با عمل به این 6 راهکار، آتش خشم آدم عصبانی دامن‌تان را نمی گیرد

82192 - با عمل به این 6 راهکار، آتش خشم آدم عصبانی دامن‌تان را نمی گیرد

برخورد با آدم عصبانی راه و رسمی دارد که اگر آن را بلد نباشید آتش عصبانیت او دامان شما را هم خواهد گرفت.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بعضی از آدم‌ها رفتار تهاجمی و دارند و زود عصبانی می‌شوند. این افراد گویی می‌خواهند در مقابل محرک‌های بیرونی از خود دفاع کنند. دلایل زیادی برای ایجاد حس عصبانیت و خشم در یک فرد وجود دارد و برای مثال می‌توان به عوامل ژنتیک، قرار گرفتن در شرایط ناخوشایند و استرس‌زا، تحریک‌پذیری توسط برخی داروها و … اشاره کرد.

این که عصبانیت چرا به وجود می‌آید و یک فرد خشمگین چه کارهایی برای برطرف شدن خشم خود می‌تواند انجام دهد موضوعی است که به زودی در یک مطلب مجزا به آن می‌پردازیم. اما در این مطلب به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که اگر با یک فرد عصبانی برخورد کردید چگونه می‌توانید با او رفتار کنید که هم خودتان از ترکش‌های خشم او در امان بمانید هم این که عصبانیت او زودتر فروکش کند.

1. جواب های را با هوی ندهید

تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی کسی عصبانی است و سرتان داد می‌زند شما هم ناخودآگاه صدایتان را بالا می‌برید و سعی می‌کنید در عصبانی شدن، از او کم نیاورید؟ برای خیلی‌ها این اتفاق افتاده است. اما نتیجه آن چیست؟ همان‌طور که ریختن نفت روی هیزم شعله‌ور، شعله آتش آن را بیشتر می‌کند، داد زدن سر آدم عصبانی هم او را عصبانی‌تر و تحریک‌پذیرتر می‌کند تا جایی که حتی ممکن است کار دست خودش و شما بدهد.

می‌دانم که خیلی کار سختی است و شاید فکر کنید از پس آن برنمی‌آیید اما حداقل تلاش کنید وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید خودتان را کنترل کنید و جواب های را با هوی ندهید. در این مواقع سعی کنید حتما چند نفس عمیق بکشید و حواستان را جمع تن صدای خودتان و کلمه‌هایی که به کار می‌برید، کنید.

اگر تا به حال چنین رویه‌ای نداشتید، قطعا دفعات اول، جواب ندادن و داد نزدن برایتان خیلی سخت خواهد بود اما به تدریج به این نوع برخوردن کردن، عادت می‌کنید. این کار باعث می‌شود هم طرف مقابل زودتر خشم خود را کنترل کند و بر خود مسلط شود، هم این که خودتان آرامش بیشتری داشته باشید. پس قطعا به سختی‌اش می‌ارزد.

2. حکم صادر نکنید

اکثر ما عادت کرده‌ایم که در اولین مواجهه با یک رفتار ناخوشایند از طرف دیگران فوری و البته، تنها به قاضی می‌رویم و آن فرد را به اشد مجازات محکوم می‌کنیم. در صورتی که واقعا شاید نمی‌دانیم او از چه زاویه‌ای به ماجرا نگاه می‌کند و واقعا چه چیزی باعث شده او تا این حد عصبانی شود. اصلا شاید فردی که این رفتار غیر معقول را نشان می‌دهد از چیزی ترسیده یا این که احساس می‌کند قرار است آسیبی به او وارد شود.‌

پس، وقتی با یک آدم عصبانی مواجهه می‌شوید بهتر است ذهنتان را از قضاوت و پیش‌داوری پاک کنید و به سرعت سراغ محاکمه کردن او نروید. اگر این کار را انجام ندهید رفتار شما هم تهاجمی خواهد شد و ادامه ماجرا را هم که می‌توانید حدس بزنید.

3. از او نخواهید که آرام باشید

درست است که قصد شما آرام کردن فرد خشمگین و مثبت کردن فضاست اما اگر دائم به او بگویید که آرام باشد و ادامه ندهد، آتش خشم او را تندتر خواهید کرد. به جای این کار، بهتر است از او بپرسید چه چیزی باعث عصبانیت او شده و شما چه کمکی می‌توانید به او بکنید.

4. جلوی خنده خودتان را بگیرید

شاید شما هم از آن دسته آدم‌هایی باشید که در مواقع ناخوشایند و استرس‌زا می‌خندند یا این که وقتی با یک فرد عصبانی مواجه می‌شوید شروع به لبخند زدن می‌کنید تا به خیال خودتان فضا را تلطیف کنید. اما به شما توصیه جدی می‌کنیم که جلوی خنده‌تان را بگیرید چون ممکن است فرد خشمگین احساس کند شما قصد مسخره کردن او را دارید و شرایط بدتر شود.

5. به او نگویید که با حرف‌هایش موافقید

اگر وقتی که کسی داد و بیداد می‌کند به او بگویید حق با توست و تو درست می‌گویی، او تشویق می‌شود که در دفعات بعد هم برای رسیدن به هدفش، رفتار عصبی خود را تکرار کند. پس این جمله‌های ممنوعه را به او نگویید.

6. بعد از آرام شدن او گفتگو کنید

بهتر است گفتگو درباره موضوع عصبانیت فرد و راه‌حل‌های احتمالی را به زمانی بعد از آرام گرفتن او موکول کنید. تا جایی که می‌توانید در گفتگوهای خود منطقی باشید و سعی کنید گفتگویی منطقی و بی حاشیه داشته باشید.

مطالب مرتبط: 

5 روش عالی برای نجات از دست آدم غرغرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *