خانه » کارگروه ها » تحلیل فیلم » تحلیلی بر فیلم آزادی مشروط
123 - تحلیلی بر فیلم آزادی مشروط

تحلیلی بر فیلم آزادی مشروط

متن پیش رو تحلیل فیلم ازادی مشروط است که توسط خانم محبوبه حبیبی کارشناس موسسه خانواده سلامت بنیان تحلیل شده است:

فیلم آزادی مشروط روایت تعارض های درونی یک روانشناس را نشان می دهد که نه تنها نمی تواند با هیجانات درونی خود کنار بیاید بلکه در محیط کار و در میان افراد خانواده نیز به عنوان دکتر روان شناس اعتبار چندانی ندارد و راهکارهایش منجر حل مسئله نمی شود.

از دیدگاه علم روان شناسی ارائه تعریف جامعی از سلامت روانی و الگوئی مشخص، امری است پیچیده و سازمان بهداشت جهانی کسی را دارای سلامت روان می داند که معیارهای سلامت روانی را دارد از جمله: تسلط بر هیجان، آگاهی از نقاط قوت و ضعف، هدفمندی و مسئولیت پذیری و … ولی اگر فردی یکی از این فاکتورها را نداشت بیمار تلقی نمی شود. روان کاوان معتقدند هر فرد درجه و میزانی از عدم سلامت روان را با خود دارد یعنی از دیدگاه آنها سالم به معنای مطلق کلمه وجود ندارد. این برداشت با این نسبت که منطبق بر دیدگاه رفتارگرایان است و انسان را متاثر از محیط می دانند و محیط مطلقا سالم هم برای الگوپذیری نداریم، می تواند معنا داشته باشد. ولی اگر برای سلامت انسان الگویی خارج از از اجتماع بیلبیم و او را تنها محصول اجتماع خود ندانیم، بلکه برای او اصولی غریزی و طبیعی در نظر بگیریم و رشد شخصیت وی را بر اساس اصول تعیین و تعریف نماییم ، در این صورت سلامت روانی معنی داشته و الگوی انسان سالم نیز وجود خواهد داشت.

از دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی انسانی که خودآگاهانه با تمامی هستی ارتباط زنده و پویا و متکامل دارد، انسانی است از لحاظ روانی سالم. عالیترین الگوی انسان های سالم انبیاء و اولیاء الهی هستند. آنان مظهر سلامت روانی بوده و مفسر حیات روانی به شمار می آیند. آنان خودآگاهانه ترین، پویاترین و متکاملترین رابطه را با کل هستی دارند. سایر انسانها به میزان تقرب به ملاکهای انبیاء و اولیاء از سلامت و تکامل روانی برخوردارند.

در متون اسلامی ملاکهای سلامت روان به شکلی مدون مطرح نشده اما با مراجعه به کتب اساتید و اهل فن می توان ملاکهایی را برای سلامت روانی انسان بالغ در نظر گرفت. از جمله : خودآگاه زیستن، شناخت واقعیت و پذیرش آن، درحال زیستن، در جمع زیستن، پویا متکامل زیستن، و …

سخن در باب تربیت کودک و نوجوان در نقد فیلم فرار از قلعه رودخان از دیدگاه روانشناسان غربی و تعلیم و تربیت اسلامی بیان شد و تکرار آن در این مجال، لازم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.