خانه » کارگروه ها » مقالات » تغذیه در ماه مبارک رمضان
موسسه خانواده سلامت بنیان تغذیه در ماه مبارک رمضان مقالات

تغذیه در ماه مبارک رمضان

متن زیر توسط خانم نرگس میرشریف ، کارشناس تغذیه ، در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان نوشته شده است.
روزه داری در ماه رمضان می تواند برای سلامتی مفید باشد .
۱- در زمان روزه ، بدن سوزاندن چربی را آغاز می کند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.
۲- روزه گرفتن با کاهش دریافت ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف غذا باعث فعال شدن سیستم ایمنی می شود.
۳- روزه می تواند چربی خون بالا را کنترل کند و میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کند.
۴- در طول روزه داری ، دستگاه گوارش استراحت می کند . روزه گرفتن به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند و یکی از راههای کاهش فشار خون است.
۵- روزه باعث حذف سموم بدن ( همان رادیکال های آزاد ) است و کاهش قند و ذخایر چربی خون می گردد .
۶- روزه پاسخ التهابی را بر طرف می کند. همچنین آلرژی ها را . از نمونه های بیماری های التهابی می توان به : ورم مفاصل ، آرتریت روماتوئید و بیماری های پوستی مانند پسوریازیس اشاره کرد. و حتی بیماری های التهابی روده ( کولیت اولسراتیو ) که در آن مخاط مقعد و روده بزرگ دچار التهاب و زخم می گردد .
۷- روزه خطر ابتلا به آرتواسکلروز را کاهش می دهد . آرتواسکلروز گرفتگی عروق توسط ذرات چربی است .
۸- در روزه داری ترشح هورمون های هیجان مانند آدرنالین و نورآدرنالین کاهش می یابد ؛ بنابراین کاهش استرس ، کم خوابی ، عصبانیت و اضطراب را به دنبال خواهد داشت .
۹- روزه رژیم غذایی سالم را ترویج می کند.
۱۰- هنگامی که افراد روزه را افطار کرده و میوه می خورند ، ذخایر ویتامین و مواد معدنی بدن خود را افزایش می دهند . به دلیل وجود ویتامین A,C که آنتی اکسیدان های خوبی هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند .
۱۱- روزه باعث کاهش اسید اوریک خون می شود .
۱۲- روزه داری برای بیماران مبتلا به کبد چرب نیز مفید است .
۱۳- روزه داری باعث افزایش هورمون رشد در نوجوانان روزه دار می گردد .
۱۴- روزه باعث کاهش دمای بدن می شود و این وضعیت درصد قابل توجهی به عمر انسان می افزاید .
۱۵- روزه همچنین باعث تمرکز بیشتر مغز در بهتر یادگیری مطالب و کاهش آلزایمر و افزایش ضریب هوشی فرد می گردد .

طریقه صحیح روزه داری در ماه مبارک رمضان در فصل تابستان
سحری باید شامل : ترکیبی از کربوهیدرات ، پروتئین و چربی ( به مقدار کم ) به صورت ناهار سبک تهیه شود . و بعد از آن برای کاهش بوی بد دهان مصرف میوه مانند : سیب ، هلو یا شلیل ، گیلاس ، انبه ، موز ، طالبی و خربزه که کاهش تشنگی در طول روز را به همراه دارد .
در افطار بهتر است روزه با آب جوش (ولرم) + ۲ عدد خرما باز شود . و استفاده از غذاهای سبک مانند سوپ ، آش ، شله زرد ، شیربرنج در حجم کم توصیه می شود .
در تابستان که حدود ۱۷ ساعت روزه داری است ؛ انسان با از دست دادن آب و الکترولیت دچار ضعف و بی حالی در بعد از ظهر می شود . بنابراین در ۷ ساعت باقیمانده بهتر است جبران آب و الکترولیت های از دست رفته بدن را بنماید با نوشیدن فالوده طالبی ، آب هویج ، چای ، شیر و مصرف میوه های آبداری مثل : هندوانه ، کاهو-سکنجبین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.