خانه » کارگروه ها » تحلیل فیلم » این نه منم نه من منم؛ کوتاه و گویا درباره ی تحلیل روانشناختی فیلم من
موسسه خانواده سلامت بنیان این نه منم نه من منم؛ کوتاه و گویا درباره ی تحلیل روانشناختی فیلم من تحلیل فیلم

این نه منم نه من منم؛ کوتاه و گویا درباره ی تحلیل روانشناختی فیلم من

فیلم من نیز مانند بسیاری از فیلمهای دیگر دارای نکات ضعف و قوتی است.
اجرای صحیح قانون هم زمان با عطوفت و ترحم در پلیس جوان ، فریفته ی زرق و برق زندگی مادی نشدن آن جوان پلیس. برخورد قاطع اما آمیخته با انصاف درمواجهه با متخلف و… نقاط قوت و قابل الگو برداری در فیلم من هستند.
این فیلم تلاش دارد تا از سیستم امنیتی کشور نهادی قوی و دارای احاطه و اشراف اطلاعاتی فراوان به نمایش بگذارد . این مقصود را با پیدا شدن محل اختفای یک خانم قانون شکن عیان می کند. او که برای پنهان ماندن از پلیس ، سعی دارد هنگام رفتن به منزل چندبار وسیله ی نقلیه ی خود را عوض کند بالاخره توسط پلیس شناسایی می شود.

اما بدیهی است این مقدار از توان اطلاعاتی کشور برهمگان آشکار است و واضح است که یافتن محل اختفای یک فرد شناخته شده که پلیس قبلا هم او را احضار کرده ، کار چندان شاقی نیست.

ولی به نظر می رسد که کارگردان می داند دارد چه کار می کند . او سبک زندگی غیر ایرانی را اما خوب به نمایش گذاشته . تکیه ی فراوان به فست فود ، زندگی مجردی خانم های با سن نسبتا بالا. معرفی آموزش موسیقی بعنوان یک شغل رایج ، ایجاد این ذهنیت کا فروش ادوات موسیقی بعنوان یک امر لوکس و فراگیر در آمده، آرزوی عمیق یک جوان برای مشهور شدن از طریق خوانندگی و… همه دلالت براین دارد که این فیلم بطور غیر مستقیم ، سبک زندگی غیر از آنچه ایده آل یک ایرانی اصیل است را به نمایش گذارده. خصوصا که مخاطب در برخی لحظات فیلم ، با خلافکاران فیلم احساس همذات پنداری بیشتری می کند.
محمد معصوم زاده . کارگروه اندیشه و معارف ، موسسه خانواده سلامت بنیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *