باید و نبایدهای مهمی که رعایت آنها در تغذیه فصل تابستان ضروری است

تغذیه-تابستان

موسسه خانواده سلامت بنیان- تابستان فصل گرم و خشکی است و تغذیه فصل تابستان مانند هر فصل دیگری رژیم غذایی خاص خود را می‌طلبد.

مصرف گوشت قرمز را کم کنید

به گفته متخصصان، بهتر است در فصل تابستان گوشت قرمز و به ویژه گوشت شتر که مزاج بسیار گرم و حرارت بالایی دارد کمتر مصرف شود. این در حالی است که انواع گوشت سفید به ویژه گوشت مرغ و ماهی طبع سردتری دارند و مناسب تغذیه فصل تابستان هستند. به خصوص گوشت ماهی که مزاج سرد و تر دارد و در صورتی که با ادویه‌های مختلف تند نشده باشد و آبپز باشد می‌تواند غذایی مناسب برای تابستان باشد.

 

جایگزین‌های گوشت در تغذیه فصل تابستان

گفتنی است که انواع حبوبات از قبیل لوبیا، عدس، لپه و نخود که منابعی غنی از پروتئین و آهن هستند می‌توانند در رژیم تغذیه فصل تابستان جایگزین بسیار مناسبی برای انواع گوشت‌ها باشند. لبنیات و به ویژه ماست هم می‌تواند جایگزین مناسب دیگری برای گوشت باشد.

ادویه‌های تند مانند فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران و سبزیجات تند مانند سیر و پیاز، نعنا، ترخون، تره، شاهی و شوید نیز جزو موادی هستند که باید در فصل تابستان مصرف آنها را به حداقل رساند. بهتر است در خوردن کشمش، مویز، عسل، شیرینی و شکلات، نارگیل، موز و آناناس نیز زیاده‌روی نکنید.

 

سرخ کردن و تفت دادن غذا در تابستان ممنوع!

نکته دیگری که باید در تغذیه فصل تابستان به آن دقت شود این است که سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی در فصل گرما نباید انجام شود چرا که این اقدامات موجب گرم و خشک شدن غذاها خواهند شد و حرارت بدن را بالاتر می‌برند. یکی از توصیه‌های مهم متخصصان تغذیه این است که در فصل تابستان غذاها بیشتر به شکل آبپز تهیه شوند تا هضم آنها سریع‌تر اتفاق بیفتد.

summer1 - باید و نبایدهای مهمی که رعایت آنها در تغذیه فصل تابستان ضروری است

محبوب‌ترین و مفیدترین غذاهای رژیم تغذیه فصل تابستان

یکی از غذاهای مناسب فصل تابستان آبدوغ خیار است که غذایی پر طرفدار هم در میان ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. به آبدوغ خیار می‌توان سبزی‌های معطر، گردو و کشمش نیز اضافه و نوش جان کرد. نان و پنیر و هندوانه و نان و پنیر و گوجه و خیار هم در تابستان مناسب کسانی هستند که طبع گرمی دارند و می‌خواهند حرارت بدنشان پایین بیاید. اضافه کردن نعنا خشک به نان و پنیر و گوجه و خیار و استفاده از پیازچه در کنار آنها هم می‌تواند مفید باشد.

summer2 - باید و نبایدهای مهمی که رعایت آنها در تغذیه فصل تابستان ضروری است

مصرف کدوی پخته، سوپ جو و آش جو، خورش‌های قورمه سبزی، کرفس و اسفناج در صورتی که سبزی آنها سرخ نشده باشد و گوشت زیادی نداشته باشد به همراه آبلیمو، لیمو عمانی و نارنج نیز می‌تواند مفید باشد. گشنیزپلو و سالاد کاهو با خیار و آبلیمو را نیز فراموش نکنید.

بهترین میوه‌هایی که باید در تغذیه فصل تابستان بگنجانید

در میان میوه‌ها نیز بهتر است در تابستان میوه‌های آبدار برای مصرف انتخاب شوند. میوه‌هایی مانند هندوانه، خربزه و طالبی پر طرفدارترین و بهترین میوه‌های این فصل هستند چون مقدار انرژی این میوه‌ها کم و حجم موجود در آب آنها زیاد (حدود 92 درصد) است و می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن کمک کند. انجیر، گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل و انگور نیز از دیگر میوه‌های مفید این فصل هستند.

summer - باید و نبایدهای مهمی که رعایت آنها در تغذیه فصل تابستان ضروری است

چه نوشیدنی‌هایی بنوشیم؟

در میان نوشیدنی‌های خنک کننده نیز نوشیدنی‌هایی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، سکنجبین، عرق کاسنی، دوغ و آبمیوه‌های طبیعی توصیه می‌شود. در انتخاب سبزیجات نیز بهتر است از سبزی‌هایی که در مقدار وزن و حجم دارای آب فراوان‌تری هستند استفاده کنند. مثلا میزان آب کاهو 96 درصد، کرفس 95 درصد، بروکلی 91 درصد، کلم خام 92 درصد، هویج خام 88 درصد و خیار 95 درصد است و بهتر است این سبزیجات را جزو برنامه غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *