زیادی می‌کند و میزان پرولاکتین را که باعث نامنظم شدن چرخه تخمک‌گذاری زنان می‌شود، کاهش خواهد داد.

اسفناج، برگ شلغم، فلفل، سیر، مارچوبه، کلم بروکلی، خردل، برگ چغندر، ماهی تن، کلم پیچ، جگر، کلم بروکسل و کرفس از منابع غنی ویتامین B6 هستند.

نقش مصرف آهن در تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن

 مصرف آهن مانع کم خونی در همه افراد می‌شود، اما کمبود آن در زنان ممکن است چرخه تخمک‌گذاری آن‌ها را نامنظم کند. اگر کم خونی شدید باشد سلامت تخمک را به خطر انداخته و شانس زنان را برای باردار شدن کاهش خواهد داد.

 با این حال، بهتر است اگر قصد باردار شدن دارید قبل از مصرف هر نوع مکمل آهن حتما با دکتر معالج خود مشورت کنید. همچنین، توجه داشته باشید که استفاده از مکمل‌های آهن در تمام افراد می‌تواند یبوست ایجاد کند، از این رو مطمئن شوید که آن را با آب کافی مصرف می‌کنید. از منابع غذایی که غنی از آهن هستند می‌توان توفو، اسفناج، لوبیا قرمز، دانه کدو تنبل و عدس را نام برد.

روی، افزایش دهنده قدرت باروری

روی یکی دیگر از مواد مغذی است که مصرف آن برای افزایش شانس باروری هم در زنان و هم مردان مورد نیاز است. وجود روی کافی در بدن زنان کمک می‌کند تا تقسیم سلولی به درستی انجام شود. کمبود روی در زنان می‌تواند سبب کاهش شدید میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن آنها و در نتیجه، ایجاد مشکل در عملکرد سیستم تناسلی آنها شود. همچنین، پایین بودن سطح روی در بدن مادران در دوران بارداری، به ویژه در طول روزهای اولیه بارداری باعث سقط ناگهانی جنین خواهد شد.

تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید شامل روی هم باشد. در مردان، کافی بودن اندازه روی به بالا بردن تعداد اسپرم‌ها و ترشح تستوسترون کافی در بدن آن‌ها کمک خواهد کرد.

از منابع غذایی که حاوی روی هستند می‌توان به ماست، نخود سبز، صدف، گوشت گوزن و آهو، بوقلمون، میگو، دانه کنجد، گوشت گاو و دانه کدو تنبل اشاره کرد. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که روی موجود در مواد غذایی که گرم شده و پخته می‌شوند، به طور کامل از بین خواهد رفت. پس سعی کنید مواد غذایی دارای روی را به صورت خام مصرف کنید.

اسیدهای چرب ضروری قبل از بارداری

امگا -3 نوعی اسید چرب است که به‌عنوان تنظیم کننده ترشحات هورمونی در بدن تمام زنان و مردان شناخته شده است. وجود امگا -3 کافی در بدن زنان هم در بهبود روند باروری و تخمک‌گذاری آن‌ها نقش بسزایی دارد، چون کیفیت دیواره رحم را با افزایش جریان خون به اندام‌های تناسلی فرد بالا خواهد برد.

omega3 - تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند؟

این اسید چرب از بیماری‌های روانی و افسردگی زنان به ویژه در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، کمبود امگا – 3 در بدن مادران در دوران بارداری موجب به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم و تولد زودرس می‌شود.

از منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب می‌توان گردو، میگو، تخم چیا، ساردین و دانه کتان را نام برد.

چگونگی تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن

از آنجایی که معمولا به نقش پدران در تغذیه قبل از بارداری توجهی نمی‌شود در این بخش از گزارش به صورت مجزا به به باید و نبایدهای تغذیه مردان در این دوران می‌پردازیم.

به کسانی که در آینده نزدیک قصد پدر شدن دارند توصیه می‌شود که روزانه حداقل ۲ تا ۵ بار سبزیجات و ۲ تا ۴ بار میوه مصرف کنید تا به میزان کافی ویتامین ث و بتاکاروتن که هردو آنتی اکسیدان هستند، دریافت کنید. همچنین، مصرف تخمه‌ها، آجیل‌ها و جوانه گندم را افزایش دهید تا به اندازه کافی ویتامین E که مبارزه کننده علیه رادیکال‌های آزاد است را دریافت کنید.

Green leafy vegetables - تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند؟

در تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن نباید سبزیجات سبز رنگ را فراموش کرد. سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی، کلم پیچ‌ها، کاهوی ایرانی و اسفناج‌ها که منابع خوبی از اسید فولیک هستند را با هم مخلوط کرده و استفاده کنید. اگر سبزیجات دوست ندارید، لوبیا، نخود، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، غلات کامل، پرتقال و سایر غذاهای حاوی اسید فولیک و نیز انواع مواد مغذی سالم و سرشار از فیبر را بیشتر بخورید.

سلنیوم نیز یک ماده بسیار مغذی و مفید برای مردان است و باید در رژیم تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن قرار داده شود. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است که باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و سلامتی جنسی آن‌ها می‌شود. همچنین، وجود مقدار کافی از  این ماده مغذی در بدن مردان، تخمک و اسپرم‌های آن‌ها را از گزند رادیکال‌های آزاد شده محافظت می‌کند. این رادیکال‌ها، در صورتی که کنترل نشوند، می‌توانند باعث اختلالات کروموزومی شده و به نقص هنگام تولد نوزاد منجر شوند و یا دلیلی برای سقط شدن جنین باشند.

selenium - تغذیه مردان برای بچه‌دار شدن باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند؟

مطالعات نشان می‌دهند زمانی که میزان سلنیوم در بدن یک مرد پایین باشد، تعداد اسپرم‌های تولید شده در بدن او هم کاهش خواهد یافت. از منابع غذایی که سرشار از سلنیوم هستند، می‌توان به میگو، قارچ، جگر، ماهی تن، ماهی آزاد و ماهی سرخو اشاره کرد.

مردانی که در فکر پدر شدن هستند باید در اجتناب از نوشیدن الکل از همسرشان سبقت بگیرند. تحقیقات نشان داده‌اند نوزادانی که از مادرانی متولد می‌شوند که همسرانشان نوشیدنی‌های الکی مصرف می‌کردند؛ دارای عیب یا بد شکلی برجسته‌ای نیستند اما دارای برخی نواقص عملکردی و هوشی مشخص هستند.

 

مطالب مرتبط:

نکاتی برای بهبود شیردهی مادران شیرده

روش تقویت اسپرم در مردان قبل از بارداری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *